Ascultă Radio România Cluj Live

Orchestra Regală de Tineret se aude la Cluj-Napoca

O viziune avangardistă, pasiune pentru diversitate și inovație va însemna Orchestra Regală de Tineret a Filarmonicii de Stat Transilvania

Orchestra Regală de Tineret se aude la Cluj-Napoca
Foto: Foto: Pixabay

Articol editat de cristina.rusu, 19 martie 2024, 06:00 / actualizat: 19 martie 2024, 14:26

Aceasta se va afla sub Înaltul Patronaj al Alteței Sale Regale Principele Radu și va fi mentorată de maestrul Cristian Mandeal.

 

S-au înscris 115 tineri instrumentiști, care vor fi audiați în 23 martie.

Managerul Filarmonicii Transilvania, Silvia Sbârciu, ne spune ce beneficii va aduce noua orchestră:

Vom avea niște oameni pregătiți foarte bine, asta nu înseamnă că studenții nu sunt pregătiți, dar este o chestiune foarte specifică muzica de orchestră e un training de fapt, în direcția asta. Ne vom asigura practic și pe viitor nivelul pe care Filarmonica l-a câștigat în aproape 70 de ani de existență. Apoi pentru public, sigur că faptul că de fiecare dată vom performa la cote maxime, dar și faptul că există aceste programe alternative care cumva îi inserează pe cei tineri mai mult în rândurile tinerilor de vârsta lor, adică ne aduc un public foarte vital, foarte dinamic, foarte tânăr în sala de concerte prin prezența lor.

Anca Brășfălean: Și în afară de simpla prezență pe scena muzicii clasice, membrii orchestrei de tineret au resurse să atragă un public tânăr.

Silvia Sbârciu: Mediatorii muzicali vor fi tinerii, cei care performează, vor învăța să-și medieze, să se prezinte, să se automarcheteze, să își propună programele și să își prezinte programele cât mai atractiv, pentru ca tinerii de vârsta lor să se simtă apropiați de muzica clasică și nu îndepărtați de ceva ce nu cunosc. Și apoi, bineînțeles că un plus valoare îl va face concertul de side by side, unde vom intra în contact inclusiv cu acest univers al schimbului de generații, într-un fel, adică această permanentă colaborare, dialog între cei tineri și mentorii lor.

Anca Brășfălean: Nu doar pe scena filarmonicii va cânta orchestra de tineret, ci și în diferite formule, în spații la care poate nu multă lume se așteaptă.

Sivia Sbârciu: Spațiile neconvenționale sunt multiple. Noi ne-am gândit inițial să începem cu unele spații industriale, cafenele, cluburi ș.a.m.d. Asta nu va fi sigur, grosul programului și formării, dar va exista și această alternativă, dar sigur că de aici se pot naște noi și noi alte idei, de la concerte, vara, în curțilele interioare, până la pop-up-uri și flashmob-uri în locații cât se poate de selecte. Adică muzica trebuie să fie prezentă peste tot și undeva acești tineri care fac muzică clasică ar avea și oportunitatea să pătrundă în societate într-un fel sau altul.

Anca Brășfălean: Deci faceți și ucenici și și ambasadori.

Silvia Sbârciu: Sunt sigur ucenici mai mult sau mai puțin, pentru că unii dintre ei vor fi absolvenți sau aproape absolvenți, dar sunt ucenici în ceea ce privește muzica de orchestră. Beneficiază în schimb de mentori de prestigiu și devin la rândul lor ambasadori pentru produsul pe care ei îl pot oferi societății, muzica clasică.

Anca Brășfălean: Când îi ascultăm prima oară?

Silvia Sbârciu: Sigur asta rămâne la latitudinea maestrului Mandeal. Noi acuma avem 115 înscriși, din 115, poate luăm 40, dar poate luăm 60, poate luăm 75, poate luăm 100, poate zicem, facem două orchestre, n-avem de unde să știm în momentul în care avem numărul de orchestranți rămân la latitudinea maestrului Mandeal, să stabilească care sunt pașii următori, știind că în fiecare lună, din momentul în care acești tineri vor fi selectați, ei vor avea ocazie să lucreze alături de mentorii lor și știind că anul viitor vor fi cel puțin două concerte de sine stătătoare și câte site by site va fi posibil să organizăm.

Și decanul Academiei de Muzică Liviu Deac subliniază și detaliază felul în care tinerii instrumentiști vor avea de câștigat făcând parte din orchestra regală de tineret:

În primul rând beneficiază de îndrumarea unor super-profesioniști, respectiv maestrul Cristian Mandeal, dar și de profesorii Academiei de Muzică care vor cânta în parteneriat sau side-by-side din Orchestra Transilvania, care sunt nume sonore nu numai pe plan național, aduc aici exemplu cvartetul Arcadia care sunt șef de partidă la Orchestra Transilvania, ei organizează de sine stătător cursuri de vară la care studenți din întreaga țară participă plătind și timp și resurse ca să învețe de la ei ori acuma vor avea ocazia să învețe în mod nemijlocit fiind studenții noștri, dar participând și alături de ei la diferite proiecte.

Anca Brășfălean: Cum cresc șansele tinerilor muzicieni să-și găsească un loc de muncă în domeniu făcând parte dintr-o orchestră de tineret?

Liviu Deac: Odată ce deprinzi un anumit repertoriu care se cere la orchestrele mari, înțelegând și interpretând din punct de vedere nu doar tehnic, repertoriu, muzical și de tot ce înseamnă interpretarea unui repertoriu de orchestră, ai șanse bineînțeles să participi și la audiții. Până la urmă orice instrumentist își dorește asta să ia o audiție la orchestră cât mai de top sau mai bine remunerată, bineînțeles, din România, dar nu numai. Și asta e principala condiție să stăpânești foarte, foarte bine repertoriu de studii de orchestră sau repertoriu de lucrări care se cer în orchestră. La astfel de audiții în Europa, concurența este extrem de mare se pornește pentru un post, să zic de la câteva sute de persoane înscrise, apoi după prima audiție se reduce la 30-40 de persoane, ajung în finală, trei-patru ș.a.m.d. Tocmai din cauza asta orchestrele mari au oameni super, super pregătiți și foarte valoroși.
Concurența pe care o presupune și proiectul ăsta, pentru că deja s-au înscris 100 și ceva de candidați, va contribui la dezvoltarea fiecărui instrumentist care ar vrea să participe în orchestră.

Anca Brășfălean: Cât de mare este distanța dintre școală și muncă, dintre Academia de Muzică și orchestră?

Liviu Deac: E clar că în cadrul studiilor academice, studenții beneficiază și de cursul de orchestră, au și disciplina de studii de orchestră deci ei intră în contact, chiar și disciplina de muzică de cameră dezvoltă anumite abilități de a cânta în ansamblu, chiar dacă un ansamblu mai mic, dar cu proiecție spre un ansamblu mai mare.

Anca Brășfălean: Orchestra de tineret aduce totuși un plus,

Liviu Deac: Aduce experiența, anduranța, pentru că la Conservator ai să zic o întâlnire pe săptămână, aici, făcând parte din proiecte modulare sau săptămânale, beneficiez cumva de o dezvoltare mult mai intensă, mai rapidă, mai profundă.

Anca Brășfălean: V-ați așteptat la numărul acesta de candidați?

Liviu Deac: Eu nu m-am așteptat. Recunosc că e o surpriză, tocmai pentru că oarecum e un proiect nou și m-am gândit că s-ar putea să rivalizeze cumva cu Orchestra Națională de Tineret, m-am gândit că și punând cumva condiția asta, să fii neapărat student la Academia de Muzică s-ar putea să se restrângă numărul participanților, dar mă surprinde plăcut faptul că studenții noștri chiar își doresc să facă parte din proiecte de orchestră. Și dificultatea programelor are un cuvânt mare de spus în dezvoltarea studenților, pentru că în cadrul studiilor academice repertoriu mai degrabă este unul accesibil, având în vedere că majoritatea studenților vin în anul întâi cu un nivel destul de slab sau mă rog, fără experiența asta de orchestră, și din ce în ce mai mai mult crește gradul de dificultate, pe când colaborând sau lucrând împreună cu oameni care odată toți îs buni, dar au și experiență, atunci se poate aborda un repertoriu de anvergură pe care nu ai ocazia să-l practici parte în cursul studiilor.

La toamnă, la Filarmonică se numără bobocii și se numără în sediul nou, despre care ne de detalii decanul Academiei de Muzică Gheorghe Dima, Liviu Deac:

Așa ne bucurăm că vom începe toamna asta, în 2024, în septembrie vom începe la sediul nou, așteptăm cu emoții, cu bucurie, mulți dintre colegii noștri nici n-au văzut interiorul viitorului Conservator. Vedem, ne plimbăm pe aici, prin Mănăștur, vedem cum arată din exterior, vedem că-i mare, că se prefigurează a fi foarte frumos, dar vor fi dotări de nivel european și în interior. Un avantaj suplimentar pentru studenți va fi faptul că avem căminul atașat de Conservator, practic ieși din cămin, te duci la cursuri, la subsol, avem săli de studiu individual. Se va recupera mult timp, care în momentul de față se pierde pe mijloacele de transport. Din punctul ăsta de vedere să fim câștigați și noi, și studenții. Sala de spectacol se prefigurează a fi poate cea mai bine dotată sală din punct de vedere acustic din România, pentru concerte de muzică simfonică, dar vom avea mai multe săli cu scenă, va fi sala de orgă, care are scenă și va fi și un amfiteatru în aer liber, care are și fosă și pe planșă arată foarte bine noi credem că și în realitate. Așteptăm cu bucurie.

Cu bucurie am stat de vorbă cu managerul Filarmonicii de Stat Transilvania, Silvia Zbârciu, și cu decanul Academiei de Muzică, Gheorghe Dima, Liviu Deac.

Silvia Sbârciu, Liviu Deac

Anca Brășfălean

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

 

Concert vocal-simfonic: Norma de Bellini și Simfonia nr. 9 de Beethoven
Cultural marți, 23 aprilie 2024, 09:04

Concert vocal-simfonic: Norma de Bellini și Simfonia nr. 9 de Beethoven

Uvertura operei Norma de Bellini, Simfonia nr. 9 de Beethoven, o capodoperă a genului în istoria universală a muzicii. Norma este o tragedie...

Concert vocal-simfonic: Norma de Bellini și Simfonia nr. 9 de Beethoven
Muzeul Orașului Oradea, în haine noi
Cultural luni, 22 aprilie 2024, 17:00

Muzeul Orașului Oradea, în haine noi

Muzeul Țării Crișurilor Oradea a finalizat lucrările de reorganizare a expozițiilor permanente ale Muzeului Orașului Oradea.   Astfel,...

Muzeul Orașului Oradea, în haine noi
Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva
Cultural duminică, 21 aprilie 2024, 06:00

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva

Dramatizare: Rodica Suciu Stroescu.   Regia artistică: Leonard Popovici. În distribuţie: Mirela Gorea, Dragoş Pâslaru, Mircea Albulescu,...

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva
Se pun în vânzare biletele pentru FITS
Cultural vineri, 19 aprilie 2024, 12:36

Se pun în vânzare biletele pentru FITS

Biletele vor avea preţurile neschimbate şi în acest an, între 30 și 150 de lei, a anunţat preşedintele festivalului şi directorul...

Se pun în vânzare biletele pentru FITS
Cultural joi, 18 aprilie 2024, 18:55

Se deschide sezonul de turism cultural la Alba Iulia

Alba Iulia şi-a construit, de-a lungul ultimilor ani, o imagine unică în zona turismului cultural şi istoric.    Spectacolele...

Se deschide sezonul de turism cultural la Alba Iulia
Cultural joi, 18 aprilie 2024, 14:32

Festivalul Internațional de Teatru „Povești”

19-25 mai, șapte zile de povești noi, pentru copii și oameni mari, în care teatrul este în centrul atenției.   În această ediție va fi...

Festivalul Internațional de Teatru „Povești”
Cultural miercuri, 17 aprilie 2024, 18:00

Anul Puccini va fi sărbătorit la Opera română clujeană

Opera Națională Română Cluj-Napoca are bucuria de a prezenta PREMIERA operei TOSCA, un spectacol realizat în parteneriat cu Institutul Cultural...

Anul Puccini va fi sărbătorit la Opera română clujeană
Cultural miercuri, 17 aprilie 2024, 15:30

Premieră la Teatrul de Nord: POATE VISEZI

Preponderente în lucrările sale sunt ambivalența, dezamăgirea și renunțarea, care vorbesc cu elocvență despre epuizare umană iar elemente...

Premieră la Teatrul de Nord: POATE VISEZI