Ascultă Radio România Cluj Live

Uleiul de măsline reduce riscul de demență

Consumul zilnic de ulei de măsline poate reduce riscul de deces cauzat de demenţă cu 28%.

Uleiul de măsline reduce riscul de demență
Foto: Pixabay

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 4 iulie 2025, 12:00

Nivelurile standardizate pe vârstă ale mortalităţii cauzate de demenţă au crescut în ultimii 20 de ani, în ciuda scăderii deceselor cauzate de boli cardiovasculare şi accident vascular cerebral. Boala Alzheimer şi alte forme de demenţă cauzează moartea unei treimi dintre persoanele în vârstă.

S-a demonstrat că utilizarea regulată a uleiului de măsline reduce drastic riscul de deces asociat demenţei.

Conform unui studiu publicat în „JAMA Network Open”, consumul a cel puţin 7 grame de ulei de măsline pe zi este asociat cu acest risc redus, indiferent de alţi factori alimentari sau genetici. Beneficiul pare să nu fie influenţat de calitatea dietei în ansamblu, indicând că uleiul de măsline are proprietăţi speciale care susţin funcţia cerebrală.

Un studiu efectuat pe 92.383 de persoane a constatat că, indiferent de dietă, consumul a peste 7 g de ulei de măsline pe zi este asociat cu un risc cu 28% mai mic de deces cauzat de demenţă, comparativ cu cele care nu consumă sau consumă rar ulei de măsline. Aceste descoperiri sugerează că un consum mai mare de ulei de măsline poate fi o modalitate de a reduce riscul de deces din cauza demenţei.

Orice pierdere a abilităţilor cognitive suficient de severă pentru a afecta memoria, limbajul şi rezolvarea problemelor, se numeşte demenţă. Peste 55 de milioane de persoane din întreaga lume suferă de demenţă, iar anual, sunt diagnosticate aproximativ 10 milioane de cazuri noi.

Studiul arată că un consum crescut de ulei de măsline poate reduce riscul de deces asociat demenţei. O dietă echilibrată şi un stil de viaţă sănătos pot ajuta la prevenirea sau încetinirea progresiei bolii Alzheimer, conform studiului. Cercetătorii au analizat chestionare alimentare şi date despre mortalitate colectate de la peste 90.000 de americani pe parcursul a trei decenii pentru a afla mai multe despre beneficiile uleiului de măsline asupra funcţiei creierului. În această perioadă, 4.749 de participanţi la studiu au decedat din cauza demenţei.

Conform cercetării, persoanele care consumă zilnic mai mult de o jumătate de lingură de ulei de măsline au un risc de deces cauzat de demenţă cu 28% mai scăzut faţă de cei care consumă rar sau deloc. De asemenea, s-a constatat că înlocuirea unei linguriţe de margarină şi maioneză cu aceeaşi cantitate de ulei de măsline în fiecare zi este asociată cu o reducere cu 8-14% a riscului de deces asociat demenţei. (www.focus-news.net)

 

 

RADOR RADIO ROMÂNIA

Foto: Pixabay

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Diverse joi, 11 iunie 2026, 00:00

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”

Actorul Charlie Heaton îl va interpreta pe fiul lui Thomas Shelby în filmul care continuă povestea unui film anterior din aceeași serie, sequel,...

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 12:00

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă

O echipă internaţională de cercetători a realizat un studiu în anul 2025 şi a constatat că există două tipuri de curiozitate.   Primul...

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Destinație de vacanță: Litoralul estonian

Două plaje din Estonia sunt gata pentru sezonul estival: parcările cu plată sunt deschise, pavajul este nou și este întreținută cu stricteţe...

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Cât costă un gyros în Grecia?

Gyros-ul este printre cele mai populare mâncăruri din Grecia.   În prezent, un gyros standard în lipie în Grecia costă în medie între...

Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse marți, 9 iunie 2026, 12:00

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă acordă tot mai multă atenţie efectului pozitiv al mişcării, nu doar asupra stării fizice, ci şi asupra...

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 00:00

De la petale la esență: uleiul de trandafiri

La Muzeul Trandafirului din oraşul Kazanlâk din Bulgaria, a fost prezentat ritualul distilării trandafirilor.   Vechea tradiţie de obţinere...

De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse luni, 8 iunie 2026, 12:00

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții

Primele teste ale unei noi terapii genice sugerează că o singură doză ar putea reduce colesterolul „rău” cu 62% pentru tot restul vieții....

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții
Diverse luni, 8 iunie 2026, 00:00

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult

Originară din zone tropicale și disponibilă în mai multe forme și nuanțe, această plantă poate înflori luni întregi și se adaptează ușor...

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult