Felia de Cluj: Despre ultimele tipuri de rețele alimentare alternative [AUDIO]
Bun, și acum câte puțin despre rețelele alimentare alternative, despre care am scris pe îndelete la vremea lor, dar pentru că a trecut mult timp, o să vă zic 2-3 lucruri despre ele. La scurt timp după ce industria alimentară a fost luată cu asalt și cucerită de marile companii, iar acestea au început să fabrice mâncarea în fabrică, nu în bucătării, cu unicul scop de a face bani, bani mulți, nu de a hrăni populația, au apărut timid și rețelele alimentare alternative.
Articol editat de cristina.rusu, 10 februarie 2021, 06:00 / actualizat: 10 februarie 2021, 9:04
De-a lungul timpului, acestea au avut diferite forme în funcție de vremuri și de contextul social. Aș aminti câteva dintre ele: piețele alimentare, sunt, cred, cea mai clasică formă a acestor rețele, apoi au apărut comunitățile sociale care susțineau un grup de producători, apoi au venit cutiile verzi și tot așa. Azi, pentru că avem atâtea unelte media la îndemână, s-a dezvoltat o nouă rețea: aceasta este un model finlandez și se numește REKO.
Cum funcționează REKO?
Este un model de retail și distribuție care oferă consumatorilor o cale de a comanda produsele direct de la producător, fără a fi nevoie de intermediari. Rețelele REKO operează prin intermediul Facebook, ca grupuri închise, în cadrul cărora se stabilesc detaliile cu privire la comenzi și livrări. Grupurile sunt administrate de voluntari, care nu percep comisioane pentru contribuția lor.
Organizarea livrării produselor locale se face direct de la fermier/ producător la consumator, folosind platforma Facebook pentru comenzi. Fermierii folosesc grupul pentru a anunța produsele disponibile, iar consumatorii plasează o comandă. Consumatorii, de regulă, ridică comanda și plătesc produsele la locul de întâlnire. Pentru că nu există o organizare/ organizație formală în spatele fiecărui grup, nu există costuri administrative.
Administratorii grupurilor de Facebook sunt voluntari, iar punctele de livrare sunt alese în mod strategic, astfel încât să nu existe costuri de chirie. Produsele livrate sunt locale, sezonale și nu necesită ambalare sau transport. Producătorii nu plătesc advertising-ul și costurile extra ale intermediarilor. De asemenea producătorii intră în contact direct cu consumatorii și au posibilitatea de a primi feedback imediat.
În cazul fermierilor se evită risipa, deoarece aceștia culeg doar ceea ce se comandă. Consumatorii pot să discute direct cu producătorii despre metodele de obținere a produselor. De cele mai multe ori, prin intermediul acestor rețele se vând produse care nu se găsesc în supermarketuri.
Așa că, dacă aveți Facebook, aveți o scuză mai puțin să nu mâncați sănătos și să nu ajutați comunitatea locală, lucru important.
Eu sunt Horia Șimon și vă dau întâlnire săptămâna viitoare, la o nouă ediție a emisiunii Felia de Cluj.
Chef Horia Șimon
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.