Povestea uitată a începuturilor: cum a luat naștere prima școală pentru nevăzători din România
O cercetare născută din pasiune.

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 18 octombrie 2025, 00:00
La 125 de ani de la înființarea Liceului Special pentru Deficienți de Vedere din Cluj-Napoca, ar fi fost un moment potrivit pentru a traduce şi a reedita o carte care spune, cu o minuțiozitate de admirat, povestea începuturilor acestei instituții: volumul istoricului Katona Lajos, Istoria Școlii pentru Nevăzători din Cluj-Napoca între 1900 și 1920. Rezultatul a cinci ani de cercetare în arhive, cartea a fost publicată pe cheltuiala autorului, într-un tiraj restrâns, devenind astăzi aproape inaccesibilă pentru cei curioşi.
Volumul conține documente şi mărturii rare din primele două decenii ale școlii, chiar şi scrisori ale elevilor care au trăit la început de secol XX.
O cercetare născută din pasiune
Katona Lajos, el însuși nevăzător, a început să studieze istoria școlii în 1980, la invitația directorului de atunci.
„Am fost întrebat dacă sunt dispus să efectuez o cercetare în arhive. Bineînțeles că am avut nevoie de ajutor. Din fericire, soția mea a fost de acord să mă sprijine, mai ales că se descurcă foarte bine cu scrisul de mână. Cinci ani am lucrat împreună, iar după pensionare am început să punem totul în ordine. Încet-încet s-a construit această carte”, povestea Katona Lajos în 2018, cu câțiva ani înainte de moartea sa. Din procese-verbale, acte oficiale și ordine ministeriale, istoricul a reconstituit cronologic pașii fondării instituției.
Ideea înființării unei școli pentru orbi a fost discutată la Cluj în septembrie 1898, într-o adunare generală a autorităților locale. Un an mai târziu, pe 20 decembrie 1899, s-a constituit un consiliu de efori — condus de primar — care a înaintat Ministerului de la Budapesta proiectul de statut al noii instituții. Pe 27 martie 1900, ministerul a emis decizia oficială de înființare, iar pe 15 octombrie 1900 școala și-a deschis porțile pentru primii nouă elevi. Primele cursuri s-au desfășurat într-un spațiu modest, închiriat pe actuala Cale a Dorobanților nr. 26, şcoala având pe atunci un profesor și un instructor.
Donații, solidaritate și un pian
Documentele descoperite de Katona Lajos arată cât de important a fost sprijinul comunității clujene.
„În proporție de 90%, societatea civilă din Cluj întreținea școala”, spunea istoricul. Instituția a pornit cu un fond de 6000 de coroane, însă donațiile private au completat necesarul. Printre acestea, se remarcă gestul a două doamne care au oferit un pian în valoare de 500 de coroane, o sumă impresionantă pentru acea epocă, în care o pereche de boi costa de cinci ori mai puțin.
Bibliotecă scrisă de mână
Un alt aspect emoționant al cercetării este cel legat de biblioteca școlii. Într-o perioadă în care nu existau tipografii Braille la Cluj, cărțile pentru nevăzători erau copiate manual.
„Erau doamne extrem de dedicate care s-au înhămat să copieze aceste volume. Ani de zile, uneori chiar și zece, dura copiatul unui volum”, relata Katona Lajos.
O clădire nouă, un pas spre viitor
Clădirea inițială s-a dovedit repede neîncăpătoare. În 1913, a fost achiziționat un teren pentru 90.000 de coroane, pe actuala Cale a Dorobanților nr. 31, unde s-a ridicat noul sediu al școlii, cel în care funcționează și astăzi Liceul Special pentru Deficienți de Vedere.
Pentru standardele începutului de secol XX, clădirea era considerată modernă: avea toalete suficiente și iluminare cu gaz lampant.
Un patrimoniu documentar pierdut
Cartea lui Katona Lajos acoperă perioada 1900–1920, după care urmele documentare ale instituției se pierd.
„După această dată, nu mai știm care a fost soarta școlii și a elevilor. Documentele, chiar dacă au existat cândva, nu se mai regăsesc în arhive”, observa istoricul.
Volumul său rămâne, până astăzi, cea mai completă sursă despre începuturile acestei instituții care a modelat viețile a mii de elevi nevăzători.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.