Industria auto: „Zero emisii în 2035, imposibil”
Producătorii spun că obiectivele pentru 2035 nu mai sunt realiste.

Articol editat de cristina.rusu, 27 august 2025, 10:44
Obiectivele Uniunii Europene de reducere a emisiilor de CO2 generate de vehicule, inclusiv o reducere de 100% pentru autoturisme până în 2035, nu mai sunt fezabile, au declarat, miercuri, 27 august, șefii asociațiilor europene ale producătorilor și furnizorilor de automobile.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va găzdui pe 12 septembrie o întâlnire cu directorii executivi din sectorul auto pentru a discuta viitorul sectorului, care se confruntă cu o dublă amenințare: concurența chineză în domeniul vehiculelor electrice și taxele vamale americane.
Într-o scrisoare adresată Ursulei von der Leyen, Ola Kaellenius, director general al Mercedes-Benz, și Matthias Zink, director general al diviziei de motoare și șasiuri la Schaeffler AG, au declarat că sunt hotărâți să atingă obiectivul UE de zero emisii nete până în 2050.
Cu toate acestea, ei au afirmat că producătorii din UE se confruntă în prezent cu o dependență aproape totală de Asia în ceea ce privește bateriile, precum și cu o infrastructură de încărcare inegală, costuri de producție mai mari și taxe vamale impuse de SUA.
Blocul european trebuie să depășească obiectivele privind vehiculele noi, au susținut ei, cum ar fi reducerea cu 55% a emisiilor de CO2 față de nivelurile din 2021 pentru autoturisme, cu 50% pentru autoutilitare până în 2030 și cu 100% pentru ambele până în 2035.
Mașinile electrice au o cotă de piață de aproximativ 15% din autoturismele noi din UE, iar autoutilitarele de 9%.
„Îndeplinirea obiectivelor rigide privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și autoutilitare pentru 2030 și 2035 nu mai este fezabilă în lumea de astăzi”, au scris Ola Kaellenius şi Matthias Zink şi au adăugat că mandatele legale și sancțiunile nu vor stimula tranziția.
„Vehiculele electrice vor conduce schimbarea, dar trebuie să existe și spațiu pentru hibrizi (plug-in), extensoare de autonomie, vehicule cu motoare cu ardere internă de înaltă eficiență, hidrogen și combustibili decarbonizați”, se arată în scrisoare.
Reglementarea privind emisiile de CO2 pentru camioanele și autobuzele grele trebuie, de asemenea, revizuită, au afirmat cei doi semnatari ai scrisorii.
În martie, Comisia Europeană a acceptat să acorde producătorilor de automobile un termen suplimentar pentru a îndeplini obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 stabilite inițial pentru 2025.
Membrii grupării de centru-dreapta a Ursulei von der Leyen au solicitat, de asemenea, UE să retragă interdicția din 2035 privind motoarele cu combustie.
RADOR RADIO ROMÂNIA
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.