Ascultă Radio România Cluj Live

Bizonul și parcarea

De câte ori n-aţi auzit expresia “nu de-aia mi-am luat maşină ca să circul cu autobuzul” (sau cu taxiul, cu bicicleta, pe jos)?

Bizonul și parcarea

Articol editat de DSRNetworkAdmin, 22 ianuarie 2016, 09:27 / actualizat: 24 ianuarie 2016, 8:34

E adevărat, maşina a ajuns o necesitate. Pentru unii. De fapt, sunt chiar puţini cei care n-ar avea cum să se descurce fără patru roţi sub popou, fiindcă una e să te duci cu maşina de la domiciliu până la o destinaţie aflată, să zicem, la 15-20 km, şi alta e să înghesui traficul mergând din cartier până-n centru, cale de 2-3 km.

Din nefericire, în fiecare dimineaţă şi după-amiază, se pot vedea lungi coloane de tărăboanţe motorizate în care circulă doar şoferul.

De ce? Fiindcă nu de-aia şi-a luat bizonul maşină ca să meargă cu transportul în comun, unde, bag sama, pute, e înghesuială şi, mai grav, nu te remarcă nimeni pentru urletul motorului şi stilul agresiv de conducere.

Grozăvia se desăvârşeşte când vezi cum se parchează: absolut cum vor muşchii omului de la volan.

Blocând intrări în curţi, staţii de autobuz, linii de tramvai sau ocupând locuri de parcare plătite de alţii. Anul trecut, tramvaiele clujene au fost blocate de 130 de ori de maşini staţionate aiurea in gabarit. Cauza reală? O lege stupidă, tipică Justiţiei române, le-a interzis Primăriilor să mai decidă ridicarea autovehiculelor staţionate ilegal.

Scuza standard? Nu sunt destule locuri de parcare.

Stimaţi concetăţeni, nici n-au cum să fie!

În Cluj-Napoca erau înmatriculate, la finele lui 2014, aproape 180.000 de autovehicule, în mare majoritate autoturisme. La ele se pot adăuga cel puţin 25.000 de maşini aduse de studenţi, plus câteva mii înmatriculate în alte judeţe, dar ai căror proprietari locuiesc în Cluj, plus miile aflate în tranzit.

Cele cu baştina în oraş vor avea nevoie, în stilul de folosinţă pomenit, de câte 3 locuri de parcare: unul acasă, unul la serviciu şi câte unul în diversele locuri unde boierul motorizat se duce. Cele din tranzit vor ocupa şi ele câteva mii de locuri pe zi.

Conform datelor furnizate de Primărie, în oraş există aprox. 40.000 locuri de parcare, cu abonament sau cu plată. După alte păreri, sunt de-abia 20.000…oricum, mult prea puține.
Un mic calcul aritmetic ne arată cât teren ar ocupa parcările obsedant invocate.

Dacă vom atribui fiecărui loc de parcare o suprafaţă de 3,5 x 2,5 m (mai mici sunt bune doar pentru Matiz-uri sau Smart-uri), rezultă 8,75 mp pentru fiecare maşină. Să reducem la 8 mp. Incă 8 mp la serviciu, plus încă 8 mp la magazine, restaurante, baruri etc rezultă 24 mp de maşină.
24 mp x 210.000 maşini (am luat un minim) = 5.040.000 mp, adică 504 ha!!!

Suprafaţa municipiului Cluj-Napoca este de 180 kmp, adică 18.000 ha. Cu drumuri, case, blocuri, dealuri, parcuri, Pata Rît şi Someş cu tot.

Vă daţi seama cât ar trebui demolat şi amenajat pentru a face aceste parcări uniform pe toată întinderea oraşului? Chiar şi aşa, însă, bizonul modern nu va parca la mai mult de 50 de metri de destinaţie, iar dacă nu găseşte loc exact acolo unde vrea, staţionează ilegal.

Concluzia logică: o bună parte a parcărilor ar rămâne nefolosită, cum e cazul celor de la stadion, Sala Polivalentă sau Piaţa Mihai Viteazu.

Urbaniştii au descoperit, încă din anii ’70, că oricât ai extinde reţeaua de drumuri şi parcări şi oricât le-ai lărgi, unicul efect va fi creşterea numărului de maşini. Asta fiindcă omul, dacă vede că este loc, îşi (mai) ia o maşină.

Soluţia, arhicunoscută şi aplicată de mult în Occident, este stimularea transportului în comun şi inhibarea circulaţiei cu autoturismul personal.

Fiţe mai puţine, civism mai mult.

 

Dan Horea

 

 

Alege o carieră activă – jandarmii își prezintă meseria
De prin Cluj miercuri, 15 octombrie 2025, 13:55

Alege o carieră activă – jandarmii își prezintă meseria

Inspectoratul de Jandarmi Județean „Alexandru Vaida Voievod” Cluj va oferi, la evenimentul Bursa Locurilor de Muncă pentru Absolvenți 2025,...

Alege o carieră activă – jandarmii își prezintă meseria
BATRA 2025: cea mai amplă ediție de până acum
De prin Cluj miercuri, 15 octombrie 2025, 13:42

BATRA 2025: cea mai amplă ediție de până acum

Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania, revine în 2025 cu o...

BATRA 2025: cea mai amplă ediție de până acum
Transportul școlar, acoperit integral în județul Cluj
De prin Cluj marți, 14 octombrie 2025, 19:14

Transportul școlar, acoperit integral în județul Cluj

Consiliul Judeţean Cluj anunţă că, prin achiziţionarea a şase noi microbuze electrice pentru comune din judeţ, a rezolvat problema...

Transportul școlar, acoperit integral în județul Cluj
Clujul va avea un nou coridor verde
De prin Cluj marți, 14 octombrie 2025, 17:05

Clujul va avea un nou coridor verde

Primăria clujeană vrea să amenajeze un spațiu verde pe culoarul Canalul Morii – Parcul Rozelor, cu o  suprafaţă de peste 3...

Clujul va avea un nou coridor verde
De prin Cluj marți, 14 octombrie 2025, 15:07

VIDEO | Șoferiță neatentă la volan – a lovit cu bolidul trei mașini parcate pe marginea drumului!

Un accident rutier a avut loc marți, 14 octombrie, în cartierul Grigorescu, pe bulevardul 1 Decembrie 1918. Din primele informații, primite la...

VIDEO | Șoferiță neatentă la volan – a lovit cu bolidul trei mașini parcate pe marginea drumului!
De prin Cluj marți, 14 octombrie 2025, 12:42

Campanie gratuită de colectare a deșeurilor vegetale

Primăria Municipiului Cluj-Napoca și SUPERCOM S.A. desfășoară o campanie de colectare gratuită a deșeurilor vegetale de la populația...

Campanie gratuită de colectare a deșeurilor vegetale
De prin Cluj marți, 14 octombrie 2025, 12:29

Măsuri urgente de siguranță în jurul școlilor, după un grav accident

Primăria municipiului Cluj-Napoca ia măsuri suplimentare de siguranță în zona școlilor, după accidentul în care un elev de 12 ani a fost...

Măsuri urgente de siguranță în jurul școlilor, după un grav accident
De prin Cluj vineri, 10 octombrie 2025, 15:03

Șase benzi pe axa Florești – Mărăști, de la 1 iulie 2026

Așa-zisa revoluție a transportului public pe axa Florești – Mărăști va intra în vigoare din vara anului următor, când trebuie să fie...

Șase benzi pe axa Florești – Mărăști, de la 1 iulie 2026