Ascultă Radio România Cluj Live

Ce se întâmplă dacă mănânci doi cartofi zilnic

Descoperirea neașteptată a oamenilor de știință.

Ce se întâmplă dacă mănânci doi cartofi zilnic
Foto: Pexels

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 13 septembrie 2025, 12:00

Cartoful, aliment de bază în multe culturi europene, revine în atenția lumii științifice după un studiu de amploare care îi scoate în evidență beneficiile neașteptate.

Mult timp priviți cu scepticism și adesea excluși din recomandarea clasică „cinci pe zi”, cartofii ar putea fi mai sănătoși decât s-a crezut până acum. Cercetătorii au descoperit că doi cartofi consumați zilnic reduc riscul de mortalitate cu 12%.

Rezultatele apar în urma unei cercetări desfășurate în Norvegia, pe o durată de patru decenii, ce a implicat peste 77.000 de participanți.

Specialiștii au constatat că persoanele care au mâncat regulat cartofi fierți, mai ales în anii ’70 și ’80, au avut o rată de supraviețuire semnificativ mai mare în comparație cu cei care i-au evitat.

Cartofii, mai sănătoși decât se credea

Potrivit echipei conduse de Erik Arnesen, de la Institutul pentru Cercetări Medicale de Bază al Universității din Oslo, cartofii sunt o sursă valoroasă de vitamina C, potasiu și fibre. Ei pot contribui la reducerea riscului de boli cardiovasculare și la menținerea unei stări generale de sănătate mai bune.

Un aspect interesant scos la iveală este acela că efectele benefice sunt legate în special de cartofii fierți, și nu de variantele procesate, precum piureul bogat în unt sau cartofii prăjiți. Acestea din urmă sunt asociate cu un aport crescut de grăsimi și, implicit, cu efecte negative asupra sănătății.

Un aliment de bază în dieta europeană

În anii ’80, în Norvegia, peste 90% din mesele cu pește și 80% dintre cele cu carne erau însoțite de cartofi, aceștia fiind considerați un aliment esențial. Tocmai această tradiție alimentară a oferit cercetătorilor o bază amplă pentru a analiza corelația dintre consumul regulat de cartofi și longevitate.

Rezultatele arată că pentru fiecare 100 de grame de cartofi consumați zilnic, riscul de mortalitate scade cu aproximativ 4%, iar tendința pozitivă se menține inclusiv în cazul bolilor de inimă.

Mult timp, cartofii au fost priviți cu rezervă în nutriție, fiind considerați carbohidrați „goi” sau responsabili de creșterea riscului de diabet de tip 2. Însă studiile anterioare nu au făcut o distincție clară între cartofii fierți și cei prăjiți sau preparați cu adaosuri de grăsimi. Această cercetare de lungă durată schimbă perspectiva și ar putea readuce cartoful în rândul alimentelor recomandate.

Datele au fost publicate în prestigioasa revistă Journal of Nutrition, confirmând importanța cartofului ca parte a unei diete echilibrate și demonstrând că tuberculii, adesea subestimați, pot contribui la reducerea riscului de deces pe termen lung, conform blick.ch. (www.ziarulromanesc.de)

 

 

RADOR RADIO ROMÂNIA

Foto: Pexels

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Diverse joi, 11 iunie 2026, 00:00

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”

Actorul Charlie Heaton îl va interpreta pe fiul lui Thomas Shelby în filmul care continuă povestea unui film anterior din aceeași serie, sequel,...

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 12:00

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă

O echipă internaţională de cercetători a realizat un studiu în anul 2025 şi a constatat că există două tipuri de curiozitate.   Primul...

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Destinație de vacanță: Litoralul estonian

Două plaje din Estonia sunt gata pentru sezonul estival: parcările cu plată sunt deschise, pavajul este nou și este întreținută cu stricteţe...

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Cât costă un gyros în Grecia?

Gyros-ul este printre cele mai populare mâncăruri din Grecia.   În prezent, un gyros standard în lipie în Grecia costă în medie între...

Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse marți, 9 iunie 2026, 12:00

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă acordă tot mai multă atenţie efectului pozitiv al mişcării, nu doar asupra stării fizice, ci şi asupra...

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 00:00

De la petale la esență: uleiul de trandafiri

La Muzeul Trandafirului din oraşul Kazanlâk din Bulgaria, a fost prezentat ritualul distilării trandafirilor.   Vechea tradiţie de obţinere...

De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse luni, 8 iunie 2026, 12:00

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții

Primele teste ale unei noi terapii genice sugerează că o singură doză ar putea reduce colesterolul „rău” cu 62% pentru tot restul vieții....

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții
Diverse luni, 8 iunie 2026, 00:00

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult

Originară din zone tropicale și disponibilă în mai multe forme și nuanțe, această plantă poate înflori luni întregi și se adaptează ușor...

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult