Radio Cluj… la modă: cronică pariziană
Ce se întâmplă din punct de vedere al expozițiilor de modă la Paris.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 16 mai 2024, 06:00
O destinație inedită cu multiple ramificații în funcție de dorințele fiecărui vizitator care ajunge pe malurile Senei, Parisul este mai mult decât capitala modei, o altă denumire consacrată a sa.
Tocmai acesta este și motivul nimerit pentru a vă pune în temă cu ceea ce se întâmplă din punct de vedere al expozițiilor de modă la Paris.
Marți, 14 mai, am fost fericita beneficiară în urma vizitării a două muzee dedicate unor creatori celebri ca Azzedine Alaia și Yves Saint Laurent.
Senzația contactului direct, neintermediat, decât poate de sticlă, în unele cazuri, este extrem de puternică dacă ești un pasionat al modei și a creațiilor sale.
Expoziția de la fundația Azzedine Alaia dedicată în egală măsură creațiilor Alaia dar și lui Gres alătură magic, piese de excepție ale celor doi creatori curatoriată de nimeni altul decât de Olivier Saillard, fostul director al muzeului dedicat modei, celebrul Palais Galliera, pe care îl voi vedea dar abia peste două zile.
Aparent fără nici o legătură, decât cea a dragostei pentru creații de excepție, Alaia fiind un colecționar avid cu o colecție impresionantă de veșminte ale marilor creatori expoziția trasează firul comun adesea imperceptibil pentru un ochi nefamiliar, ce se regăsește în conceptul creativ al ambilor.
Simple, în aparență, creațiile se devoalează la o privire mai atentă demonstrându și pe deplin complexitatea gândirii și a “cut-ului”, a logicii tăierii materialului în moduri minimale cu efecte însă maximale.
Explicațiile se află la tot pasul de a lungul expoziției, familiarizând orice muritor cu ceea ce a vrut artistul să spună.
Biografiile celor doi sunt, oarecum, asemănătoare deoarece au lucrat în tihnă, nedisturbati de ochiul lacom al publicului si al mediei, preferând ca si Balenciaga, un soi de recluziune creativă.
Acest contrast devine evident când ajungi la Musee Yves Saint Laurent, unde aglomerația de public mi a lăsat foarte puțin timp pentru contemplarea “comme il faut” a creației sale.
Personaj foarte cunoscut și deopotrivă controversat, YSL atrage de departe, chiar și după moartea sa, un public numeros. Nu cred că ține doar de reclamă.
Expoziția de la muzeul ce i poartă numele este dedicată zonei de creație în care transparența este cuvântul cheie. Superbele sale creații din muselină, voal, organza sau dantelă se află expuse intr un ambient gândit scenografic și menit a le pune perfect în valoare.
Imaterialitatea și fragilitatea unora dintre ele dă seama, asa cum se și spune într un interviu, de fragilitatea însăși a creatorului care își găsea astfel, prin intermediul acestora calea cea mai potrivită de exprimare sufletească.
Bogăția cromatică a pieselor, culoarea fiind un câștig al perioadei marocane din existența creatorului, ca și cea a texturilor sofisticate, dar și umbrele contrastante cu lumina din creațiile realizate pe negru sunt ilustrarea adecvata a modului cum un creator de modă este, intr-o mare măsură un magician al luminii, formei și culorii cu nimic mai prejos decât orice alt artist.
Cred că, de fapt, ceea ce s a pierdut fără nici un echivoc, este tocmai această dimensiune artistică a creației.
Ajunsă pe Avenue Champs-Élysées în plimbarea finală a zilei de ieri am remarcat, căci era imposibil să nu o vezi, imensa clădire ce găzduiește Louis Vuitton, sub forma argintată a unei genți uriașe în fața căreia multe domnișoare se înghesuiau să-și facă selfie-uri.
Chiar și clădirea ce adăpostește actualul YSL este uriașă , neagră iar numele său intrat in istorie este proporționat la fel și gravat cu litere aurii vizibile.
Atunci când moda încetează să mai fie cu adevărat creație și începe să fie doar o imensă fabrică de făcut bani pentru marii moguli se ridica reale semne de întrebare.
De la rochii inteligent create și cu dragostea făcătorului inclusă la mega spatiile ce și strigă bunăstarea și ostentația pentru aceiași ochi nefamilari, buni plătitori pentru o imagine acceptabilă a lumii de azi, este o cale cam lungă cu care n am făcut încă pace.
Text/foto: Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.