Reclama Postcomunistă [AUDIO/FOTO]
Începuturile publicităţii outdoor au fost în Egiptul antic, unde comercianţii amplasau de-a lungul drumului public bucăţi de piatră pe care erau sculptate mesaje informative despre produsele sau serviciile oferite.
Articol editat de cristina.rusu, 7 iulie 2020, 12:31
În perioada medievală apare o nouă formă de publicitate, una extrem de simplă, dar şi foarte eficientă: folosirea aşa-numiţilor „strigători”. Strigătorii erau cetăţeni, angajaţi de către comercianţi, care aveau menirea de a lăuda prin strigăte calităţile mărfurilor acestora.
Odată cu inventarea presei tipografice, în 1453, de către Johannes Gutenberg, promovarea produselor şi serviciilor a căpătat noi dimensiuni. Aşadar, primul pas important spre adevărata producţie publicitară a fost făcut odată cu apariţia tiparului. Prima reclamă tipărită şi distribuită la nivel de masă a apărut în anul 1525 în Germania, într-o broşură. Reclama promova calităţile unui medicament miraculos.
Anii au trecut și tehnologia a avansat, a apărut calculatorul. Dacă până atunci panourile publicitare erau pictate manual, după anii 1990 s-a trecut la tipărirea acestora cu ajutorul calculatorului. Peste 40 de reclame din perioada postcomunistă pot fi văzute în expoziția deschisă la Centrul de Cultură Urbană Turnul Croitorilor.
Ancuța Lăcrămioara Chiș-curatorul expoziției:
Expoziția cuprinde reclame din ultima decadă a secolului XX, de fapt trecerea de la comunism la economia de piață și la capitalism. O trecere ciudată cu reclame printate inițial pe o hârtie de proastă calitate, dar cu toate acestea foarte savuroase. S-a lucrat destul de primitiv, până în anul 1995 când a apărut reclama profesionistă.
Primele reclame apărute în anii ’90 erau reclamele la telefoane mobile, acestea nu erau adresate tuturor. Nu se credea în acel moment că telefonia mobilă va ajunge o banalitate, zece ani mai târziu.
O noutate pentru anii ’90, ar fi și reclama la prezervative. În acea vreme românii au auzit de SIDA pentru prima dată, tinerii nu cunoșteau această boală. Crucea Roșie a început să facă o campanie cu ajutorul unor postere și a reclamelor pentru banalele prezervative, dar într-un mod jucăuș, într-un mod acceptabil, fără să fie o publicitate vulgară. Era o campanie de protejare împotriva acestei boli, nu împotriva unor sarcini nedorite așa cum se face publicitate astăzi.
Apare în cadrul expoziției și reclama la una dintre cele mai cunoscute mașini românești – ARO. Această mașină de succes a României din păcate nu mai există, prin urmare poate fi văzută în cadrul acestei expoziții, ultima reclamă din 1993 la off road-ul românesc – ARO.
Printre reclamele la diferite produse sau servicii apare și reclama politică. După cum era de așteptat în anii ’90 au apărut o puzderie de partide care își făceau reclamă pentru alegeri. Sunt 60 de reclame unele extrem de rudimentare, desenate cu creionul, dar sunt savuroase și merită văzute.
Să nu uităm eclipsa din 1999, un eveniment mondial unic, în care România a fost în centrul atenției. Avem publicitatea și reclamele la celebrii ochelari de protecție pentru eclipsă. Am ținut să expunem această reclamă pentru că este foarte relevantă pentru imaginea noastră.
Din anul 2000 apare pe piață reclama profesionistă. Copywriteri încep să facă o reclamă de foarte bună calitate. Apar reclamele la telefonia mobilă foarte bine făcute și după aceasta ne putem da seama de amploarea pe care practic, în mai puțin de 10 ani, acest domeniu, aceste produse și servicii le-au avut pe piața românească.
Expoziția cuprinde și reclame la țigări, reclame care din anul 2008 au fost interzise.
Nu lipsesc nici reclamele la posturile de radio printre acestea se numără și reclama la Radio Cluj, o reclamă îndrăzneață…aș spune eu. La ora actuală am evita un produs de igienă într-o reclamă la radio, dar pentru că s-a încercat un ton șugubăț a ieșit acest tip de casetă publicitară.
“Nu suntem într-o ureche…Suntem în amândouă! Radio Cluj – Sună bine pe 95,6 FM! (Ancuța Lăcrămioara Chiș-curatorul expoziției)
O expoziție deosebită de reclame publicate în perioada 1990 – 2000 poate fi vizitată la Centrul de Cultură Urbană Turnul Croitorilor, în perioada 2-12 iulie, între orele 10.00-14.00, 15.00- 18.00. Intrarea este liberă.
Rodica Tulbure
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.