Radio Cluj… la modă: UAD•FASHION•WORKSHOPS – Comunicarea în modă
Un nou eveniment din seria UAD•FASHION•WORKSHOPS. organizat de Departamentul Modă/Design vestimentar în parteneriat cu Asociația Departamentul Creativ din cadrul Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, a avut loc la mijlocul săptămânii trecute, de data aceasta, într-un alt spațiu emblematic al Clujului, aflat pe b-dul 22 decembrie.
4 aprilie 2024, 06:00 / actualizat: 4 aprilie 2024, 11:44Este prima conferință dintr-o serie de trei ce sunt dedicate unui subiect extrem de interesant: Comunicarea în modă și strategiile de PR așa cum se reflectă ele în domeniile creative, susținute de dr. Liana Martin, jurnalist de modă cu o carieră impresionantă de peste 20 de ani de în lumea modei, cu numeroase proiecte creative și de consultanță la activ. Dr. Liana Martin a promovat, susținut și contribuit la construirea a ceea ce chiar dânsa a denumit în revista Dialog Textil – „Școala de Modă de la Cluj”.
Jurnalism, critică de modă, organizare de eveniment, lansare de produs, realizare de campanii de imagine, construirea unor puternice branduri, participare în echipe la importante festivaluri naționale, invitată în cadrul unor delegații internaționale – sunt multiple fațete ale expertizei dobândite de-a lungul anilor.
Manifestarea a fost de natură să suscite major interesul tinerilor participanți dar și pe cel al subsemnatei, care împarte nu doar aceeași generație cu d-na Liana Martin ci și multe experiențe comune pe tărâmurile modei românești.
Pentru că moda este un limbaj, cu o imagine și o identitate clară, așa cum a subliniat în introducere distinsa Liana Martin, interesul de e decodifica mesajele sale prezente în mai toate sferele menționate este unul real, mai ales pentru studenții aflați la licență și la master, o unealtă foarte potrivită pentru a le completa cunoștințele și de a-i ajuta să-și prezinte, comunice, disemineze corect și relevant rezultatele cercetării artistice, așa cum subliniază de altfel și comunicatul de presă al departamentului.
În principal, moda comunică, sau își comunică mesajul prin intermediul imaginii, la nivelul căreia se disting multiple fațete în funcție de domeniile distincte dinăuntrul acesteia, fie că vorbim de fotografia de modă sau de podium, de cea concepută pentru cataloage sau campanii, de beauty, lifestyle, streetstyle, de cea specifică pentru produs, sau pictorialul de modă specific publicațiilor de modă. Simpla lor numerotare dă seama despre complexitatea acestui domeniu și despre necesitatea ca tinerii designeri aspiranți să-și traseze din timp traiectoria profesională în congruență cu ceea ce-și doresc.
Fiecare aspect a fost discutat, cum altfel, pe baza exemplificării cu imagini pentru fiecare sector în parte și punctat cu umor și verb de doamna Liana Martin. Întâmplări cu valoare de anecdotă din propriul parcurs profesional au fost contrapunctul binevenit în noianul de informații cu valoare teoretică.
Experiența sa îndelungată în organizarea unor evenimente de modă, ce sunt fără doar și poate extrem de interesante din afară, dar cu atât mai interesante din interior, și-a spus cuvântul, la propriu în fața studenților și a auditoriului.
Ce mi s-a părut extrem de interesant și datorită faptului că provenim din aceeași generație a fost revelarea unor evenimente și întâmplări de la începuturile modei în sistem de libertate după evenimentele din 1989. Lucruri pe care cei tineri. nu au cum să le cunoască și care ar merita consemnate într-un fel de istorie a modei post-decembriste chiar de Liana Martin.
Pentru că sintagma “Școala de modă de la Cluj” a fost lansată de ea însăși, sesizînd coerent o anume metodologie aplicată în formarea viitorilor designeri, cu continuitate și rezultate pe măsură- o astfel de idee nu pare deloc deplasată dar depinde de disponibilitatea autorului.
O sursă neprețuită de informații deținute de Liana Martin ar putea fi pusă în slujba, nu doar a studenților, ci a oricărui om care iubește moda românească și care crede în construcția unui sistem viabil chiar în condiții vitrege de subzistență.
Iar noi vom reveni cu alte informații pe măsură ce seminariile continuă.
Călina Langa, fashion designer
Credit foto: UAD•FASHION
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.