TikTok, sub lupa UE: probleme și în campania electorală pentru președinția României
TikTok riscă o amendă uriașă în UE: nereguli în reclamele online și campaniile electorale.

Articol editat de Andreea Leonid, 15 mai 2025, 18:05
Comisia Europeană a constatat că gigantul digital chinez TikTok încalcă legislaţia europeană în privinţa reclamelor frauduloase, a identificării surselor de plată în general, precum şi în context electoral.
Concluzia are legătură şi cu anumite aspecte ale investigaţiei în legătură cu evenimentele din campania electorală de anul trecut, pentru alegerea preşedintelui României.
Dacă lucrurile se confirmă, TikTok riscă amenzi de până la 6 procente din cifra de afaceri anuală mondială totală.
Comisia Europeană spune că platforma online TikTok nu are un registru eficient în care publicul sau analiștii să identifice reclamele frauduloase, campaniile de amenințări hibride, operațiunile de informare coordonate sau reclame false, inclusiv în contextul alegerilor.
Mai mult, Comisia constată că TikTok nu furnizează informațiile necesare despre conținutul reclamelor, utilizatorii vizați sau despre cine a plătit pentru acestea. Executivul european spune că această concluzie se bazează pe analiza documentelor interne ale TikTok, pe testele făcute asupra instrumentelor, platforme online și pe interviuri cu experți în domeniu.
Concluzia Comisiei vine în urma unei investigații care a fost lansată în februarie, dar anumite aspecte, cum ar fi publicitatea electorală, sunt relevante și pentru investigația care vizează evenimentele din campanie electorală pentru președinția României, în speță cazul Călin Georgescu.
Comisia menționează că această investigație este încă în analiză, dar comisarul Henna Virkkunen punctează clar faptul că decizia de astăzi vine pentru a proteja inclusiv procesul electoral din Uniune.
Platforma online TikTok poate acum să analizeze concluzia comisiei și să trimită un răspuns. Toate aceste documente vor fi analizate apoi împreună cu Comitetul European pentru Servicii Digitale. În final, în cazul în care concluzia comisiei va fi confirmată, TikTok ar putea plăti o amendă de până la 6% din cifra de afaceri anuală mondială totală.
Alături de amendă, platforma online va avea un regim de supraveghere pentru ca instituțiile europene să se asigure că TikTok va respecta decizia și va opera modificările cerute.
Bogdan Isopescu/ RADOR RADIO ROMÂNIA
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.