Ascultă Radio România Cluj Live

Cafeaua chiar te face mai fericit!

Studiu: cofeina îmbunătățește starea de spirit, indiferent de somn sau anxietate.

Cafeaua chiar te face mai fericit!
Foto: Pixabay

Articol editat de cristina.rusu, 2 octombrie 2025, 12:00

Pentru multe persoane, cafeaua de dimineaţă este un adevărat ritual, iar unii, pur şi simplu nu „funcţionează” până când nu beau cafeaua.

 

Dar care este efectul real al cofeinei asupra dispoziţiei şi energiei noastre?

 

O echipă de cercetători de la Universitatea din Bielefeld, Germania, a încercat să afle acest lucru, monitorizând peste 200 de persoane cu vârste între 18 şi 29 de ani.

Obiceiurile participanţilor la studiu, care provin din diferite ţări, au fost observate timp de câteva săptămâni.

Oamenii de ştiinţă au realizat cercetarea în baza de peste 23.000 de date, colectate în timp real printr-o aplicaţie mobilă.

Participanţii răspundeau de mai multe ori pe zi în aplicaţie la întrebări despre consumul de cofeină, nivelul de oboseală, emoţiile lor etc.

Rezultatele sunt clare: aproximativ 72% dintre participanţi au declarat că se simt mai fericiţi, entuziasmaţi şi mulţumiţi după consumul de cofeină.

Studiul arată că cel mai ridicat nivel al dispoziţiei resimţit de respondenţi a fost dimineaţa, în decurs de două ore şi jumătate după trezire.

Potrivit lui Anu Realo, profesor la Universitatea din Warwick, Anglia, cofeina acţionează ca un stimulent nervos, adică are efectul de a creşte producţia de dopamină în anumite zone ale creierului.

Cercetătorii se aşteptau la apariția unor reacţii negative la persoanele mai anxioase, însă acestea nu au fost constatate în cadrul studiului. Ei explică lipsa efectelor negative prin faptul că oamenii sensibili la efectele cofeinei pur şi simplu evită să o consume.

O altă observaţie surprinzătoare: efectele pozitive se manifestă într-un mod destul de uniform, indiferent de profilul participanţilor. Nici consumul obişnuit de cafea, nici calitatea somnului, nici măcar prezenţa simptomelor de anxietate sau depresie nu par să modifice semnificativ impactul cofeinei asupra dispoziţiei.

Cu alte cuvinte, o înghiţitură de cafea dimineaţa poate îmbunătăţi starea de bine, indiferent de profilul consumatorului.

 

RADOR RADIO ROMÂNIA

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Diverse joi, 11 iunie 2026, 00:00

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”

Actorul Charlie Heaton îl va interpreta pe fiul lui Thomas Shelby în filmul care continuă povestea unui film anterior din aceeași serie, sequel,...

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 12:00

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă

O echipă internaţională de cercetători a realizat un studiu în anul 2025 şi a constatat că există două tipuri de curiozitate.   Primul...

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Destinație de vacanță: Litoralul estonian

Două plaje din Estonia sunt gata pentru sezonul estival: parcările cu plată sunt deschise, pavajul este nou și este întreținută cu stricteţe...

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Cât costă un gyros în Grecia?

Gyros-ul este printre cele mai populare mâncăruri din Grecia.   În prezent, un gyros standard în lipie în Grecia costă în medie între...

Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse marți, 9 iunie 2026, 12:00

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă acordă tot mai multă atenţie efectului pozitiv al mişcării, nu doar asupra stării fizice, ci şi asupra...

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 00:00

De la petale la esență: uleiul de trandafiri

La Muzeul Trandafirului din oraşul Kazanlâk din Bulgaria, a fost prezentat ritualul distilării trandafirilor.   Vechea tradiţie de obţinere...

De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse luni, 8 iunie 2026, 12:00

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții

Primele teste ale unei noi terapii genice sugerează că o singură doză ar putea reduce colesterolul „rău” cu 62% pentru tot restul vieții....

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții
Diverse luni, 8 iunie 2026, 00:00

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult

Originară din zone tropicale și disponibilă în mai multe forme și nuanțe, această plantă poate înflori luni întregi și se adaptează ușor...

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult