Ascultă Radio România Cluj Live

Radio Cluj…la modă: Imaginea de modă și cum este ea comunicată cu Maurice Munteanu

Am avut ocazia să asist zilele trecute la o conferință extrem de interesantă a cunoscutului stilist de modă Maurice Munteanu având ca temă imaginea de modă și modul cum este ea comunicată prin intermediul campaniilor publicitare ale brandurilor celebre sau de nișă.

14 martie 2024, 06:00 / actualizat: 3 aprilie 2024, 14:30

Manifestarea, cu circuit închis, adresată studenților și masteranzilor de la Departamentul modă/design vestimentar din Universitatea de Artă și design Cluj-Napoca a fost gândită și organizată de, deja, binecunoscutul Departament de modă/design vestimentar împreună cu Asociația Departamentul Creativ  în cadrul unei serii de evenimente UAD•FASHION•EXPERTS•CONFERENCES.

Maurice Munteanu este un nume care nu mai are nevoie de nici o prezentare- de ani buni de zile este redactor de modă al ediției române a unui celebru magazin de modă internațional, fiind cunoscut publicului și prin numeroasele sale apariții televizate la emisiuni care au ca subiect moda și stilul.

O persoană cu o cultură vizuală aparte, care contrazice din start prejudecata încă activă conform căreia moda ține de o zonă facilă, Maurice Munteanu a delectat auditoriul  cu o prezentare punctuală, realistă și perfect coerentă, pe-alocuri ironic- sarcastică, în maniera care l-a consacrat despre modul cum sunt livrate public imaginile de modă.

O cheie de citire esențială pentru cei aflați încă în  formare a fost axată pe trinomul, cine sunt, ce vreau să transmit și ce reușesc de fapt să transmit. Asta pentru că prin intermediul unei imagini de modă se targetează întotdeauna o piață sau un segment de consumatori.

În ce măsură imaginea unui produs prezentat în paginile unei publicații de modă pe o anume persoană, cel mai adesea selectată din rândul unor celebrități, pentru a atrage o masă cât mai mare de consumatori, reflectă cu adevărat realitatea din culise  a brandului a fost  tema de exploatat și de analiză interactivă  împreună cu publicul prezent.

S-a constatat  că multe dintre firmele celebre de fashion se servesc de aspectul  notoriu  al unor personaje pentru a atrage capital de imagine, îndărătul căruia produsele de modă nu servesc în fapt real, așa cum imaginea o sugerează, unei plaje democratice și extinse de tipologii.

În alți termeni, mai ușor de priceput Maurice Munteau a avut curajul admirabil, dintr-un sistem al modei pe care îl cunoaște foarte bine să ne spună ca în povestea celebră a lui H.C.Andersen că împăratul este cam goluț și mulți se fac că nu pricep.

Pasajul extrem de la preferința modei pentru modelele măsura 0 la modelele exagerat plus-size prezente acum pe mai toate podiumurile este tot o construcție falsă menită a convinge consumatorii de buna credință a brandurilor, la fel cu toate celelalte variante pe care ni le putem imagina ușor: rasă, vârstă, gen, devreme ce produsele nu există sau nu au fost modificate în consonanță cu imaginea promovată.

Influența rețelelor de socializare, aflată la apogeu- unde un personaj cu o cohortă de urmăritori devine notoriu doar prin cantitate și nu printr-o calitate intrinsecă, cu nume ca Ratajkowski sau Kardashian- nu va fi de lungă durată ne precizează stilistul.

Defileele de modă nu mai sunt la ora actuală importante pentru colecția sau ideea designerului ci au devenit pretextul perfect pentru celebrări mondene în care contează doar cine vine și ce creație poartă. Un fel de gossip generalizat în care truda și conceptul creatorilor sunt blurate în detrimentul imaginii.

Dar cine ar fi putut să o spună mai bine decât Baudrillard, cu un aer de prooroc al viitorului în tratatul său din 1981- Simulare și simulacre- că va veni o vreme când în spatele imaginii nu va mai exista nici o urmă a realității.

Dar viitorul este totuși promițător ne asigură Maurice Munteanu întrucât semnele schimbării există și sunt pozitive.

Conferința a fost extrem de interesantă, nu doar pentru studenții prezenți în număr considerabil, ci și pentru subsemnata, a cărei tinerețe studențească nu putea beneficia de acest tip de expunere folositoare.

 

Călina Langa, fashion designer

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

 

 

Radio Cluj… la modă: Tendințe în moda primăvară/vară 2024 (II)
Radio Cluj... la modă joi, 8 februarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: Tendințe în moda primăvară/vară 2024 (II)

Ne continuăm astăzi plimbarea stilistică printre tendințele majore ale modei pentru primăvară/ vară 2024. Dacă data trecută am precizat...

Radio Cluj… la modă: Tendințe în moda primăvară/vară 2024 (II)
Radio Cluj… la modă: tendințe în moda primăvară/vară 2024 
Radio Cluj... la modă joi, 1 februarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: tendințe în moda primăvară/vară 2024 

Cu toate că frigul este predominant, încă, în emisfera noastră nordică, brandurile celebre, dar nu doar ele, ci și cele debutante și-au...

Radio Cluj… la modă: tendințe în moda primăvară/vară 2024 
Radio Cluj… la modă: UAD Fashion Workshops/AUDIO (partea III)
Radio Cluj... la modă joi, 25 ianuarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: UAD Fashion Workshops/AUDIO (partea III)

Chiar dacă am pășit în 2024 și am lăsat în urmă întâmplările anului trecut revin, astăzi, cu o parte însemnată, din ceea ce au...

Radio Cluj… la modă: UAD Fashion Workshops/AUDIO (partea III)
Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Jeanne Lanvin (partea II)
Radio Cluj... la modă joi, 18 ianuarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Jeanne Lanvin (partea II)

Clientela nu trebuie derutată, ci este necesar abia să perceapă tranziția modei – aceasta este ceea ce cere o femeie cu gust- o toaletă...

Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Jeanne Lanvin (partea II)
Radio Cluj... la modă joi, 4 ianuarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Jeanne Lanvin (partea I)

Cea mai veche casă de modă pariziană este casa Lanvin. Puțini își mai amintesc azi acest fapt incontestabil. Jeanne Lanvin, întemeietoarea ei,...

Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Jeanne Lanvin (partea I)
Radio Cluj... la modă joi, 28 decembrie 2023, 06:00

Radio Cluj… la modă: De ce nu ai fi specială în Noaptea de Revelion?

Pentru că ne pregătim de trecerea în Noul An, pe care fiecare dintre noi îl va traversa în diferite ipostaze, m-am gândit să facem o trecere...

Radio Cluj… la modă: De ce nu ai fi specială în Noaptea de Revelion?
Radio Cluj... la modă joi, 21 decembrie 2023, 06:00

Radio Cluj…la modă: Vin sărbătorile, vin! 

Ca în fiecare an care trece cum știe el mai bine, iată ne pregătim, din nou de sărbătoare. Ne aranjăm casele, facem curățenie și punem...

Radio Cluj…la modă: Vin sărbătorile, vin! 
Radio Cluj... la modă joi, 7 decembrie 2023, 06:00

Radio Cluj…la modă: UAD. Fashion Workshops (II) [AUDIO/ FOTO]

Continuăm azi seria dedicată workshop-urilor organizate de Departamentul Modă/Design vestimentar din UAD împreună cu Asociația Departamentul...

Radio Cluj…la modă: UAD. Fashion Workshops (II) [AUDIO/ FOTO]