Felia de Cluj: Despre trenduri, în general, dar și în gastronomie
Pe plan personal, mai mult te ocupi de buget, de planificarea vacanțelor, eventual de zugrăvitul băii sau de cumpăratul de schiuri noi. Cam asta faci într-un an normal; în ani mai speciali, adică dacă ai de construit o casă, sau de cumpărat o mașină sau un apartament, cumva, eu cred că trebuie să fii mult mai atent și calculat.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 13 ianuarie 2021, 12:38
Dar destul despre planul personal, hai să vedem ce e de făcut pe plan profesional. Un business sănătos își face planul de afaceri pe vreo 5 ani, tot ce e sub 5 ani nu e serios, părerea mea, dar mai ales a experților. Bun, doar că în ăstia 5 ani de planning mai apare o chestie numită micro-planificare. Aici e vorba despre niște update-uri ce trebuiesc făcute la fiecare început de an. Acestea se fac pe baza trendurilor din industria respectivă. Cei de la PANTONE, de exemplu, propun culoarea anului, iar anul ăsta oamenii ăia au zis că griul și galbenul sunt la modă, deci cam toți o să arătăm ca niște albinuțe puțin decolorate. În ospitalitate e la fel, adică una sau mai multe instituții dau tonul în anul respectiv la niște trenduri. De exemplu, de câțiva ani, trendul principal în industria ospitalității e trendul vegetarian. Adică de câțiva ani încoace consumul produselor vegetariene, vegane și raw vegane a crescut ca pondere atât în meniurile restaurantelor clasice, cât și în consumul de zi cu zi al cetățenilor. Mai mult, nișa aceasta a crescut în piața restaurantelor. Mai nou sunt din ce în ce mai multe restaurante ce se declară, chiar de la început, exclusiv vegetariene. Apoi sunt trenduri ce durează doar un an- anul acesta, de exemplu, se vorbește foarte mult de diverse tipuri de pesto, de roșcove, de alge kelp și de mult năut.
O fi bine, o fi rău? Nu știu ce să zic! Nu faptul că unii dau tonul mă deranjează pe mine, ce mă deranjează pe mine e că, în România, un trend nici nu bine apare, că în foarte scurt timp e consumat și epuizat, dar nu atât de repede în realitatea palpabilă, ci mai degrabă în cea virtuală. Aici mă refer la trendurile în gastronomie, pentru că în industria modei lucrurile s-au cam așezat destul de bine și de destul de mult timp. Asta mă duce cu gândul la mai multe zicale românești: Haina îl face pe om sau Nimeni nu vede ce ai în stomac. Ca să concluzionez, ce ține de ochiii lumii e mult mai important decât ce ține de sănătate și de stare de bine, naturală.
Cel mai dureros exemplu este cel al manifestului Noua bucătărie românească, manifest pornit de câțiva ani de o mână de oameni, bucătari, mai exact, din România, mulți cu experiență multă pe afară iar ceilalți mulți cu crâșme în țară, dar și cu multă pasiune. Lucrurile au început să meargă și în fiecare an s-a mai pus o piatră la fundația asta foarte importantă pentru economia și turismul țării… dar poate cel mai mare impact o să-l aibă asupra identității noastre. Cu toate acestea, nici nu s-a împământenit bine acest trend/concept, că deja o mare parte a mondenității gastronomice (există și așa ceva !!!) consideră că deja s-a consumat și că e numai normal să pornim spre alte orizonturi gastronomice, unele poleite cu pudră de foie gras și șofran iranian.
Eu, personal, i-aș mai da ceva timp, oricât, de fapt, pentru că vorbim de viitorul nostru ca țară și, chiar dacă nu ar fi așa de important, tot i-aș da vreo 2-3 ani, că așa e normal să ai răbdare și să lași să crească lucrurile organic. Așa că vă somez să aveți răbdare, e important!
Eu sunt Horia Șimon și vă dau întâlnire săptămâna viitoare, la o nouă ediție a Feliei de Cluj.
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.