Șase benzi pe axa Florești – Mărăști, de la 1 iulie 2026
Emil Boc: Oferim o alternativă mai bună, care este și nepoluantă, și mai rapidă.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 10 octombrie 2025, 15:03
Așa-zisa revoluție a transportului public pe axa Florești – Mărăști va intra în vigoare din vara anului următor, când trebuie să fie finalizat proiectul de extindere a drumului din zona Vivo! – Metro, de la 4 la 6 benzi.
Obiectivul, spune primarul Clujului Emil Boc, este ca la 1 iulie 2026 să fie funcțională axa de mobilitate Florești – Cluj cu bandă dedicată în ambele sensuri, până în Mărăști, ca parte a planului extins de structurare și reformare a transportului public.
Axa va reprezenta un punct de start pentru lucrările de restructurare a celorlalte linii de legătură, în special pentru transportul în comun, care trebuie, în ansamblu, regândite și reanalizate, afirmă Emil Boc:
Emil Boc: Începând cu 01/07/2026 este bandă dedicată de la Spitalul Regional de Urgență, care se construiește acum în Florești, până în Mărăști, pe ambele sensuri pentru transportul în comun.
Lucrăm acum la finalizarea primului tronson din centrura metropolitană și vedeți că se lucrează în fiecare zi acolo. E lărgire de la patru la șase benzi. Asta înseamnă că cele două benzi suplimentare care se creează vor fi dedicate exclusiv transportului în comun și urgențelor, bicicletelor, nu mașinilor.
Mașinile au în continuare ceea ce există acum, dar punem în plus încă două benzi de circulație, câte una pe fiecare sens, pentru a încuraja, pe de o parte, clujenii să folosească transportul în comun prin timpul redus de transport și prin mai puțină poluare. Nu luăm dreptul omului de a veni cu mașina, e legal, constituțional, dar oferim o alternativă mai bună, care este și nepoluantă, și mai rapidă.
Noi până anul viitor finalizăm achiziția celor 48 de autobuze electrice pe care le avem în plan – o parte deja au și fost puse în circulație pentru a asigura o frecvență a autobuzelor, pentru a încuraja oamenii să folosească transportul în comun, ceea ce face, repet, fiecare oraș modern. Astăzi, oriunde mergeți în Europa, vedeți că soluțiile legate de metrou, de tren metropolitan, de linii dedicate pentru autobuz, de frecvența acestora din 10 în10 minute, sunt soluțiile care fac mobilitatea bună și respirabilă și sănătoasă în oraș.
Ne îndreptăm și noi spre o asemenea soluție pentru că trebuie să prioritizăm până la urmă ceva. Nu poate toată lumea să aibă aceeași prioritate și o persoană care stă singură în mașină și un autobuz în care stau 30 de oameni. Sunt și acum benzi dedicate în Cluj, pe anumite tronsoane.
Reporter: Vor mai fi necesare ajustări în ceea ce privește întâlnirea acestor benzi care vin din Florești cu cele din Cluj?
Emil Boc: Evident că vom avea o constrângere pe Calea Moțiilor, pe Calea Mănăștur, unde doar o mică porțiune, de exemplu, la intrarea în Cluj, este acum bandă dedicată. Ea va fi extinsă pe Moților și pe Calea Mănăștur. Vom avea o bandă, ceea ce nu există astăzi, o bandă dedicată pentru autobuz, pe sens. Asta înseamnă că împărțim cu mașinile transportul spre oraș.
Reporter: Spuneți-mi dacă există prevăzută o zonă și pentru biciclete.
Emil Boc: În mod normal, știți bine, pe zona dedicată autobuzelor au voie să circule și bicicletele, în același regim.
Emil Boc, primarul Clujului.
Alina Nechita
Foto: Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.