Ascultă Radio România Cluj Live

Ciprian Mihali explică: de ce cronicarii nu sunt pentru clasa a IX-a

Ciprian Mihali susține predarea literaturii prin explorare, nu prin rigide canoane cronologice.

Ciprian Mihali explică: de ce cronicarii nu sunt pentru clasa a IX-a
Foto: Ciprian Mihali

Articol editat de cristina.rusu, 10 decembrie 2025, 17:24

„Predoslovie adecă voroavă cătră Ministerul Educaţiei” – aşa şi-a intitulat, cu ceva ironie, Consiliul Naţional al Elevilor scrisoarea deschisă prin care critică noua programă şcolară la limba română pentru clasa a IX-a. Titlul nu e întâmplător: el trimite chiar la direcţia pe care o propune programa aflată în dezbatere: o revenire la abordarea strict cronologică a literaturii, cu accent puternic pe cronicari şi pe literatura română veche.

 

Potrivit criticilor, această întoarcere la un model de acum aproximativ 50 de ani riscă să transforme ora de română într-un exerciţiu de decodare a unor texte greoaie, departe de universul de interes al adolescenţilor de azi. Nu doar elevii au reacţionat: aproximativ 200 de universitari, scriitori şi alţi oameni ai cărţii au cerut public renunţarea la ideea unei programe „întoarse în timp”.

Despre programă a vorbit şi profesorul, filosoful şi diplomatul Ciprian Mihali, invitatul lui Dan Moşoiu la Serile Radio Cluj.

„Literatura nu e un proces liniar”, subliniază el. Contrar ideii că textele devin din ce în ce mai sofisticate pe măsură ce ne apropiem de prezent, Ciprian Mihali atrage atenţia că literatura veche este adesea mult mai dificil de înţeles tocmai din cauza limbajului. „Literatura premodernităţii este complicată […] limba română era departe de canoanele gramaticale şi lexicale de astăzi, ceea ce o face foarte greu accesibilă.”

Exemplele sunt grăitoare: cronicarii, „Ţiganiada” sau chiar Dimitrie Cantemir sunt texte care pun probleme serioase de comprehensiune inclusiv pentru un cititor adult. În aceste condiţii, întrebarea este firească: ce poate face un adolescent de 15 ani, aflat la începutul formării sale culturale, în faţa unor asemenea texte?

Problema de fond, spune Ciprian Mihali, este una de relaţie vie cu literatura. La această vârstă, tinerii au nevoie de texte cu care să poată intra într-un dialog real. „Textul îţi vorbeşte ţie şi tu îi răspunzi.” Aşa se construieşte dragostea pentru lectură: prin emoţie, prin recunoaştere, prin sentimentul că literatura îţi spune ceva despre tine şi despre lume.

În Franţa, aminteşte Ciprian Mihali, autorii cei mai dificili ai premodernităţii sunt studiaţi în ultimul an de liceu, nu la început. Motivul este simplu: până atunci, elevii îşi consolidează instrumentele lingvistice şi culturale necesare pentru a înţelege textele complexe. Este exact logica folosită şi în ştiinţe: „nu începi cu fizica cuantică, ci cu legea gravitaţiei”.

Alternativa propusă nu este ignorarea literaturii vechi, ci schimbarea modului de abordare. În locul unei succesiuni rigide, cronologice, Mihali pledează pentru o predare pe teme şi probleme. Astfel, elevul nu primeşte doar informaţie, ci o „reţea de înţelesuri” în care se poate poziţiona.

Riscul actualei propuneri de programă este, în viziunea sa, acela de a produce respingere în loc de fascinaţie: „Nu îi pun acolo în clasa a IX-a cronicari. Ce e nebunia asta? Nu înţelege nimic, ci creează o problemă.” Literatura ar trebui să fie o invitaţie la explorare, „preumblări prin grădinile literaturii române”, nu un set de canoane plictisitoare care îngrădesc curiozitatea.

Elevii trebuie să fie intrigaţi, nu constrânşi; atraşi, nu forţaţi; provocaţi să caute singuri drumul de la o carte la alta.

„Faceţi ca elevii să fie intrigaţi şi să se ducă ei de la o carte la alta şi nu doar când îi obligă programa”, este apelul lui Ciprian Mihali către profesori şi decidenţi.

 

Dan Moşoiu / Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Investiție de peste 9 milioane de lei pentru Școala Câlnic
Educaţie miercuri, 3 decembrie 2025, 12:42

Investiție de peste 9 milioane de lei pentru Școala Câlnic

Clădirile Şcolii Gimnaziale Câlnic din judeţul Alba, construite în urmă cu un secol, vor fi reabilitate şi eficientizate energetic, urmând...

Investiție de peste 9 milioane de lei pentru Școala Câlnic
Secretele succesului și ale inteligenței artificiale | FOTO
Educaţie miercuri, 3 decembrie 2025, 10:54

Secretele succesului și ale inteligenței artificiale | FOTO

Liceul Teologic Baptist „Emanuel” din Oradea a sărbătorit, zilele trecute, 35 de ani de existență printr-un eveniment special, care a adus...

Secretele succesului și ale inteligenței artificiale | FOTO
Elevii revin la ore după mini-vacanța de 1 Decembrie
Educaţie marți, 2 decembrie 2025, 10:18

Elevii revin la ore după mini-vacanța de 1 Decembrie

Elevii și preșcolari revin marți, 2 decembrie, la ore, după un weekend prelungit, în contextul în care ieri a fost Ziua Națională a...

Elevii revin la ore după mini-vacanța de 1 Decembrie
Primul manual de învățare pentru migranți și refugiați
Educaţie joi, 27 noiembrie 2025, 12:57

Primul manual de învățare pentru migranți și refugiați

După doi ani de la start, proiectul PILLOT, co-fondat de Uniunea Europeană, în cadrul programului Erasmus+, adresat migranților și refugiaților...

Primul manual de învățare pentru migranți și refugiați