Teme obligatorii pentru doar 2 ore pe zi
Noi reguli pentru temele elevilor: limite clare și diferențiere.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 9 decembrie 2025, 14:21
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a semnat, la sfârșitul săptămânii trecute un ordin care reglementează situația temelor pentru acasă, cele obligatorii, primite de elevi la școală.
Ordinul introduce diferențierea clară între tema obligatorie și tema suplimentară, stabilește limite de timp, maximum 1 oră la învățământul primar și 2 ore pentru celelalte niveluri și precizează că la educația timpurie și clasa pregătitoare nu se dau teme.
Timpul dedicat temelor pentru acasă este reglementat prin ultimul ordin semnat de Ministrul Educației și Cercetării, la cel mult 2 ore pe zi. Documentul stabilește și obligațiile directorilor care trebuie să îi verifice pe învăţători, dar și ale diriginţilor care urmează să îi monitorizeze pe profesorii de la clasă. În același ordin este precizat că temele pentru vacanţe nu vor mai fi obligatorii, ci devin facultative.
În timp ce noile reglementări stabilite în privința temelor de acasă îi bucură pe elevi şi părinţi, dascălii consideră că este foarte greu de pus în aplicare, pentru că este dificil pentru un profesor să ia legătura cu toate celelalte cadre didactice care predau la o anumită clasă și să stabilească, fiecare în parte, câte exerciţii să le de copiilor, ca teme obligatorii.
Experții în Educaţie spun însă că măsura nu e dificil de aplicat, dacă, de exemplu, la o clasă unde sunt 6 ore pe zi, fiecare profesor dă teme care pot fi rezolvate în cel mult 20 de minute.
Daniel David susține că problema reglementării temelor pentru acasă nu este una nouă și vine ca o necesitate, în urma multor sesizări primite din partea părinților și a reprezentanților elevilor. De asemenea, printre reglementările ce urmează să fie puse în aplicare, ministrul David a adus în discuție plata cu ora, valoare care va crește în viitorul foarte apropiat.
Ordinul care reglementează situația temelor pentru acasă interzice utilizarea acestora ca formă de pedeapsă, recomandă evitarea suprasolicitării elevilor și limitează temele ample la maximum una pe modul.
În vacanțe, temele nu se vor mai acorda, de regulă, la învățământul primar și gimnazial, iar cele date sunt exclusiv de tip suplimentar.
Documentul instituie și obligativitatea colectării anuale a reacțiilor elevilor și părinților privind volumul și utilitatea temelor, în vederea ajustării practicilor școlare.
Prof. univ. dr. psih. Daniel David: Pornind de la reglementări existente încă din 2016, am încercat să creez un context actualizat (inclusiv ca urmare a modificărilor legislative) în care procesul educațional să fie facilitat, nu încurcat, de temele pentru acasă, în plus, adăugând mai clar, și un mecanism de control al implementării acestei reglementări.
Cred sincer că această reglementare ajută atât copiii, cât și profesorii să beneficieze de un context educațional nu doar performant, ci și plăcut și sănătos, întărind încrederea în școală și între elevi-profesori-părinți.
Reglementarea permite flexibilizări ale temelor – obligatorii și suplimentar-facultative – în funcție de nevoile copiilor: de la recuperare și consolidare a competențelor, până la performanță și relevanță pentru viața cotidiană.
Alături de măsura care reglementează utilizarea a 25% din timpul dedicat fiecărei discipline pentru educație remedială (1. Recuperarea competențelor care trebuiau formate, dar nu au fost formate adecvat. 2. Consolidarea-fixarea competențelor pentru a fi utilizate. 3. Utilizarea competențelor în viața cotidiană. 4. Dezvoltarea competențelor pentru performanță), cred că această măsură va face școala și mai atractivă și mai eficientă, încurajând profesorii să lucreze împreună pentru o mai bună cooperare și colaborare.
CITEȘTE ȘI: Noi reguli pentru temele elevilor: limite clare și diferențiere
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.