Ascultă Radio România Cluj Live

România nu mai are nicio universitate în Clasamentul Shanghai. Reacția rectorului UBB, Daniel David

Deși UBB a crescut în performanță, universitățile din celelalte țări au crescut mai mult și mai repede decât noi. Iar la acest lucru ne-am așteptat. Eu în 2020 am spus autorităților că, dacă nu implementează trei reforme fundamentale, UBB nu va mai putea reprezenta România pe termen lung în acest clasament, fiindcă din 2020 doar UBB era în acest clasament, ca universitate din țară. (Daniel David)

România nu mai are nicio universitate în Clasamentul Shanghai. Reacția rectorului UBB, Daniel David
Foto: Daniel David, rectorul UBB

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 17 august 2023, 12:04 / actualizat: 24 august 2023, 11:27

România nu mai are nicio universitate în Clasamentul Shanghai, care cuprinde cele mai bine cotate 1000 de instituții de învățământ superior din lume. Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, singura care în ultimii șase ani a fost inclusă în acest top, a pierdut poziția pe care o avea. Rectorul UBB, Daniel David, apreciază că lipsa reformelor din domeniul universitar a dus la acest rezultat:

Deși UBB a crescut în performanță, universitățile din celelalte țări au crescut mai mult și mai repede decât noi. Iar la acest lucru ne-am așteptat. Eu în 2020 am spus autorităților că, dacă nu implementează trei reforme fundamentale, UBB nu va mai putea reprezenta România pe termen lung în acest clasament, fiindcă din 2020 doar UBB era în acest clasament, ca universitate din țară. (Daniel David)

Spre deosebire de România, Serbia, Croația, Lituania sau chiar Slovenia au în continuare universități incluse în Topul Shanghai.

Rectorul Daniel David consideră că principala cauză o reprezintă divizarea universităților românești, produsă în 1948. El spune că la începutul anilor 2000 și Franța s-a confruntat cu aceeași situație, țara având multe instituții de învățământ superior valoroase, dar fără puterea de a concura cu universități din Anglia, Statele Unite sau China:

Vorbim, în primul rând, de concentrarea resurselor academice. Este anormal să ai de o parte și de alta a străzii și o facultate de biologie și un institut de biologie. Doi: este nevoie de o dezvoltare, în zona universităților comprehensive, a componentei biomedicale, alături de științe, inginerie, tehnologie, științe sociale, arte. Și trei: este nevoie de programe specifice de excelență. Nu doar să susținem în masă dezvoltarea universităților, ci avem nevoie să susținem acele universități care deja sunt în rankinguri. (Daniel David)

Lipsa universităților românești din Topul Shanghai nu trebuie privită că o dramă, ci mai degrabă că un semnal de alarmă. Daniel David spune că universitatea pe care o conduce și-a păstrat locul în alte clasamente internaționale, unele dintre ele chiar mai bine cotate decât Topul Shanghai:

Nu merită acum să dramatizăm, fiindcă este unul dintre rankingurile internaționale. Acum o lună, UBB a fost clasificată ca prima universitate a țării, pe locurile 800 – 900, în Clasamentul QS, care este mult mai utilizat decât Clasamentul Shanghai, este mult mai modern. Dar, asta nu înseamnă că nu trebuie să fim atenți și să nu ne preocupe faptul că România nu este reprezentată în Shanghai. (Daniel David)

O primă reacție la ideea comasării universităților a avut-o rectorul UMF Cluj, Anca Buzoianu. Ea a respins această idee, argumentând că fiecare instituție de învățământ superior trebuie să se dezvolte după cum crede de cuviință, iar eventualele nereușite trebuie căutate și în interior, fără să se dea vina exclusiv pe situația globală.

 

Mihai Miclăuș

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Etichete:
Ministerul Educaţiei a pus în consultare proiectul Codului de conduită în şcoli
Educaţie joi, 7 august 2025, 18:02

Ministerul Educaţiei a pus în consultare proiectul Codului de conduită în şcoli

Ministerul Educaţiei a pus în consultare proiectul Codului de conduită în şcoli, privind prevenţia şi sancţionarea xenofobiei, radicalizării...

Ministerul Educaţiei a pus în consultare proiectul Codului de conduită în şcoli
Daniel David susține autonomia universităților în acordarea burselor
Educaţie joi, 7 august 2025, 13:45

Daniel David susține autonomia universităților în acordarea burselor

Ministrul Educaţiei, Daniel David, a afirmat că universităţile trebuie să-şi păstreze mai departe libertatea de a oferi burse şi suport...

Daniel David susține autonomia universităților în acordarea burselor
Continuă protestele profesorilor
Educaţie miercuri, 6 august 2025, 14:05

Continuă protestele profesorilor

Peste 400 de profesori s-au adunat din nou în fața sediului Ministerului Educației, miercuri, 6 august, în a șasea zi de proteste față de...

Continuă protestele profesorilor
Continuă a doua sesiune a Bacalaureatului, cu competențele digitale
Educaţie miercuri, 6 august 2025, 09:49

Continuă a doua sesiune a Bacalaureatului, cu competențele digitale

Sesiunea a doua a examenului de Bacalaureat continuă miercuri, 6 august, cu proba de evaluare a competențelor digitale, iar joi și vineri vor fi...

Continuă a doua sesiune a Bacalaureatului, cu competențele digitale
Educaţie marți, 5 august 2025, 13:44

O nouă zi de proteste în faţa Ministerului Educaţiei

Membri ai sindicatelor din învăţământ îşi strigă nemulţumirile legate de pachetul de măsuri fiscal-bugetare adoptat de Guvern.  ...

O nouă zi de proteste în faţa Ministerului Educaţiei
Educaţie marți, 5 august 2025, 13:37

ANOSR critică noua metodologie de acordare a burselor

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România critică noua metodologie de acordare a burselor pentru cei din învăţământul...

ANOSR critică noua metodologie de acordare a burselor
Educaţie marți, 5 august 2025, 12:06

Daniel David, întâlnire tensionată cu sindicatele din învățământ

Ministrul Educaţiei, Daniel David, s-a întâlnit luni, 4 august, cu reprezentanţii organizaţiilor sindicale din învăţământ. El a transmis...

Daniel David, întâlnire tensionată cu sindicatele din învățământ