Ascultă Radio România Cluj Live

Câte cafele este sănătos să bem zilnic?

Întrebarea despre efectele benefice ale cafelei asupra organismului primeşte un răspuns clar din studii, indiferent de părerile personale ale consumatorilor.

Câte cafele este sănătos să bem zilnic?
Foto: Pixabay

Articol editat de cristina.rusu, 5 mai 2025, 12:00

Majoritatea oamenilor nu îşi pot imagina ziua fără efectul energizant al unei ceşti de cafea dimineaţa.

 

Aceste proprietăţi ale cafelei se datorează cofeinei, despre care există păreri împărţite.

 

                               Câte cafele este sănătos să bem zilnic?

 

Întrebarea despre efectele benefice ale cafelei asupra organismului primeşte un răspuns clar din studii, indiferent de părerile personale ale consumatorilor.

Cele mai recente cercetări arată că se pot consuma până la patru ceşti de cafea pe zi fără efecte negative asupra sănătăţii. Desigur, acest lucru poate varia în funcţie de fiecare persoană. Totuşi, în medie, se consideră că doza zilnică sigură de cofeină pentru un adult sănătos este de 400 miligrame, ceea ce echivalează cu aproximativ patru ceşti de cafea.

Se consideră că nu există efecte dăunătoare ale cafelei atunci când este consumată cu măsură şi dacă celelalte obiceiuri de viaţă – alimentaţia, sportul, consumul de alcool şi fumatul – sunt în limite normale.

În plus, cofeina în doze acceptabile are şi unele efecte pozitive.

 

                            Să ne amintim câteva dintre beneficiile cafelei:

 

Există dovezi că un consum moderat de cofeină are efect pozitiv asupra prevenirii diabetului de tip 2. Datele sunt favorabile şi în privinţa rolului preventiv al cofeinei împotriva demenţei, deoarece aceasta susţine funcţiile cognitive ale creierului, încetinind şi chiar prevenind apariţia bolii Alzheimer.

Iubitorii de cafea sunt cu până la 80% mai puţin predispuşi la boala Parkinson. Două ceşti de cafea pe zi pot reduce riscul de cancer de colon cu 25%, de ciroză cu 80% şi de pietre la vezica biliară cu 50%. Cafeaua creşte performanţa fizică – cofeina îmbunătăţeşte rezultatele sportive, fapt confirmat de cercetări de lungă durată. Un consum zilnic moderat de cafea poate creşte rezistenţa fizică cu 20-30%, mai ales în sporturile care necesită efort de durată.

Cafeaua îmbunătăţeşte starea de spirit – cofeina acţionează în principal asupra sistemului nervos, reducând somnolenţa, îmbunătăţind concentrarea şi reflexele. De asemenea, ameliorează durerile de cap şi contribuie la tonusul general. De aceea, cofeina este inclusă şi în compoziţia unor medicamente.

 

RADOR RADIO ROMÂNIA

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Diverse joi, 11 iunie 2026, 00:00

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”

Actorul Charlie Heaton îl va interpreta pe fiul lui Thomas Shelby în filmul care continuă povestea unui film anterior din aceeași serie, sequel,...

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 12:00

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă

O echipă internaţională de cercetători a realizat un studiu în anul 2025 şi a constatat că există două tipuri de curiozitate.   Primul...

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Destinație de vacanță: Litoralul estonian

Două plaje din Estonia sunt gata pentru sezonul estival: parcările cu plată sunt deschise, pavajul este nou și este întreținută cu stricteţe...

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Cât costă un gyros în Grecia?

Gyros-ul este printre cele mai populare mâncăruri din Grecia.   În prezent, un gyros standard în lipie în Grecia costă în medie între...

Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse marți, 9 iunie 2026, 12:00

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă acordă tot mai multă atenţie efectului pozitiv al mişcării, nu doar asupra stării fizice, ci şi asupra...

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 00:00

De la petale la esență: uleiul de trandafiri

La Muzeul Trandafirului din oraşul Kazanlâk din Bulgaria, a fost prezentat ritualul distilării trandafirilor.   Vechea tradiţie de obţinere...

De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse luni, 8 iunie 2026, 12:00

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții

Primele teste ale unei noi terapii genice sugerează că o singură doză ar putea reduce colesterolul „rău” cu 62% pentru tot restul vieții....

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții
Diverse luni, 8 iunie 2026, 00:00

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult

Originară din zone tropicale și disponibilă în mai multe forme și nuanțe, această plantă poate înflori luni întregi și se adaptează ușor...

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult