Haine inteligente, viață mai simplă
Țesături care nu se șifonează, nu rețin mirosuri și reduc impactul asupra mediului.

Articol editat de cristina.rusu, 14 octombrie 2025, 00:00
Cămăși care nu se șifonează, țesături anti-pată, fibre antibacteriene… Rezervate mult timp vestimentației sportive sau profesionale, inovațiile textile câștigă acum teren în domeniul pret-a-porter din dorința de a simplifica viața de zi cu zi, dar și de a răspunde provocărilor de mediu, relatează AFP.
”În ziua de azi, brandurile de lux și cele pret-a-porter încearcă să se diferențieze propunându-le clienților atât un aspect deosebit, cât și confort, cu ajutorul tehnologiei integrate în vestimentație”, a explicat pentru AFP Olivier Balas, președintele companiei franceze de textile tehnice Balas Textile.
Ideea e simplă: obiecte de vestimentație care se adaptează nevoilor consumatorilor, combinând esteticul cu funcționalitatea și inovația textilă, create de start-up-uri specializate în astfel de haine inteligente.
Este și cazul mărcii spaniole Sepiia, creată în 2016, care a deschis recent cel de-al doilea magazin al său în Spania și care a fost recompensată cu premiul național pe 2025 pentru inovație în domeniul IMM-uri.
”Creăm haine de zi cu zi încercând să aplicăm tehnologia și toate inovațiile care au apărut în sectorul textil pentru a face viața oamenilor mai ușoară”, a explicat Fede Sainz de Robles, fondatorul companiei.
Brandul propune o gamă completă – cămăși, pantaloni, costume sau pulovere – cu croieli clasice și în tonuri neutre, din țesături care nu se șifonează și nu trebuie călcate.
Un progres posibil grație fibrelor tehnice a căror structură și modalitate de țesere produc un efect natural de netezire.
În Franța, marca Seagale explorează la rândul ei acest segment de piață încă de la înființare, în 2014.
Sunt utilizate ”materiale sintetice foarte performante, materii extrem de inovatoare și foarte rezistente la abraziune, la rupere și la formarea de noduri”, care permit hainelor să reziste mai bine în timp, a explicat unul dintre fondatorii săi, Bertrand Durand-Gasselin.
Se adaugă tratamente de finisaj, care să îndepărteze lichidele și potențialele pete, facilitând astfel procesul de spălare.
Utilizând anumite fibre naturale precum lâna merinos, această marcă dorește de asemenea să propună produse care reglează temperatura corporală și care nu rețin mirosurile.
Deși prețul acestor haine este mai ridicat, companiile afirmă că produsele lor sunt mai durabile și nu necesită efectiv niciun fel de întreținere.
Dincolo de confort, aceste inovații se înscriu și într-o abordare ecologistă.
Industria modei este una dintre cele mai poluatoare, reprezentând aproape 10% din emisiile de gaze cu efect de seră la nivel mondial, potrivit Băncii Mondiale.
Fede Sainz de Robles reamintește că o mare parte din amprenta de mediu a unui obiect vestimentar nu provine din procesul de fabricație, ci din felul în care este întreținut.
”Estimăm că circa 60% din impactul total asupra mediului este generat de utilizator atunci când spală rufele, utilizează detergenți sau calcă hainele”, a subliniat el.
Utilizarea ciclurilor de spălare reduse, limitarea utilizării fierului de călcat sau alegerea unor articole mai rezistente ar permite generarea ”unui impact de mediu pozitiv”, a insistat el.
Din punctul de vedere al lui Seagale, demersul se dorește ”opusul modei fast-fashion”.
”Ecologia nu se regăsește doar în procesul de fabricare a hainelor, ci și în modul în care le folosiți”, a insistat Bertrand Durand-Gasselin.
AGERPRES
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.