Ascultă Radio România Cluj Live

Masca terorii – #FITS2016

În lectura regizorului lituanian Oskaras Korsunovas, Martiri de Marius von Mayenburg este un spectacol despre Europa contemporană, aflată între două ideologii care amenință să o colonizeze: realismul științific neoliberal și fundamentalismul (religios sau naționalist) în ascensiune în politica statelor europene.

Masca terorii – #FITS2016

Articol editat de , 13 iunie 2016, 12:00 / actualizat: 16 iunie 2016, 9:11

Acest spectacol e important în această perioadă a vieții noastre; nici nu sunt sigur dacă Marius von Mayenburg e conștient de acest lucru. Cred că cel mai important personaj din piesă nu e elevul, martirul, și nici măcar profesoara, ci directorul școlii. Directorul, care e o persoană conservatoare, alege să ia apărarea elevului. Și cred că aceasta e cea mai mare problemă a Europei de azi. Vedem ce se întâmplă din punct de vedere politic în Polonia. În urmă cu câteva luni eram la Viena unde era cât pe ce să câștige alegerile un președinte nazist. În spectacol două lumi se întâlnesc și intră în conflict, iar din punctul meu de vedere lumea, Europa și tot ceea ce se întâmplă acum se află exact la granița dintre aceste două puncte de vedere, fundamentalismul religios și liberalismul științific.  (regizorul Oskaras Korsunovas)

Cazul adolescentului convertit de lectura Bibliei la un fals creștinism radical sfârșește prin a-și teroriza familia, prietenii, profesorii. Imaginea martirului nu e altceva decât masca terorii. Ceea ce părea o banală revoltă adolescentină se radicalizează și reușește prin manipulare să producă noi victime, crucificați simbolic în spectacolul lui Korsunavas pe altarul ideologiilor radicale.

 

 

În spectacolele regizorul lituanian Oskaras Korsunovas regăsim constant comentariul prezentului, a haosului și paradoxului lumii contemporane, a absurdului și fragmentării ei.  De altfel, aceste preocupări au fost recompensate cu premiul Noi realități europene în 2002, iar Martiri de Marius von Mayenburg, prezentat acum la FITS, e un text scris în 2012. Spectacolele pe piesele lui Mayenburg cu care, de altfel, regizorul e și prieten, se reconfigurează și își nuanțează tematica în funcție de spațiul unde se joacă. Prezentate în Balcani într-o comunitate musulmană, conflictul lor se redefinește în raport cu ideologia/religia dominantă.

Meritul spectacolului Martiri e că transgresează în plan politic criza tinerilor; în fond ei sunt destinatarii propagandei ce-i vrea recrutați pentru cauze ce-și maschează mai abil sau mai prost ideologiile.

 

Oana Cristea Grigorescu

Gaudeamus 2024. Recomandările pentru vineri, 26 aprilie
Cultural joi, 25 aprilie 2024, 21:00

Gaudeamus 2024. Recomandările pentru vineri, 26 aprilie

Din programul zilei de vineri, 26 aprilie, vă recomandăm lansarea volumului ”Jurnale elvețiene”, al Ioanei Bot, președinte de onoare al...

Gaudeamus 2024. Recomandările pentru vineri, 26 aprilie
Gaudeamus 2024. Recomandările noastre pentru joi, 25 aprilie
Cultural miercuri, 24 aprilie 2024, 21:00

Gaudeamus 2024. Recomandările noastre pentru joi, 25 aprilie

De la ora 10:30 Editura Ecou transilvan ne invită la lansarea volumelor de nuvele Chipul (volumul 11) și Călătoria (volumul 12) ale prozatorului...

Gaudeamus 2024. Recomandările noastre pentru joi, 25 aprilie
Ultima premieră din această stagiune a trupei Szigligeti Szinhaz
Cultural miercuri, 24 aprilie 2024, 08:40

Ultima premieră din această stagiune a trupei Szigligeti Szinhaz

Este vorba de povestea suprarealistă a lui Lewis Carroll, „Alice în Țara Minunilor”, montată de regizorul ungar Zsótér Sándor.  ...

Ultima premieră din această stagiune a trupei Szigligeti Szinhaz
Două filme românești, în selecția Festivalului de Film de la Cannes
Cultural marți, 23 aprilie 2024, 09:16

Două filme românești, în selecția Festivalului de Film de la Cannes

Lungmetrajul „Trei kilometri până la capătul lumii”, regizat de Emanuel Pârvu, și documentarul „Nasty”, despre viața...

Două filme românești, în selecția Festivalului de Film de la Cannes
Cultural marți, 23 aprilie 2024, 09:04

Concert vocal-simfonic: Norma de Bellini și Simfonia nr. 9 de Beethoven

Uvertura operei Norma de Bellini, Simfonia nr. 9 de Beethoven, o capodoperă a genului în istoria universală a muzicii. Norma este o tragedie...

Concert vocal-simfonic: Norma de Bellini și Simfonia nr. 9 de Beethoven
Cultural luni, 22 aprilie 2024, 17:00

Muzeul Orașului Oradea, în haine noi

Muzeul Țării Crișurilor Oradea a finalizat lucrările de reorganizare a expozițiilor permanente ale Muzeului Orașului Oradea.   Astfel,...

Muzeul Orașului Oradea, în haine noi
Cultural duminică, 21 aprilie 2024, 06:00

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva

Dramatizare: Rodica Suciu Stroescu.   Regia artistică: Leonard Popovici. În distribuţie: Mirela Gorea, Dragoş Pâslaru, Mircea Albulescu,...

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva
Cultural vineri, 19 aprilie 2024, 12:36

Se pun în vânzare biletele pentru FITS

Biletele vor avea preţurile neschimbate şi în acest an, între 30 și 150 de lei, a anunţat preşedintele festivalului şi directorul...

Se pun în vânzare biletele pentru FITS