Ascultă Radio România Cluj Live

Laptele, brânza şi microbiomul intestinal – anatomia unei legături complexe

Efectele produselor lactate rămân controversate.

Laptele, brânza şi microbiomul intestinal – anatomia unei legături complexe
Foto: Pixabay

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 22 iulie 2025, 12:00

Intestinul uman găzduieşte trilioane de bacterii care influenţează digestia, metabolismul, imunitatea şi sănătatea mintală. Dieta este factorul principal în formarea microbiomului intestinal, dar efectele produselor lactate rămân controversate. Acestea furnizează nutrienţi esenţiali, precum calciu şi probiotice, însă studiile arată că pot susţine bacteriile benefice sau pot contribui la inflamaţii şi tulburări metabolice.

Un studiu recent publicat în „Nutrients” a analizat legătura dintre consumul de lactate şi microbiota intestinală, pe un grup de 34 de persoane recent supuse colonoscopiei, excluzându-se cei cu boli inflamatorii intestinale, folosirea recentă a antibioticelor sau schimbări dietetice majore.

Consumul de lactate în ultimul an a fost autoevaluat prin chestionar, iar 97 de biopsii au fost analizate genetic pentru diversitatea microbiană, ţinând cont de factori demografici şi de stil de viaţă. Rezultatele au arătat că un consum mai mare de lapte este asociat cu o cantitate crescută de Faecalibacterium, bacterie cu rol antiinflamator, şi Akkermansia, legată de sănătatea metabolică îmbunătăţită.

Consumul ridicat de lactate creşte diversitatea microbiană, bacteriile fiind mai variate şi echilibrate. În schimb, un consum mai mare de brânză este corelat cu o diversitate microbiană redusă, inclusiv scăderea Bacteroides şi Subdoligranulum, bacterii implicate în cancerul de colon, respectiv tulburări metabolice.

Lactatele au efecte diferite asupra microbiomului, datorită compoziţiei şi fermentaţiei variate. Un consum crescut de lactate este legat şi de prezenţa Bifidobacterium, un probiotic cunoscut pentru beneficiile asupra digestiei şi imunităţii. În schimb, iaurtul nu a prezentat o legătură clară cu microbiomul, posibil din cauza consumului scăzut în grupul studiat.

Studiul confirmă impactul semnificativ al lactatelor asupra sănătăţii intestinale, cu posibile implicaţii metabolice, imune şi digestive.

Laptele pare să susţină bacteriile benefice, iar brânza are efecte mai complexe. Sunt necesare studii suplimentare, având în vedere limitările: eşantion mic, preponderent bărbaţi şi autoevaluări prin chestionare. Cercetărle de acest tip oferă informaţii valoroase pentru strategii de sănătate publică şi recomandări nutriţionale personalizate. (www.focus-news.net)

 

 

RADOR RADIO ROMÂNIA

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Diverse joi, 11 iunie 2026, 00:00

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”

Actorul Charlie Heaton îl va interpreta pe fiul lui Thomas Shelby în filmul care continuă povestea unui film anterior din aceeași serie, sequel,...

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 12:00

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă

O echipă internaţională de cercetători a realizat un studiu în anul 2025 şi a constatat că există două tipuri de curiozitate.   Primul...

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Destinație de vacanță: Litoralul estonian

Două plaje din Estonia sunt gata pentru sezonul estival: parcările cu plată sunt deschise, pavajul este nou și este întreținută cu stricteţe...

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Cât costă un gyros în Grecia?

Gyros-ul este printre cele mai populare mâncăruri din Grecia.   În prezent, un gyros standard în lipie în Grecia costă în medie între...

Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse marți, 9 iunie 2026, 12:00

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă acordă tot mai multă atenţie efectului pozitiv al mişcării, nu doar asupra stării fizice, ci şi asupra...

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 00:00

De la petale la esență: uleiul de trandafiri

La Muzeul Trandafirului din oraşul Kazanlâk din Bulgaria, a fost prezentat ritualul distilării trandafirilor.   Vechea tradiţie de obţinere...

De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse luni, 8 iunie 2026, 12:00

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții

Primele teste ale unei noi terapii genice sugerează că o singură doză ar putea reduce colesterolul „rău” cu 62% pentru tot restul vieții....

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții
Diverse luni, 8 iunie 2026, 00:00

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult

Originară din zone tropicale și disponibilă în mai multe forme și nuanțe, această plantă poate înflori luni întregi și se adaptează ușor...

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult