Aditivii alimentari, asociați cu riscuri pentru sănătate
Studii recente indică legături cu diabetul, cancerul și bolile cardiovasculare
Articol editat de cristina.rusu, 2 iunie 2026, 12:00
Trei noi studii stabilesc o legătură între unii aditivi alimentari şi un risc crescut de cancer, diabet de tip 2 şi hipertensiune.
Cercetătorii indică în special efectele nocive ale coloranţilor şi conservanţilor, dintre care unii sunt de origine naturală. Aceştia se regăsesc în unele mezeluri, iaurturi cu fructe, gemuri şi siropuri.
Scopul coloranţilor alimentari, prezenţi peste tot în industria alimentară, este de a oferi produselor o culoare vie şi atractivă pentru consumatori.
Problema este că această strategie de marketing nu este inofensivă pentru sănătate. Trei noi studii ştiinţifice, realizate în special de cercetători de la Institutul Naţional de Sănătate şi Cercetare Medicală din Franţa (Inserm), evidenţiază o asociere între aceşti aditivi şi riscul de cancer, diabet de tip 2, boli cardiovasculare şi hipertensiune.
Aceste cercetări contribuie la completarea „lacunelor” privind „utilizarea pe scară largă a aditivilor alimentari pe piaţa globală” şi lipsa „studiilor epidemiologice care să analizeze legătura lor cu incidenţa bolilor cronice”, se arată pe site-ul Inserm.
Primele două studii, publicate în revistele „Diabetes Care” şi „European Journal of Epidemiology”, au fost realizate cu participarea a peste 100.000 de persoane din programul NutriNet-Santé. Obiceiurile lor alimentare au fost monitorizate timp de 14 ani.
În timp ce SUA se pregătesc să interzică opt coloranţi sintetici derivaţi din petrol până la sfârşitul anului, legislaţia europeană este deja mult mai strictă.
Cu toate acestea, utilizarea unor aditivi naturali folosiţi de producătorii europeni – precum beta-carotenul sau curcumina – alături de cei sintetici, nu este nici ea lipsită de riscuri.
Pe etichetele produselor vizate, aceşti aditivi corespund de obicei codurilor europene între E100 şi E199 (coloranţi), între E200 şi E299 (conservanţi propriu-zişi) şi între E300 şi E399 (conservanţi antioxidanţi).
Aceştia se regăsesc în aproape un sfert dintre alimentele industriale vândute la nivel mondial.
Conform rezultatelor, „coloranţii alimentari, în general, sunt asociaţi cu o creştere cu 38% a riscului de diabet de tip 2 la cei mai mari consumatori, comparativ cu cei mai puţin expuşi”, precizează Inserm.
Printre aceşti aditivi se numără caramelurile (E150, prezente de exemplu în băuturile carbogazoase şi asociate cu o creştere de 43%), beta-carotenul (E160a, prezent în sucuri de fructe sau unt – +44%) şi curcumina (E100, utilizată în iaurturi şi îngheţate – +49%).
În general, aceşti coloranţi sunt asociaţi şi cu „o creştere de 14% a riscului de cancer în general, de 21% a riscului de cancer de sân şi de 32% a riscului de cancer de sân după menopauză”, precizează Inserm.
Al treilea studiu, publicat în „European Heart Journal”, arată o legătură „între consumul de conservanţi – aditivi care prelungesc termenul de valabilitate al alimentelor – şi riscul de hipertensiune şi boli cardiovasculare”, care creşte cu 24%.
Printre aceştia, se numără sorbatul de potasiu (E202, +39%) şi acidul citric (E330, +25%).
Potrivit cercetătorilor, aceste date „au o importanţă strategică pentru sănătatea publică, având în vedere expunerea larg răspândită, dar evitabilă, a populaţiei la aditivi alimentari”.
În lumina acestor rezultate, cercetătorii solicită reevaluarea siguranţei anumitor ingrediente şi o mai bună informare a consumatorilor.
RADOR RADIO ROMÂNIA
Radio Cluj poate fi ascultat şi online AICI. Ne găsești și pe facebook, X și instagram.