Asociaţia Reciproca sau teatrul e rupt din viaţă
Scopul nu e să fii faimos, spune regizoarea Leta Popescu, lansată în teatrul românesc cu Parallel, spectacolul cu care a smuls premiul UNITER pentru debut în 2014, împreună cu actriţa Lucia Mărneanu. Parallel e în primul rând un spectacol de echipă, cele două câștigătoare împărțind premiul cu regizorul coregraf Sinko Ferenc și cu performer-ul kata bodoki-halmen. Lucrul din care dispar ierarhiile încarnează principiile acestei generaţii de artişti independenţi, inseraţi în reţea încă din timpul studiilor la FTT, pentru care scena reflectă realitatea din jur .
Articol editat de , 29 august 2015, 06:05 / actualizat: 14 septembrie 2015, 11:50
Pentru mine meseria asta a regizorului nu are început şi sfârşit şi de aceea e un pic obositoare. Eşti tot timpul în priză, meseria îţi zice să fii atent oriunde, oricând. Oricând notezi, oricând îţi vine o idee, dar nu e o chestie impusă cu caieţel şi foarte ordonată. E un fel de trezie, dar cred că toţi facem asta. (regizoarea Leta Popescu)
Asociaţia Reciproca formată de absolvenţi ai FTT Cluj și FSPAC Cluj dar și ai UAT Tîrgu Mureș (Radu Bogdan, Lorand Maxim, Leta Popescu, Lucia Mărneanu şi Oana Hodade) a devenit în scurt timp vizibilă prin câteva spectacole realizate în coproducţie cu Fabrica de pensule (Ghinga) şi spaţiul Reactor (Poker şi 9 din10). Sub egida proiectului Reciproca, De la proză la spectacol, regizorul Leta Popescu a creat trei spectacole, tema proiectului suprapunându-se cu lucrarea ei de master.
La master mi-am propus ca doi ani să mă axez pe proza contemporană românească. şi nu m-am abătut, până acum. Excepţie face doar American dream de Nicoleta Esinencu de la Teatrul Naţional Cluj (premiera din iunie 2015). Dar în rest, Ghinga şi Poker sunt dramatizări după texte ale lui Dan Coman, respectiv Bogdan Coșa. La Teatrul Naţional Craiova urmează să fac tot asta. Împreună cu Oana Hodade, ne vom opri asupra dramatizărilor unor povestiri de Florin Lăzărescu, din volumul Lampa cu căciulă. Poate asta e definitoriu ca traseu până acum, îmi place să lucrez cu dramaturgi, să scriem şi la scenă, să mai scriem şi acasă… Din Ghinga păstrez teme care mă obsedează şi cu care voi merge mai departe. De exemplu, în spectacolul de la Craiova mă interesează universul rural. În „Sfârșit” întâlnim oameni care au copilărit la ţară şi care pe parcurs au devenit orăşeni. Mă interesează cum se raportează ei acum la mediul rural. E o temă foarte aproape de mine. Şi Florin Lăzărescu, din câte știu, a trăit într-un sat din Vaslui, ca și mine. Înţeleg în mare parte ce se întâmplă în zona aceea, așa că am ales să explorez un pic mai tare. E esenţial să înţeleg ce se întâmplă. (regizoarea Leta Popescu)
Această stare de trezie la lumea din jur a generaţiei se traduce nu doar prin tematica spectacolelor, ci şi prin interesul asociaţiei de a crea prin toate proiectele lor o legătură între societate şi artă. Seria filmelor video Salutări din România extrage cazuri ce atrag atenţia asupra disfuncţiilor instituţiilor sau ale abuzului autorităţilor asupra cetăţenilor: situaţia medicilor rezidenţi, corupţia din mass media şi învăţământ, escamotarea culpei unor companii internaţionale, pumnul băgat de stat în gura cetăţeanului. Gestul artistic este pus în slujba formării spiritului cetăţenesc, expresie a crezului acestei generaţii în rolul artistului implicat în societate.
Cel mai mare proiect al Asociaţiei Reciproca este Focus Atelier, o lună de ateliere și dezbateri. Va urma, în martie, anul viitor ediţia a II- a cu focus pe educaţie, o problemă la care membrii asociaţiei sunt sensibili. Focus Atelier e însă şi o dovadă a mobilităţii şi comunicării dintre artiştii din mediul independent care se regăsesc unii în proiectele altora, dau coerenţă mişcării şi indirect, trasează liniile de forţă ale tematicilor recognoscibile de la un grup la altul.
Când vine vorba de ateliere, ne gândim la ce e nevoie să mai „învățăm” și la ce e important să punem în discuție, ținând cont de context. Când vine vorba de spectacole, încercăm să fim atenți la public. Cui ne adresăm? Cine are nevoie de tema x sau y? Acum, de exemplu, echipa de la Reactor are un proiect numit Teen Spirit și ne-au invitat să le fim parteneri. Lucrăm la un spectacol pentru publicul de liceu și sperăm să vină cât mai mulți tineri. Dacă ei se amuză şi pleacă de acolo și cu o critică asupra sistemului educţional e bine. Nu ne dorim un spectacol de un mare succes pentru orice categorie de vârstă. Mi se pare cumva că pentur noi ..the goal is not to be famous. The goal is to…do your job. (regizoarea Leta Popescu)
Oana Cristea Grigorescu
Radio Cluj poate fi ascultat on line, AICI.