Teatru scurt cu săli pline și buget foarte „scurt“
Un spectator bun de teatru trebuie să depășească anumite piedici în gândire care îi spun că spectacole bune s-ar face doar la București, sau la Cluj….
Articol editat de , 23 septembrie 2015, 12:58
Spune selecționerul programului acestei ediții a Festivalului de Teatru Scurt de la Oradea (20-27 septembrie), criticul de teatru Mircea Morariu, când explică criteriile de selecție ale spectacolelor din concurs. Ce praguri trebuie însă să depășească autoritățile locale pentru a înțelege rolul culturii în definirea identității unui oraș?
Planurile erau mari, dorința noastră era să facem într-adevăr un festival de anvergură. Sper însă că ceea ce am reușit să păstrăm prin amabilitatea sponsorilor, prin bunăvoința limitată a autorităților locale și județene, și îmi pare foarte rău să spun lucrul acesta, este totuși de bună calitate, este valoric semnificativ pentru o zonă teatrală destul de cuprinzătoare: depășim Transilvania, ajungem până la București. Sigur că în selecția inițială doream să demonstrăm că teatru bun se face în diverse zone din țară, că se întâmplă ca aceste zone să fie caracterizate printr-o variabilitate, că nu e niciodată un lucru dat o dată pentru totdeauna. (selecționerul festivalului, Criticul de teatru Mircea Morariu)
Cu totată formula bugetar restrânsă a festivalului orădean de anul acesta sălile sunt pline, publicul cald și generos la aplauze, atât la spectacolele din concurs, cât și la spectacolele invitate. Teatrul Odeon București, unul din teatrele iubite și așteptate de publicul orădean. figurează cu spectacolele invitate dar îl regăsim și în concurs.
Mă gândesc la Oradea încă de astă vară, de câdn știu că vom juca aici. Toți venim cu mare bucurie la Oradea, știm că publicul ne aștepată și eu cred că nu există altă modalitate de a face cunoscuți actorii teatrului în ziua de astăzi și producțiile noastre decât prezrntându-le. Am văzut o reacție foarte bună în seara aceasta la spectacolul Contra democrației și lume care a reacționat la lucruri la care la București nu avem așa un răspuns bun. (directoarea Teatrului Odeon, actrița Dorina Lazăr)
Teatrul Reactor din Cluj este pentru prima oară prezent la Festivalul de Teatru scurt, iar spectacolul lor În 4D (regia Ovidiu Caița, spectacol în afara concursului) a adunat un public tânăr care s-a recunoscut în clișeele poveștilor de iubire istorisite cu citatele filmelor celebre din care ne-am hrănit cu toii, actori și spectatori.
Văd că sunt mulți tineri, un public receptiv și deschis, la fel ca la Cluj, disponibili la nou , la ieșiri din convenție, la luccrurile astea care ne plac nouă atât de mult. (actrița Oana Mardare)
În septembrie 2015 Oradea e un șantier. Se asfaltează, se restaurează febril, se finalizează lucrările care au trenat în ultimii patru ani.
Știți, la anul viitor sunt alegeri și aștept cu nerăbdare să văd promisiunile. Noi conjugăm verbele la viitor foarte bine, cu prezentul stăm rău. Trecutul îl mai modificăm, îl revizuim, viitorul e întotdeauna previzibil la noi, dar prezentul ridică probleme. (selecționerul fesetivalului, criticul de teatru Mircea Morariu)
Oana Cristea Grigorescu