Ascultă Radio România Cluj Live

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Articol editat de cristina.rusu, 27 noiembrie 2018, 12:15

O echipă de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai au abordat problema fenomenului de bullying într-un studiu care încearcă să răspundă la întrebarea „De ce apare bullying-ul?”.

Studiul a inclus aproximativ 500 de tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 17 ani și a încercat să investigheze dacă modul negativ şi distorsionat în care tinerii gândesc, interpretează şi dau sens situaţiilor de viaţă – cunoscut în psihologie sub numele de gânduri automate negative – reprezintă vehiculul prin care calitatea ataşamentului se asociază cu frecvenţa implicării în agresivitate şi victimizare prin bullying.

Adolescenţii au completat un set de chestionare prin care s-a evaluat frecvenţa situaţiilor de bullying în care au fost implicaţi în ultimul an şcolar, calitatea ataşamentului faţă de părinți şi prieteni, precum şi gândurile automate negative.

Rezultatele studiului au arătat că un ataşament deficitar faţă de fiecare dintre cele trei surse de ataşament (mamă, tată, prieteni) se asociază cu un nivel ridicat de gânduri automate negative, care, la rândul lor, se asociază cu o frecvenţă mai ridicată de implicare în comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor.

Acest lucru sugerează că o gândire distorsionată, negativă ar putea constitui mecanismul care explică de ce tinerii care stabilesc relaţii deficitare de ataşament cu cei din jur sunt mai predispuşi spre a deveni iniţiatori sau victime ale actelor de bullying.

Analiza conţinutului specific al gândurilor automate negative a demonstrat că există atât diferenţe, cât şi aspecte comune între victime şi agresori. O relaţie de ataşament problematică e relaţionată cu o frecvenţă mai ridicată a agresivităţii de tip bullying prin intermediul gândurilor de ostilitate (de ex. „Am dreptul să mă răzbun pe cei care merită asta”), în timp ce victimizarea prin bullying e explicată mai bine de o combinaţie de gânduri de ostilitate şi ameninţare socială (de ex. „Oamenii gândesc lucruri rele despre mine”).

Una dintre principalele concluzii ale studiului realizat de cercetătorii Universității Babeș-Bolyai este aceea că relaţiile pe care adolescenţii le stabilesc atât cu părinţii, cât şi cu cei de vârsta lor creează lentila prin care ei interpretează situaţiile din viaţa de zi cu zi, iar această lentilă, în funcţie de cât de corectă şi realistă este, îi face mai mult sau mai puţin vulnerabili spre implicarea în comportamentul de tip bullying.

Studiul recomandă ca programele destinate să prevină sau să reducă fenomenul de tip bullying în şcoală să identifice tinerii cu relaţii problematice de ataşament şi să-i ajute să dezvolte un mod de gândire realist.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Programul național ”Masă sănătoasă”
Educaţie joi, 18 aprilie 2024, 18:38

Programul național ”Masă sănătoasă”

S-a dovedit că pentru mulți elevi, masa primită la școală este principala din zi, iar frecvența participării acestora la ore s-a...

Programul național ”Masă sănătoasă”
Acces gratuit la obiectivele culturale Oradea Heritage
Educaţie joi, 18 aprilie 2024, 17:39

Acces gratuit la obiectivele culturale Oradea Heritage

La Muzeul Evreilor și în Sinagoga Sion vor putea fi organizate lecții de istorie.   Un parteneriat inedit semnat de Inspectoratul Școlar...

Acces gratuit la obiectivele culturale Oradea Heritage
Asociația EDUSPACE a lansat programul revoluționar Future Manager
Educaţie joi, 18 aprilie 2024, 15:23

Asociația EDUSPACE a lansat programul revoluționar Future Manager

Într-o lume a schimbărilor în ritm alert și a cerințelor tot mai complexe de pe piața muncii, Asociația EDUSPACE a lansat cel mai complex...

Asociația EDUSPACE a lansat programul revoluționar Future Manager
Minor molestat de un pedagog
Educaţie miercuri, 17 aprilie 2024, 18:06

Minor molestat de un pedagog

Un elev de 15 ani (clasa a IX-) de la Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuși” din Oradea a fost molestat de pedagogul de serviciu.  ...

Minor molestat de un pedagog
Educaţie marți, 16 aprilie 2024, 09:43

Platforma digitală de corectare, în atenția Ministerului Educației

Pornind de la experiența simulărilor din lunile trecute, când s-a atestat în toate școlile și liceele din țară noul sistem, autoritățile...

Platforma digitală de corectare, în atenția Ministerului Educației
Educaţie luni, 15 aprilie 2024, 14:32

Elevii de la ”Economic”, cei mai buni la ECOMAT

În cadrul acestui eveniment care face parte din Calendarul Proiectelor de Educație Extrașcolară, Regionale și Interjudețene, ce vizează elevii...

Elevii de la ”Economic”, cei mai buni la ECOMAT
Educaţie luni, 15 aprilie 2024, 11:29

Corectarea digitală, criticată vehement de Consiliul Elevilor Alba

Metoda de corectare digitală a fost deja pusă în practică în cadrul simulărilor care au avut loc în luna martie.   Reprezentanții...

Corectarea digitală, criticată vehement de Consiliul Elevilor Alba
Educaţie joi, 11 aprilie 2024, 11:46

Prin PNRR vor fi reabilitate 26 de unități de învățământ din Oradea

Aceste clădiri vor avea spații moderne și multifuncționale, iar exteriorul va fi reabilitat, anunță Primăria Oradea.   Durata de...

Prin PNRR vor fi reabilitate 26 de unități de învățământ din Oradea