Ascultă Radio România Cluj Live

Efectul muncii la distanță asupra bunelor maniere profesionale

Ai colegi care vin la birou în șlapi, tricouri transparente sau decoltate, pantaloni scurți sau în trening, deși aveți frecvente întâlniri cu clienții și partenerii și nu aceasta este eticheta agreată pentru spațiul vostru de lucru? Te-a surprins modul neprofesionist în care a fost scris un e-mail oficial de către un coleg? Te deranjează faptul că șeful tău nu te privește în ochi când discută cu tine?

Efectul muncii la distanță asupra bunelor maniere profesionale

Articol editat de cristina.rusu, 12 martie 2024, 06:00 / actualizat: 23 martie 2024, 13:23

Toate aceste întrebări reflectă realitatea unui nou peisaj în companii, unde liniile dintre profesionalism și comportamentul informal par să se fi estompat. Munca extrem de relaxată de acasă a devenit noua normalitate pentru mulți dintre noi, iar zilele în care muncim de la birou aduc deseori cu ele situații neașteptate – de la încălcări șocante de cod vestimentar până la dispariția unor elemente fundamentale pentru arta și eticheta conversației la nivel profesional. Azi vorbim despre nevoia de a redescoperi sau redefini bunele maniere profesionale, după pandemie.

Potrivit unui sondaj efectuat pe un eșantion de peste 1500 de manageri din lume, 6 din 10 companii vor oferi în anul 2024 cursuri de etichetă la birou pentru toți angajații lor. Cursurile sunt menite să acopere o gamă variată de abilități sociale și profesionale, de la purtarea unor conversații politicoase, adoptarea unui stil de îmbrăcăminte adecvat, scrierea de emailuri într-un mod profesionist, acceptarea criticilor constructive și menținerea contactului vizual în cadrul unui dialog, până la alegerea momentelor potrivite pentru pauzele de masă​​.

Hai să aducem în discuție câteva exemple din viața reală, care să ilustreze nevoia acestor cursuri. Să ne imaginăm că Ionel, angajat de curând, vine la birou în pantaloni scurți și șlapi, ca și cum ar lucra de acasă, și inițiază zgomotos discuții despre ultimul maraton de seriale pe care l-a văzut, în timp ce colegii săi încearcă să se concentreze pe deadline-uri strânse. Sau să ne gândim la Ana, care, încercând să fie amabilă, trimite un email plin de emoji partenerilor de afaceri, nerealizând că acest lucru poate fi perceput ca lipsă de seriozitate, maturitate sau profesionalism.

Situațiile acestea, deși amuzante la prima vedere, subliniază un decalaj important între standardele mediului de lucru de la biroul tradițional și noile obiceiuri formate în perioada muncii de la distanță. Este evident că pandemia a schimbat regulile jocului și a produs o confuzie între ce este acceptat în comportamentul profesional și ce nu se potrivește cu eticheta muncii, iar acest aspect determină companiile să ia măsuri pentru a readuce în prim plan bunele maniere la locul de muncă.

Încă din 2023, The Wall Street Journal titra: „Noii absolvenți nu știu să se comporte la birou”. Articolul constata că angajații care au urmat facultatea online și internshipuri la distanță ar avea nevoie să își îmbunătățească competențele soft – de la modul de redactare al unui e-mail până la conversația din lift și ținuta adecvată la locul de muncă.

Spre exemplu, gigantul din consultanță KPMG oferă noilor angajați cursuri introductive despre modul în care să poarte un dialog față în față cu un coleg sau un client, sfaturi privind nivelul adecvat de contact vizual sau pauzele dintr-o conversație. În același timp, competitorii Deloitte și PricewaterhouseCoopers oferă, de asemenea, traininguri similare încă de la începutul anului trecut.

Cursurile de etichetă la birou sunt o modalitate de a remedia aceste neajunsuri, dar și o oportunitate de a construi un mediu de lucru mai plăcut, respectuos și eficient. Ele reprezintă un pas spre redescoperirea unui echilibru între flexibilitatea adusă de munca remote și rigorile necesare într-un spațiu profesionist împărtășit cu alți colegi.

În fine, această inițiativă nu este doar despre a învăța când și cum să trimiți un email sau cum să te îmbraci pentru o întâlnire cu clienții. Este, mai degrabă, despre a cultiva o cultură organizațională în care fiecare membru înțelege și valorifică importanța respectului reciproc, a comunicării eficiente și a profesionalismului.

Prin urmare, fie că ești Ionel, Ana sau oricare alt angajat reîntors la birou sau nou-venit în peisajul companiei, asumarea unor norme firești de comportament, vestimentație și comunicare ar trebuie să fie farul călăuzitor către adaptarea reușită la noua  normalitate a muncii moderne.

Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Doru Șupeală și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții, descoperă online podcastul și newsletterul  Hacking Work. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă!

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Workaholismul – trăsătura angajaților dedicați sau boală în toată regula?
Hacking Work joi, 25 aprilie 2024, 06:00

Workaholismul – trăsătura angajaților dedicați sau boală în toată regula?

Te simți bine doar atunci când lucrezi până la epuizare? „Nu lăsa pe maine ce poți face astăzi” e crezul tău când vine vorba de job?...

Workaholismul – trăsătura angajaților dedicați sau boală în toată regula?
Stresul de la muncă e și motiv de divorț
Hacking Work marți, 23 aprilie 2024, 06:00

Stresul de la muncă e și motiv de divorț

Nu cred că e o surpriză pentru nimeni faptul că stresul este principala grijă în lume. Însă te-ai gândit vreodată serios cât de tare te...

Stresul de la muncă e și motiv de divorț
Săptămâna de 4 zile este doar pentru cei care colaborează cinstit
Hacking Work joi, 18 aprilie 2024, 06:00

Săptămâna de 4 zile este doar pentru cei care colaborează cinstit

Hai să discutăm astăzi despre o idee care poate schimba felul în care muncim și ne organizăm viața. Săptămâna de lucru de patru zile este o...

Săptămâna de 4 zile este doar pentru cei care colaborează cinstit
Școala vieții pare a fi tot mai importantă la angajare
Hacking Work marți, 16 aprilie 2024, 06:00

Școala vieții pare a fi tot mai importantă la angajare

Competențele încep să conteze mai mult pentru angajatori decât diploma pe care o deții. Oficial, tot mai multe companii renunță să le mai...

Școala vieții pare a fi tot mai importantă la angajare
Hacking Work joi, 11 aprilie 2024, 06:00

Pentru o viață frumoasă și sănătoasă, scoate nasul din telefon

Ai fost vreodată în mijlocul unei conversații și persoana cu care erai și încercai să vorbești să fie mai interesată de telefonul din...

Pentru o viață frumoasă și sănătoasă, scoate nasul din telefon
Hacking Work marți, 9 aprilie 2024, 06:00

Vorbim împreună, ne înțelegem separat: managerii și angajații din România vor schimbare, dar fiecare altfel

Așa-i că și tu vrei să schimbi modul în care muncești? Toți avem idei despre cum am putea face lucrurile mai bine și tot mai mulți suntem...

Vorbim împreună, ne înțelegem separat: managerii și angajații din România vor schimbare, dar fiecare altfel
Hacking Work joi, 4 aprilie 2024, 06:00

Analfabetismul funcțional, concret: absolvent de facultate, caut job bun, dar nu știu să fac nimic

Explorăm idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.   Vrem joburi bune, dar nu știm să...

Analfabetismul funcțional, concret: absolvent de facultate, caut job bun, dar nu știu să fac nimic
Hacking Work marți, 2 aprilie 2024, 06:00

Clubul de carte – deschide mintea și e deschis și ziua

Explorăm idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.   Într-o societate absorbită de ecrane...

Clubul de carte – deschide mintea și e deschis și ziua