Ascultă Radio România Cluj Live

Au fost identificate trei dintre cele mai benefice condimente

Condimente cu concentrații deosebit de mari de polifenoli.

Au fost identificate trei dintre cele mai benefice condimente
Foto: Pixabay

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 10 noiembrie 2025, 12:00

Cele trei cele mai benefice condimente sunt: piperul negru, scorțișoara și cuișoarele. Piperul negru, scorțișoara și cuișoarele pot reduce inflamația din organism. Chiar și cantități mici de piper negru, scorțișoară și cuișoare incluse în dieta zilnică pot îmbunătăți sănătatea inimii și pot proteja celulele de factori dăunători. Efectele respective se datorează conținutului ridicat de polifenoli din aceste condimente. La această concluzie au ajuns oamenii de știință de la Universitatea de Stat din Idaho. Rezultatele studiului au fost publicate în revista Nutrients.

Polifenolii reprezintă o clasă de compuşi oraganici chimici naturali, predominant din regnul vegetal, caracterizaţi prin prezenţa mai multor grupări fenolice în structura lor moleculară, cu proprietăți antiinflamatorii și antioxidante pronunțate. Aceștia ajută la protejarea celulelor de stresul oxidativ și au efecte benefice asupra sistemului cardiovascular, metabolismului și procesului de îmbătrânire.

În cadrul studiului, 212 participanți adulți au completat un chestionar în care și-au autoevaluat consumul a 27 de condimente și plante aromatice diverse folosite în bucătărie. Datele obținute au fost comparate cu informațiile privind conținutul de polifenoli din baza de date internațională Phenol-Explorer. Rezultatele au arătat că, în medie, subiecții au consumat până la 680 mg de polifenoli pe lună, exclusiv din condimente – această cifră reprezintă până la 12% din aportul lor alimentar total.

Piperul negru, scorțișoara și cuișoarele – condimente cu concentrații deosebit de mari de polifenoli – au avut cea mai mare contribuție la aportul total de compuși activi.

Autorii subliniază faptul că de regulă condimentele nu sunt luate în calcul atunci când se analizează dietele în studiile clinice și populaționale (studiile clinice evaluează siguranța și eficacitatea unor noi tratamente în rândul unui grup controlat de pacienți, în timp ce studiile populaționale examinează factorii de risc, prevalența bolilor și rezultatele medicale în rândul unei populații mai mari și mai diverse, fără a interveni activ), ceea ce poate subestima aportul total de antioxidanți.

Adăugarea de condimente în alimente este o modalitate simplă de a crește valoarea biologică a dietei fără a crește aportul caloric.

 

 

 

RADOR RADIO ROMÂNIA

Foto: Pixabay

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 12:00

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă

O echipă internaţională de cercetători a realizat un studiu în anul 2025 şi a constatat că există două tipuri de curiozitate.   Primul...

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Destinație de vacanță: Litoralul estonian

Două plaje din Estonia sunt gata pentru sezonul estival: parcările cu plată sunt deschise, pavajul este nou și este întreținută cu stricteţe...

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Cât costă un gyros în Grecia?

Gyros-ul este printre cele mai populare mâncăruri din Grecia.   În prezent, un gyros standard în lipie în Grecia costă în medie între...

Cât costă un gyros în Grecia?
Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 12:00

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă acordă tot mai multă atenţie efectului pozitiv al mişcării, nu doar asupra stării fizice, ci şi asupra...

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 00:00

De la petale la esență: uleiul de trandafiri

La Muzeul Trandafirului din oraşul Kazanlâk din Bulgaria, a fost prezentat ritualul distilării trandafirilor.   Vechea tradiţie de obţinere...

De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse luni, 8 iunie 2026, 12:00

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții

Primele teste ale unei noi terapii genice sugerează că o singură doză ar putea reduce colesterolul „rău” cu 62% pentru tot restul vieții....

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții
Diverse luni, 8 iunie 2026, 00:00

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult

Originară din zone tropicale și disponibilă în mai multe forme și nuanțe, această plantă poate înflori luni întregi și se adaptează ușor...

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult
Diverse duminică, 7 iunie 2026, 12:00

Cele mai accesibile şi iubite fructe din lume: beneficii pentru inimă, energie și digestie

Bananele sunt printre cele mai accesibile şi iubite fructe din lume – gustoase, uşor de consumat şi extrem de nutritive. Pot fi consumate...

Cele mai accesibile şi iubite fructe din lume: beneficii pentru inimă, energie și digestie