Drumul expres care va face legătura între Autostrada Transilvania și DN1 s-a blocat
Compania de Drumuri preconiza că șoseaua va fi scoasă la licitație în această vară, dar proiectul nu a primit încă avizul de mediu. Mai mult, există ONG-uri care avertizează că solicitările Agenției de Mediu Cluj întârzie proiectul cu peste un an. Acuzația este respinsă însă de APM Cluj, care arată că documentația poate fi obținută în câteva săptămâni, dar CNAIR trebuie să se mobilizeze și să trimită studiile solicitate.
Șoseaua de legătură dintre DN1 și Autostrada Transilvania va avea șapte kilometri și va fi construită între localitatea Mărtinești și zona carierei Săndulești.

Articol editat de DSRNetworkAdmin, 7 iulie 2021, 11:03
Proiectul va crea un acces facil al clujenilor spre A3, fără să mai fie nevoie să ajungă la Turda sau la Gilău pentru a urca pe autostradă.
În același timp, are de câștigat municipiul Turda, care scapă de traficul greu și de cel de tranzit, care, în prezent, aglomerează și poluează orașul.
Studiile de fezabilitate pentru acest drum au fost gata în primăvară, iar proiectul urma să fie scos la licitație în această vară, după aprobarea indicatorilor tehnico-economici în Guvern.
Asociația Pro Infrastructură a prezentat însă o informație conform căreia proiectul va fi întârziat cu peste un an, din cauza unui studiu suplimentar solicitat de Agenția pentru Protecția Mediului Cluj.
Ce-i un an de întârziere pe lângă alți zece? Ăsta poate fi motto-ul mult așteptatului drum de legătură dintre Autostrada A3 și DN1 în județul Cluj. În ultimul an s-a refăcut de la zero proiectul drumului și ar putea fi lansată licitația de execuție în 2021. Însă Ministerul Mediului, prin Agenția pentru Protecția Mediului Cluj, se pregătește să ceară un studiu de un an de zile de observare a faunei pe terenurile arabile, avertizează reprezentanții asociației pe rețelele de socializare.
APM Cluj arată că aceste informații nu sunt reale și precizează că documentațiile pe care le-a solicitat pot fi realizate în paralel cu studiul de impact asupra mediului, obligatoriu la nivel european.
Reprezentanții instituției de mediu au explicat că în zonă au fost semnalate populații de lupi și rași, motiv pentru care e necesară realizarea acestei documentații suplimentare:
APM Cluj a solicitat realizarea unui studiu de evaluare adecvată, care să analizeze dacă proiectul propus este posibil să ducă la fragmentarea unor culoare de deplasare a acestor specii, ceea ce ar duce la o creștere și mai accentuată a incidentelor om/carnivore mari. Un astfel de studiu nu presupune analiza florei și faunei de pe amplasamentul proiectului timp de un an, ci presupune evaluarea modului în care sunt afectate culoarele de deplasare ale faunei terestre mari.
Acest lucru, inclusiv faptul că nu solicităm date din teren aferente unui întreg sezon de vegetație, i-a fost comunicat titularului încă din data de 23 iunie 2021. Menționăm faptul că acest studiu poate fi realizat de către titular în paralel cu studiul de evaluare a impactului asupra mediului, neimplicând astfel timp în plus față de durata aferentă acestuia.
Ca urmare, APM Cluj nu a solicitat un studiu de un an de zile pe terenuri arabile, ci a cerut un studiu care să prezinte o imagine generală asupra zonei și a modului în care aceasta poate fi afectată în contextul existenței în zonele învecinate a unor populații semnificative de specii protejate la nivel european, se arată în răspunsul transmis către Radio Cluj de Agenția pentru Protecția Mediului.
Totuși, studiile de mediu s-ar putea întinde pe durata unui an din cauza lentorii CNAIR, în condițiile în care APM Cluj așteaptă de trei săptămâni de la Compania de Drumuri publicarea unui simplu anunț, procedură care poate fi realizată în 24 de ore.
Foto: Asociația Pro Infrastructura
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.