Ascultă Radio România Cluj Live

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Articol editat de cristina.rusu, 27 noiembrie 2018, 12:15

O echipă de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai au abordat problema fenomenului de bullying într-un studiu care încearcă să răspundă la întrebarea „De ce apare bullying-ul?”.

Studiul a inclus aproximativ 500 de tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 17 ani și a încercat să investigheze dacă modul negativ şi distorsionat în care tinerii gândesc, interpretează şi dau sens situaţiilor de viaţă – cunoscut în psihologie sub numele de gânduri automate negative – reprezintă vehiculul prin care calitatea ataşamentului se asociază cu frecvenţa implicării în agresivitate şi victimizare prin bullying.

Adolescenţii au completat un set de chestionare prin care s-a evaluat frecvenţa situaţiilor de bullying în care au fost implicaţi în ultimul an şcolar, calitatea ataşamentului faţă de părinți şi prieteni, precum şi gândurile automate negative.

Rezultatele studiului au arătat că un ataşament deficitar faţă de fiecare dintre cele trei surse de ataşament (mamă, tată, prieteni) se asociază cu un nivel ridicat de gânduri automate negative, care, la rândul lor, se asociază cu o frecvenţă mai ridicată de implicare în comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor.

Acest lucru sugerează că o gândire distorsionată, negativă ar putea constitui mecanismul care explică de ce tinerii care stabilesc relaţii deficitare de ataşament cu cei din jur sunt mai predispuşi spre a deveni iniţiatori sau victime ale actelor de bullying.

Analiza conţinutului specific al gândurilor automate negative a demonstrat că există atât diferenţe, cât şi aspecte comune între victime şi agresori. O relaţie de ataşament problematică e relaţionată cu o frecvenţă mai ridicată a agresivităţii de tip bullying prin intermediul gândurilor de ostilitate (de ex. „Am dreptul să mă răzbun pe cei care merită asta”), în timp ce victimizarea prin bullying e explicată mai bine de o combinaţie de gânduri de ostilitate şi ameninţare socială (de ex. „Oamenii gândesc lucruri rele despre mine”).

Una dintre principalele concluzii ale studiului realizat de cercetătorii Universității Babeș-Bolyai este aceea că relaţiile pe care adolescenţii le stabilesc atât cu părinţii, cât şi cu cei de vârsta lor creează lentila prin care ei interpretează situaţiile din viaţa de zi cu zi, iar această lentilă, în funcţie de cât de corectă şi realistă este, îi face mai mult sau mai puţin vulnerabili spre implicarea în comportamentul de tip bullying.

Studiul recomandă ca programele destinate să prevină sau să reducă fenomenul de tip bullying în şcoală să identifice tinerii cu relaţii problematice de ataşament şi să-i ajute să dezvolte un mod de gândire realist.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

O nouă facultate la UBB: Științe Medicale și ale Sănătății
Educaţie vineri, 25 aprilie 2025, 11:58

O nouă facultate la UBB: Științe Medicale și ale Sănătății

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca are de acum 23 de facultăți prin crearea Facultății de Științe Medicale și ale Sănătății....

O nouă facultate la UBB: Științe Medicale și ale Sănătății
S-a stabilit cadrul legal pentru organizarea concursului de Titularizare
Educaţie vineri, 25 aprilie 2025, 10:58

S-a stabilit cadrul legal pentru organizarea concursului de Titularizare

În şedinţa de joi, 24 aprilie, pe agenda Executivului s-au aflat şi acte normative ce vizează domeniul educaţiei: s-a stabilit cadrul legal...

S-a stabilit cadrul legal pentru organizarea concursului de Titularizare
Drumul în viață, din papucii de 14 ani | AUDIO
Educaţie joi, 17 aprilie 2025, 16:07

Drumul în viață, din papucii de 14 ani | AUDIO

Ore fierbinți la BT Arena astăzi între 10 și 18, la Târgul Educațional organizat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj pentru elevii claselor...

Drumul în viață, din papucii de 14 ani | AUDIO
România intră în era competențelor digitale europene
Educaţie miercuri, 16 aprilie 2025, 15:32

România intră în era competențelor digitale europene

România adoptă un standard european pentru stabilirea nivelului de competenţe digitale la nivel naţional, atât în mediul privat, cât şi în...

România intră în era competențelor digitale europene
Educaţie luni, 14 aprilie 2025, 13:28

Liceele din județul Cluj își prezintă oferta educațională

În această săptămână, în județul Cluj are loc un maraton de târguri de oferte educaționale dedicat elevilor de gimnaziu care doresc mai...

Liceele din județul Cluj își prezintă oferta educațională
Educaţie duminică, 13 aprilie 2025, 10:24

Elevii se pregătesc de vacanța de Paște

Săptămâna viitoare, ei vor merge la ore doar până joi, 17 aprilie.    De vineri, 18 aprilie, până duminică, 27 aprilie, ei vor fi...

Elevii se pregătesc de vacanța de Paște
Educaţie sâmbătă, 12 aprilie 2025, 10:43

Elev din Oradea premiat de Banca Națională a României și felicitat de guvernatorul Mugur Isărescu

Un elev din Oradea, premiat de Banca Națională a României. A fost felicitat de guvernatorul Mugur Isărescu! Damian Drugaș, elev la Colegiul...

Elev din Oradea premiat de Banca Națională a României și felicitat de guvernatorul Mugur Isărescu
Educaţie vineri, 11 aprilie 2025, 14:29

Sprijin financiar pentru elevii din familii cu venituri reduse

Elevii şi studenţii din familii cu venituri reduse pot primi sprijin financiar pentru achiziţionarea unui calculator nou.   Voucherul, în...

Sprijin financiar pentru elevii din familii cu venituri reduse