Dronele rusești ridică semne de întrebare privind siguranța aviației civile în Europa
Incursiunea dronelor în Polonia reaprinde temerile legate de zborurile comerciale în apropierea zonelor de conflict.
                                    Articol editat de cristina.rusu, 11 septembrie 2025, 10:27
Incursiunea dronelor rusești în Polonia a relansat îngrijorările cu privire la vulnerabilitatea transportului aerian civil din Europa, au declarat experți în aviație și asigurări consultați de Reuters, aceasta fiind cea mai recentă problemă cu care se confruntă companiile aeriene din cauza escaladării conflictelor la nivel global.
Miercuri dimineața, Polonia a doborât drone în spațiul său aerian cu sprijinul aeronavelor militare ale aliaților săi NATO, fiind prima dată când se știe că un membru al alianței militare occidentale a tras focuri de armă de la debutul invaziei rusești în Ucraina.
Aeroporturile Chopin și Modlin din Varșovia, precum și aeroporturile din orașele Rzeszow și Lublin, estul Poloniei, au fost închise temporar înainte de a relua operațiunile.
Țările care se învecinează cu Ucraina au raportat ocazional rachete sau drone rusești care au intrat în spațiul lor aerian de la invazia Rusiei din 2022, dar nu la o scară atât de mare, și nu se știe că le-ar fi doborât.
Proliferarea zonelor de conflict din întreaga lume a crescut povara asupra operațiunilor și profitabilității companiilor aeriene, intensificând preocupările legate de siguranță și perturbând călătoriile. Odată cu închiderea spațiului aerian din jurul Rusiei și Ucrainei, în tot Orientul Mijlociu, între India și Pakistan și în anumite părți ale Africii, companiile aeriene rămân cu mai puține opțiuni de rută.
Ocolirile cresc costurile cu combustibilul pentru companiile aeriene și prelungesc timpii de călătorie.
Eurocontrol, organismul care monitorizează traficul aerian al Europei, a informat că închiderea spațiului aerian al Ucrainei a contribuit la congestionarea cerului din regiune.
Începând din luna octombrie 2023, multe companii aeriene internaționale au suspendat zborurile către regiune din cauza temerilor de interferență cu rachete și drone. Incidentul dronei de miercuri, 10 septembrie, a urmat tentativei Israelului de marți, 9 septembrie, de a-i ucide pe liderii politici ai Hamas în capitala Qatarului, Doha.
Miercuri, perturbările zborurilor au fost relativ limitate, deoarece incursiunea dronei a avut loc dimineața devreme, înainte ca multe companii aeriene să înceapă să zboare.
Compania aeriană poloneză LOT a redirecționat unele zboruri către vestul Poloniei și a declarat că se așteaptă la anulări și întârzieri.
Un purtător de cuvânt al companiei aeriene low-cost Wizz Air, care operează în Europa Centrală și de Est, a declarat că echipele sale de securitate ‘au monitorizat îndeaproape’ situația și au ajustat orarele de zbor după închiderea aeroporturilor.
Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA) a declarat că nu a fost nevoie de nicio notificare pentru incursiunea dronei din cauza naturii sale temporare, adăugând că autoritățile aeronautice poloneze au putut gestiona eficient incidentul.
Totuși, analiștii din domeniul aviației spun că operatorii aerieni sunt din ce în ce mai îngrijorați cu privire la riscurile reprezentate de incursiunile în zonele de zbor civile.
‘Cred că acesta este un semnal de alarmă pentru toți cei din Europa care se pot aștepta ca acest lucru să se întâmple mai des’, a declarat Eric Schouten, șeful firmei de consultanță în securitate Dyami.
Două surse importante din piața asigurărilor aeriene au declarat că piața urmărește îndeaproape evenimentele din Polonia și Qatar. Dacă piața ar avea senzația că incursiunile dronelor rusești în spațiul aerian polonez devin constante și deliberate, sau că atacurile aeriene israeliene din Orientul Mijlociu ar putea continua, acest lucru ar ridica întrebări serioase pentru asiguratori, a adăugat o sursă.
În urma incidentului cu dronele rusești, companiile aeriene își pot revizui evaluările de risc din Polonia, a declarat Matthew Borie, directorul de informații la firma de consultanță în risc aviatic Osprey Flight Solutions.
Transportatorii aerieni putea lua în considerare zboruri mai la vest, în Polonia, departe de granițele cu Rusia, Ucraina și Belarus, operând în timpul zilei și transportând combustibil suplimentar pentru a face față potențialelor devieri, a spus el, similar cu măsurile luate în Orientul Mijlociu.
Cel mai rău scenariu pentru companiile aeriene care zboară în apropierea unei zone de conflict este ca un avion să fie lovit fie accidental, fie deliberat.
AGERPRES
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.