Sfârșitul erei mașinilor germane?
Producătorii chinezi și tranziția electrică zdruncină dominația tradițională a industriei germane.
Articol editat de cristina.rusu, 14 noiembrie 2025, 18:03
Piața auto globală se schimbă, iar mulți cred că sfârșitul unei ere pentru vehiculele germane este aproape.
Da, BMW, Volkswagen și Mercedes ar putea atârna de un fir de ață, iar totul se reduce la marea luptă pentru dominarea pieței la care asistăm în prezent.
Mașinile electrice, condusul autonom…și producătorii chinezi apasă accelerația, luând locul mașinilor europene.
Moritz Schularick, economist și președinte al Institutului Kiel pentru Economia Mondială, crede că aceste trei mărci ar putea înceta să existe așa cum le cunoaștem înainte de sfârșitul deceniului.
Germania se află în vârful industriei de decenii, susținută de trei piloni de bază: motoare cu ardere internă perfecte, mărci de lux și producție locală. Acestea au fost cele trei ingrediente care au dus-o în vârf, dar asta nu mai este suficient.
Potrivit lui Schularick, noua ordine mondială este dominată de cei care controlează software-ul, bateriile și inteligența artificială, iar germanii nu sunt foarte prezenți în această luptă.
„Aceste mărci probabil nu vor dispărea dar s-ar putea transforma complet, chiar s-ar putea asocia cu investitori străini”. Ceva similar s-a întâmplat cu Volvo acum câțiva ani, care a renăscut după ce a fost cumpărată de grupul chinez Geely.
Între negare și frică
Cuvintele economistului, așa cum era de așteptat, nu au fost bine primite în sector.
Hildegard Müller, președinta Asociației Germane a Industriei Auto, a răspuns că prognoza este „absurdă”, dar a recunoscut că prețurile la energie și lipsa unei politici industriale clare îngreunează lucrurile, dar nu în totalitate.
Din partea guvernului, ministrul Partidului Verde, Cem Özdemir, și-a exprimat încrederea în industria germană și a respins ideea că investitorii chinezi ar putea prelua controlul producătorilor naționali.
„Fiecare ar trebui să-și facă treaba”, a spus el, dar părea că ignoră un gigant din spatele său.
Sfârșitul motorului german?
Porsche, de exemplu, tocmai a suferit o scădere brutală de 95,7% a profiturilor.
Mercedes-Benz, deși se laudă cu design și tehnologie, nu poate menține o profitabilitate stabilă, iar acest lucru nu este sustenabil. Este în joc ceva mai mare decât profiturile: identitatea auto germană.
De mai bine de un secol, vuietul unui motor german a fost un simbol al progresului și al mândriei naționale, dar viitorul nu mai sună la fel, de fapt, nu mai sună deloc.
Totul se schimbă și, deși Germania a fost cândva în top trei, nu mai este la volan. Așadar, fie se reinventează, fie va ajunge să fie spectator al propriei istorii.
RADOR RADIO ROMÂNIA
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.