Sunt ouăle cu adevărat periculoase? Ce spun studiile
Cercetările moderne contrazic vechile recomandări privind limitarea consumului de ouă.
Articol editat de cristina.rusu, 29 mai 2026, 12:00
Ouăle au fost mult timp considerate un aliment periculos din cauza conţinutului lor ridicat de colesterol. Cercetările moderne însă reanalizează rolul lor în dietă, explicând de ce vechile tabuuri nu mai sunt valabile şi ce anume influenţează de fapt nivelul colesterolului din sânge.
Un gălbenuş de ou conţine aproximativ 200 de mg de colesterol, ceea ce îl face una dintre cele mai bogate surse ale acestui nutrient din alimentaţie.
Timp de decenii, medicii şi cercetătorii au recomandat limitarea aportului de colesterol din alimentaţie la 300 de mg pe zi, încercând să reducă riscul bolilor cardiovasculare. Ca urmare, ouăle au ajuns pe lista neagră a nutriţioniştilor.
Un studiu amplu, care a inclus aproape 38.000 de persoane, a constatat că un ou pe zi nu creşte riscul de boală coronariană sau accident vascular cerebral la persoanele sănătoase.
Nivelul colesterolului din sânge este mult mai puternic influenţat de compoziţia generală a grăsimilor din dietă, în special de excesul de grăsimi saturate şi trans, decât de ouăle în sine.
Este important să fie luat în considerare contextul în care este consumat produsul. Adesea nu ouăle sunt dăunătoare pentru sănătate, ci ceea ce se serveşte alături de ele: bacon, cârnaţi, şuncă sau prăjirea lor în ulei.
Ouăle conţin însă nutrienţi valoroşi precum proteine, vitamina A, colină şi antioxidanţi, benefici pentru organism. Din cauza lipsei unei legături dovedite cu riscul cardiovascular, limita de 300 mg de colesterol pe zi a fost eliminată din ghidurile nutriţionale oficiale ale SUA, în 2015.
Cu toate acestea, persoanele cu diabet trebuie să fie prudente. Studiile observaţionale arată că, în acest grup de pacienţi, consumul a şapte sau mai multe ouă pe săptămână poate creşte riscul de complicații cardiace.
Pentru majoritatea oamenilor, consumul unui ou pe zi este considerat sigur, deoarece nu creşte riscul bolilor cardiovasculare. Secretul este alegerea unor metode sănătoase de gătire şi menţinerea unei diete echilibrate, cu un aport adecvat de grăsimi.
RADOR RADIO ROMÂNIA
Radio Cluj poate fi ascultat şi online AICI. Ne găsești și pe facebook, X și instagram.