Ascultă Radio România Cluj Live

Cum să racolezi un turnător (cronicile Reflex)

Pintér Béla, unul dintre cei mai influenţi dramaturgi, regizori şi actori din Ungaria semnează alături de actorii companiei independente pe care o conduce spectacole cu care perturbă tăcerea care s-a aşternut peste istoria perioadei comuniste şi chestionează prezentul şi relaţia lui cu societatea.

Cum să racolezi un turnător (cronicile Reflex)

Articol editat de , 27 martie 2015, 15:18 / actualizat: 30 martie 2015, 10:49

Dansurile şi muzica populară, conservarea tradiţiilor şi exacerbarea sentimentului naţional sunt unelte ale propagandei în ţările fostului bloc comunist. Listele colaboratorilor Securităţii nedeconspiraţi nici azi, la un sfert de veac după căderea comunismului, deschid tema delicată a analizei vinovăţiilor şi sunt subiecte pe care teatrul independent şi le asumă ca parte a contribuţiei sale la asanarea morală a societăţii postcomuniste. Compania Pintér Béla intră cu curaj pe terenul minat al istoriei recente şi analizează mecanismul racolării colaboratorilor Securităţii în spectacolul Secretele noastre/Titkaink, producţie din septembrie 2013 a companiei, prezentată la festivalul Reflex. Spectacolul este constant invitat în Ungaria şi în străinătate şi a depăşit până în prezent 100 de reprezentaţii.

Am pornit de la un proiect internaţional şi de la faptul că ne interesa să vedem cum au trăit oamenii în epocă cu cei care turnau la Securitate, în fostele ţări comuniste din Europa de Est. M-am gândit mult dacă să mă angajez într-un astfel de proiect, mai ales că la un moment dat  riscam să renunţăm datorită restricţiilor: trebuia să ne încadrăm în 40 de minute, să avem o distribuţie cu doar şase actori, să nu folosim decoruri, ceea ce nu se încadra în profilul teatrului nostru.

Ideea e că în Ungaria şi în fostele ţări din blocul comunist s-a discutat mai puţin despre calitatea de agent şi despre această problemă a turnătorilor. Se vorbeşte mai ales despre colaboratorii Securităţii din Republica Democrată Germania, dar nici acolo nu s-a făcut publică lista agenţilor de securitate. De altfel, au fost foarte multe discuţii în Parlamentul de la Budapesta, iar acesta a lansat numeroase atacuri cu privire la publicarea listelor cu agenţii şi colaboratorii Securităţii. Dacă ne gândim la stânga politică ştim că au fost mulţi funcţionari în epocă care au colaborat cu Securitatea. Ei au făcut parte din acea reţea a agenţilor dar, evident, nici guvernele de dreapta nu doresc să facă lumină în această problemă. Probabil au şi ei câteva secrete… .(dramaturgul şi actorul Pintér Béla, autorul spectacolului)

Propaganda socialistă se lăuda cu o societate curată, fără şomaj şi sărăcie. Oamenii rămân însă imperfecţi în natura lor, iar sentimentele încalcă normele sociale şi nu pot fi reglementate. Înclinaţiile pedofile ale personajului real Balla Bán István, apreciat folclorist în epocă, oferă mobilul şantajului pentru a-l racola ca turnător. Pintér Béla alege cazul acestui personaj pentru a vorbi în spectacol despre perversitatea sistemului, lipsa lui de scrupule şi despre demonii noştri interiori care ne constrâng la compromisuri etice.

Pentru spectacol m-am oprit la anii ’80 şi la seratele dansante care se organizau în epocă de către formaţiile de dansuri populare. Aşa mi-am amintit de o figură iconică a acelor vremuri, un culegător de folclor, dar care avea şi o latură întunecată legată de pornirile lui pedofile. Pedofilia e un subiect tabu în toate societăţile, de azi şi de ieri. Sunt subiecte pe care le abordăm cu o strângere de inimă.(dramaturgul şi actorul Pintér Béla, autorul spectacolului)

Decorul minimalist, de cămin cultural, cu un accent simbolic, o uriaşă bandă de magnetofon care se învârte pe aproape toată durata spectacolului, trimite la supravegherea din epocă dar şi la pasiunea pentru muzică, ca expresie a vieţii private a personajelor. Spectacolul are meritul de a creiona cu mijloace teatrale simple (dialogul, muzica live în scenă), ce trimit uneori la teatrul de amatori din epocă, profilul unei perioade care a distorsionat valorile etice şi raportul individual cu morala. Personajul principal nu se deconspiră la final ceea ce poate fi privit ca un comentariu ironic la protecţia politică de azi a colaboratorilor fostei Securităţi. În fond, toată lumea are de apărat secrete, atât sistemul cât şi indivizii. Secretele noastre individuale sunt adesea cheia descifrării mecanismului funcţionării societăţilor totalitare.

 

Oana Cristea Grigorescu

 

Nu uitați, Radio Cluj se poate asculta și online, AICI

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj