Ascultă Radio România Cluj Live

La Sibiu începe Astra Film Fest, ediția 26

La Sibiu începe Astra Film Fest, ediția 26

Articol editat de cristina.rusu, 12 octombrie 2019, 06:00 / actualizat: 17 octombrie 2019, 9:50

Începând de luni, 14 octombrie, centrul istoric al Sibiului va fremăta efectiv timp de 7 zile la vibrațiile celei de-a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional Astra Film, un festival de amploare și prestigiu cultural mondial.

Programul oficial al ediției din 2019 e impresionant: 126 de filme selecționate, dintre care 46 vor concura în cele 4 secțiuni competiționale, 58 vor fi prezentate în premieră, 55 de proiecții vor fi urmate de sesiuni Q&A cu regizorii români și străini prezenți la festival, iar 29 vor fi proiectate în formatele VR și full-dome.

Despre program a stat de vorbă Doina Borgovan cu Adina Marin, selecționerul festivalului:          

Adina Marin: Este o vedere de ansamblu foarte largă şi foarte panoramică, pentru că se întinde şi geografic pe teritorii foarte largi, dar se duce şi înapoi în timp şi revine în prezent (să nu uit: se duce şi în viitor, cu programul noilor tehnologii).

Doina Borgovan: Este o selecţie a unor filme realizate în 45 de ţări ale lumii, într-adevăr călătorim pe toate meridianele.

Adina Marin: Programul oficial are două componente principale. Este mai întâi partea competiţională, cu 4 secţiuni: secţiunea internaţională, unde avem 10 filme foarte puternice, cu scopul promovării vocilor emergente (aceşti autori, care vin de peste tot din lume, prin ceea ce am selectat noi pentru Astra Film dau de înţeles că au în faţă o carieră foarte solidă în cinematografia documentară); e apoi secţiunea Europa, Astra Film a acordat atenţie întotdeauna Europei de est, cu toate problemele ei (este un atu al festivalului că aduce în selecţie asemenea filme care sunt apreciate şi căutate de alte festivaluri ale Europei); avem apoi secţiunea românească, competiţională, unde e o surpriză anul acesta, pentru că selecţia cuprinde o varietate de abordări şi de autori, atât consacraţi cât şi voci care sunt auzite pentru prima oară într-un festival internaţional; şi selecţia secţiunii competiţionale dedicată studenţilor şi celor care încă sunt în programe de învăţare a artei cinematografice (Doc School i-am zis noi).

Doina Borgovan: Este un moment foarte important, se împlinesc 30 de ani de la căderea zidului Berlinului, de la căderea dictaturilor comuniste în Europa de Est. Este un program special dedicat acestui moment?

Adina Marin: Ar fi mai multe programe speciale, începând chiar cu filmul de deschidere care este foarte proaspăt, a avut premiera la Bienala de la Veneţia nu demult. E vorba de filmul Funeralii naţionale, despre înmormântarea lui Stalin. E un film care dă tonul cumva şi ne aminteşte că anul acesta este anul aniversării celor trei decenii. Continuăm apoi cu un program care se numeşte Videograme: revoluţia din 1989, unde ne uităm la ce ni s-a întâmplat nouă acum 30 de ani. Invitat special pentru acest program este regizorul Andrei Ujiţă, care este şi autorul filmelor Videogramele unei revoluţii. Mai avem un program care se numeşte Europa 30: între ziduri, care aduce o selecţie de filme care dau o idee despre ce s-a întâmplat în Europa de la căderea zidului Berlinului – un mare entuziasm -, până în zilele noastre, când europenii încep să-şi construiască din nou alte ziduri.

Este absolut înspăimântător să ne uităm în urmă pentru cei care nu sunt extrem de tineri. Sunt lucruri pe care chiar le-am trăit şi s-au întâmplat lângă noi: mă refer la războaiele iugoslave din anii ’90 (despre care la fel, avem un film absolut cutremurător).

Doina Borgovan: Anul trecut la Astra am văzut, la intrarea în una din sălile de proiecţie, un poster foarte mare cu fotografia lui Nicolae Ceauşescu; scria deasupra: “Cine a fost Nicolae Ceauşescu?” Prima mea reacţie a fost: “Toată lumea ştie cine a fost”, fără să mă gândesc că cei mai tineri decât noi probabil că nu au descoperit asta. Au şansa la festivalul Astra să descopere asemenea istorii recente.

Adina Marin: Asta e interesant la filmul de nonficţiune, dar şi la selecţii precum cea pe care o propune Astra, că dincolo de proiecţia propriu-zisă, al doilea spectacol este reacţia publicului. Cele mai multe filme sunt urmate de discuţii cu regizorii, acolo este foarte interesant să vezi cum a fost privit acelaşi film de către oameni aparţinând unor generaţii diferite. Dacă stai să te gândeşti, pentru cei care au acum 20 de ani, epoca comunistă şi revoluţia sună cam ca răscoala de la 1907. Toate filmele care se fac aşadar despre aceste subiecte sunt percepute diferit. La capătul celălalt al spectrului îi ai pe cei de vârsta a treia, care au şi nostalgii din vremurile respective.

Doina Borgovan: Această secţiune care se focusează asupra României înainte de 1989 va aduce nu doar poveşti din spectrul politic, ci şi din intimitate: din tot ce înseamnă căsătorie, dragoste pe vremea aceea.

Adina Marin: Tema aceasta a căsătoriei este dezvoltată şi mai mult în nişte programe tematice pe care noi le oferim. Filmul de nonficţiune are nişte calităţi extraordinare; dar a pătrunde cu ele la public este un pic mai dificil decât în cazul filmului de ficţiune, unde toată distribuţia şi toată promovarea filmului respectiv ajunge la public sau prin intermediul poveştii care se spune, sau prin intermediul unor actori foarte cunoscuţi. La filmul de nonficţiune, ideea de a le grupa pe nişte tematici şi de a le prezenta într-un context curatorial s-a dovedit foarte productivă (noi o practicăm de câţiva ani). Altfel le priveşti şi altfel atragi publicul către ele. Căsătoria şi sexul conjugal reprezintă una dintre tematici; sexul ca marfă este o altă tematică. Apoi mai avem un program tematic despre femei extraordinar de puternice.

Doina Borgovan: Vine acest film documentar cu un extraordinar instrument: ne permite să pătrundem în ţări, în obiceiuri, în stiluri de viaţă care ne sunt foarte îndepărtate. Care sunt cele mai exotice prezenţe în festival anul acesta?

Adina Marin: Este un program întreg care e exotic dacă ne gândim la distanţa din care vine, se numeşte China necunoscută, sunt trei filme în acest program. China a trecut şi ea prin toate transformările acestea şi vine înspre Europa în număr din ce în ce mai mare. Este însă ţara care nu va fi cunoscută pe deplin niciodată. Filmele care vin aici la festival dezvăluie câte ceva din gigantul care este China.

Doina Borgovan: Pentru că Astra Film Festival se ocupă întotdeauna şi de publicul tânăr, pe care trebuie să-l formeze la vârste fragede, există şi secţiunea Astra Film Junior. Cu ce anume îi atrageţi pe copii?

Adina Marin: Astra Film Junior este un proiect de foarte mare succes. Este foarte impresionant să vezi cum toată suflarea şcolară din localităţile din jur se organizează şi vine. Sunt proiecţii programate pentru grupuri de elevi; şi mai ales pe cei mici când îi vezi că merg de mânuţă de la o sală de cinema la alta este într-adevăr o privelişte.

Programul Astra Film Junior este împărţit pe grupe de vârstă: sunt filme pentru şcoala primară, pentru gimnaziu, pentru liceu. La fel ca în cazul proiecţiilor din festivalul aşa-zis “mare”, ei au proiecţii însoţite de ceva: există nişte materiale didactice care sunt concepute în aşa fel încât să contribuie la ideea de educaţie pentru şi prin filmul documentar. Filmul documentar e o unealtă extraordinară în procesul de educaţie. Prin materialele didactice, li se sugerează modalităţi prin care filmul poate deveni parte a orelor la clasă. Pe măsură ce vârstele merg înspre gimnaziu sau înspre liceu, povestea se transformă în dezbateri pe care le organizăm, sau întâlniri cu personajele. Mai ales în epoca aceasta în care toată lumea e cu ochii în ecran sau pe telefon, este foarte important să înţeleagă că dincolo de a vedea nişte imagini care-ţi trec prin faţa ochilor, poţi găsi în filmele acestea ceva cu care să rămâi. Programul va încerca să-i înveţe să filtreze între tonele de materiale video care ne înconjoară în ziua de azi.

 

Doina Borgovan / Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Gaudeamus 2024. Recomandările pentru vineri, 26 aprilie
Cultural joi, 25 aprilie 2024, 21:00

Gaudeamus 2024. Recomandările pentru vineri, 26 aprilie

Din programul zilei de vineri, 26 aprilie, vă recomandăm lansarea volumului ”Jurnale elvețiene”, al Ioanei Bot, președinte de onoare al...

Gaudeamus 2024. Recomandările pentru vineri, 26 aprilie
Gaudeamus 2024. Recomandările noastre pentru joi, 25 aprilie
Cultural miercuri, 24 aprilie 2024, 21:00

Gaudeamus 2024. Recomandările noastre pentru joi, 25 aprilie

De la ora 10:30 Editura Ecou transilvan ne invită la lansarea volumelor de nuvele Chipul (volumul 11) și Călătoria (volumul 12) ale prozatorului...

Gaudeamus 2024. Recomandările noastre pentru joi, 25 aprilie
Ultima premieră din această stagiune a trupei Szigligeti Szinhaz
Cultural miercuri, 24 aprilie 2024, 08:40

Ultima premieră din această stagiune a trupei Szigligeti Szinhaz

Este vorba de povestea suprarealistă a lui Lewis Carroll, „Alice în Țara Minunilor”, montată de regizorul ungar Zsótér Sándor.  ...

Ultima premieră din această stagiune a trupei Szigligeti Szinhaz
Două filme românești, în selecția Festivalului de Film de la Cannes
Cultural marți, 23 aprilie 2024, 09:16

Două filme românești, în selecția Festivalului de Film de la Cannes

Lungmetrajul „Trei kilometri până la capătul lumii”, regizat de Emanuel Pârvu, și documentarul „Nasty”, despre viața...

Două filme românești, în selecția Festivalului de Film de la Cannes
Cultural marți, 23 aprilie 2024, 09:04

Concert vocal-simfonic: Norma de Bellini și Simfonia nr. 9 de Beethoven

Uvertura operei Norma de Bellini, Simfonia nr. 9 de Beethoven, o capodoperă a genului în istoria universală a muzicii. Norma este o tragedie...

Concert vocal-simfonic: Norma de Bellini și Simfonia nr. 9 de Beethoven
Cultural luni, 22 aprilie 2024, 17:00

Muzeul Orașului Oradea, în haine noi

Muzeul Țării Crișurilor Oradea a finalizat lucrările de reorganizare a expozițiilor permanente ale Muzeului Orașului Oradea.   Astfel,...

Muzeul Orașului Oradea, în haine noi
Cultural duminică, 21 aprilie 2024, 06:00

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva

Dramatizare: Rodica Suciu Stroescu.   Regia artistică: Leonard Popovici. În distribuţie: Mirela Gorea, Dragoş Pâslaru, Mircea Albulescu,...

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva
Cultural vineri, 19 aprilie 2024, 12:36

Se pun în vânzare biletele pentru FITS

Biletele vor avea preţurile neschimbate şi în acest an, între 30 și 150 de lei, a anunţat preşedintele festivalului şi directorul...

Se pun în vânzare biletele pentru FITS