Ascultă Radio România Cluj Live

COVID-19: Cum se descurcă orașele europene, în timpul pandemiei

Cu câteva săptămâni în urmă, am petrecut două zile pline și amețite în Amsterdam. Nu pentru că am folosit droguri, ci pentru că acolo simțeam că viața este normală. Am fost încântata să văd magazinele deschise, pistele de biciclete aglomerate și cafenelele de pe canalele de apă. Am fost consolată de faptul că nu am văzut oameni purtând măști.

Foto: Radio Cluj
Foto: Olanda, Amsterdam

Articol editat de cristina.rusu, 26 iulie 2020, 11:43

Mulți turiști vizitează Amsterdamul cu intenția de a se ameți. Într-un oraș binecuvântat cu galerii de anvergură mondială, locații culturale remarcabile, parcuri frumoase, arhitectură extraordinară și kilometri nesfârșiți de piste pentru biciclete și de canale de apă, „cafenelele” încă reprezintă o atracție.

Cu câteva săptămâni în urmă, am petrecut două zile pline și amețite în Amsterdam. Nu pentru că am folosit droguri, ci pentru că acolo simțeam că viața este normală. Am fost încântata să văd magazinele deschise, pistele de biciclete aglomerate și cafenelele de pe canalele de apă. Am fost consolată de faptul că nu am văzut oameni purtând măști.

Viața de zi cu zi pentru majoritatea dintre noi s-a schimbat. Viața cu mască, fără mască, cu ochelarii care se aburesc când citești semnele de pe podelele din magazine și din trenuri și autobuze este lipsită de bucurie. Vigilența constantă te obosește; iar vizibilitatea măștilor este neliniștitoare.

În timp ce stăteam la coadă la St Pancras pentru a mă îmbarca în Eurostar spre Amsterdam, am observat o mentalitate de turmă. La apropierea de bariera pentru bilete, la scanerele de bagaje și la biroul de imigrarea am observat cum pasagerii, inclusiv eu, așteptau toate instrucțiunile de teamă să nu deranjeze spațiul cuiva sau, doamne ferește, să respire în acesta.

În ceea ce privește relaxarea carantinei, olandezii sunt cu șase săptămâni mai avansați ca Marea Britanie. Ca și aici, vizitele la muzee trebuie rezervate în avans, iar măsurile post-COVID, deja cunoscute, cu privire la spălatul mâinilor și a igienizării, sunt foarte evidente – la atracții, magazine, restaurante și hoteluri. Având în vedere efortul de a reduce contactul între echipa de curățenie și oaspeți, hotelul meu curăța camerele numai la cerere. Unele magazine restricționează numărul de clienți și chiar dacă, în general, clienții cedau trecerea altora, regulile de distanțare de 1,5 metri nu erau observabile în Olanda.

Din greșeală, am încălcat regula de 1,5 m distanță la sosirea în stația centrală. O baterie de telefon terminată însemna că nu îmi mai puteam accesa biletul pentru a părăsi stația. Având în vedere ca personalul era absent, la recomandarea unui localnic, l-am urmărit dupa barieră, înainte să pot intreba „ești sigur?”, și asa am trecut.

Măștile trebuie purtate în transportul public (amendă pentru nepurtare este de 95 de euro), inclusiv în taxiuri, dar nu sunt obligatorii în interiorul clădirilor publice. Comparativ cu gările britanice, stația centrală era aglomerată. Am fost luată prin surprindere de faptul că atât de puțini navetiști purtau măști.

În Bar Kantoor, restaurantul unde am luat masa în acea seară, nimeni nu s-a așezat la bar, iar opțiunile adaptate anti-COVID au inclus un cod QR lipit pe masă pentru a comanda la distanță. Dar m-am simțit relaxata și spre deosebire de prima mea cină post-carantină în Marea Britanie, unde am fost servită de un ospătar care purta vizieră și separată de ceilalți de un Perspex, măștile erau absente.

Olanda nu a avut măsurile stricte de carantină impuse la fel ca în alte țări europene. Primul ministru Mark Rutte a asigurat ceea ce se numește carantină „inteligentă”, având încredere în populație să se comporte întelegător și să practice o distanțare sigură. Nu a fost un drum lin. La începutul lunii mai, Rutte a trebuit să introducă măsuri suplimentare, după ce regulile au fost încălcate.

La Rijksmuseum, casa maeștrilor olandezi, a fost monitorizată capacitatea în galeriile mai mici, la fel ca și accesul la magazinul de suveniruri. În afară de asta, m-am rătăcit liberă, nu m-am îngrijorat că aş putea deranja spațiul nimănui sau că alţii l-ar putea deranja pe al meu. Unii ar putea să se îngrozească de acest fapt, dar pe pistele de biciclete m-am obișnuit să opresc la semafor, împreuna cu alți câțiva bicicliști și să nu mă simt vinovată sau să am grijă să port o mască.

Soarele și exercițiile fizice, combinate cu entuziasmul unei experienţe noi, m-au ajutat, dar după o zi de pedalat, în jurul centrului și vestului orașului, vizitând câteva muzee, uitându-mă în vitrinele din cartierul Jordaan și plimbându-mă de-a lungul canalelor, m-am simțit ca o baterie încărcată la maxim. Pedalând a două zi, nivelul meu de serotonină era extrem de ridicat. Impresia unui străin asupra vieții într-un alt oraș va fi întotdeauna simplistă. Dar, din perspectiva unui turist, localnicii din Amsterdam păreau să se descurce în viață – în mod sensibil și amabil.

Situatia actuală și pentru Olanda, nu este prea roz. Potrivit Institutului Național pentru Sănătate Publică și Mediu, de două ori mai multe cazuri noi de COVID-19 au fost raportate săptămâna trecută (15-21 iulie), comparativ cu cea precedentă. Numărul de reproducere (Rt) este peste unu. Pentru fiecare pas înainte, facem mai mulţi înapoi.

Pentru călătorii voitori, drumul este dificil. În curând, Melbourne va elimina măştile obligatorii. Număr de cazuri noi în Spania sunt înregistrate pe scară largă. Purtarea măștii obligatorii este reintrodusă în Austria și Capri.

Purtarea măștii va fi obligatorie, începând de luni, 27 iulie, pe trei artere comerciale ale orașului Bruxelles, respectiv pietonala Rue Neuve și Rue Marie-Christine, din Laeken, a declarat primarul capitalei belgiene, Philippe Close (PS). De asemenea, purtarea unei măști este obligatorie în toate piețele, piețele de vechituri și târguri, inclusiv Foire du Midi, a confirmat primarul, în urma anunțurilor Consiliului de Securitate Națională și a discuțiilor purtate la Consiliul Regional de Securitate (CoReS).

Chiar dacă la Bruxelles, cifrele nu înregistrează o creştere în acest moment, vă cer tuturor să rămâneţi atenți. Potrivit cifrelor de urmărire, se observă că focarele de infecție sunt mai degrabă semnalate în sfera privată (nunți, mese, grătare …) Măsurile sanitare trebuie respectate pentru voi și pentru ceilalți, a indicat edilul, adresându-se populației.

Așa cum s-a decis la CNS, unitățile din Horeca vor trebui să țină evidența clienților lor pe un model, care va fi dezvoltat în consultare cu Federația Federală și Federația Horeca, în următoarele zile.

Vom sprijini unitățile Horeca din oraș, care se confruntă cu această nouă constrângere asupra activității lor, a comentat pe acest subiect edilul Comerțului, Fabian Maingain (DéFI).

Magazinele de noapte vor trebui să se închidă la 22:00 în tot orașul. Controalele vor începe cel târziu luni, 27 iulie, când orașul va pune la punct cadrul legal în jurul acestor măsuri, au declarat autoritățile municipale. În plus, trebuie menționat faptul că numărul străzilor supuse impunerii măștii va fi diferit de la o municipalitate bruxeleză la alta.

În Evere, primarul interimar a emis un decret de impunere a măştii în șaisprezece străzi și piețe.

Situatia actuală și pentru Olanda, nu este prea roz. Potrivit Institutului Național pentru Sănătate Publică și Mediu, de două ori mai multe cazuri noi de COVID-19 au fost raportate săptămâna trecută (15-21 iulie), comparativ cu cea precedentă. Numărul de reproducere (Rt) este peste unu. Pentru fiecare pas înainte, facem mai mulţi înapoi.

Dar ce experienţă placută a fost scurta mea călătorie în Amsterdam. Pentru prima dată după multe luni am uitat de coronavirus. M-am simţit ca în vacanță.

 

RADOR

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Etichete:
Sfârșitul erei mașinilor germane?
Internaţional vineri, 14 noiembrie 2025, 18:03

Sfârșitul erei mașinilor germane?

Piața auto globală se schimbă, iar mulți cred că sfârșitul unei ere pentru vehiculele germane este aproape.   Da, BMW, Volkswagen și...

Sfârșitul erei mașinilor germane?
Capsulă avariată, misiune salvată
Internaţional vineri, 14 noiembrie 2025, 16:21

Capsulă avariată, misiune salvată

Trei astronauți rămași blocați de mai multe zile la bordul stației spațiale chineze Tiangong din cauza avariilor suferite de capsula lor de...

Capsulă avariată, misiune salvată
9 februarie – Ziua Mondială a Limbii Elene
Internaţional vineri, 14 noiembrie 2025, 14:21

9 februarie – Ziua Mondială a Limbii Elene

Limba elenă capătă o Zi Mondială, stabilită pe 9 februarie, în unanimitate, la cea de-a 43-a Conferinţă Generală a UNESCO, desfăşurată la...

9 februarie – Ziua Mondială a Limbii Elene
Franța comemorează 10 ani de la atentatele din 13 noiembrie
Internaţional joi, 13 noiembrie 2025, 17:58

Franța comemorează 10 ani de la atentatele din 13 noiembrie

La exact un deceniu de la noaptea în care Parisul a fost lovit de cel mai sângeros atac terorist din istoria sa recentă, Franța comemorează cei...

Franța comemorează 10 ani de la atentatele din 13 noiembrie
Internaţional joi, 13 noiembrie 2025, 17:27

Germania pregătește un nou serviciu militar

Liderii coaliţiei de la Berlin au convenit asupra introducerii unui nou serviciu militar.   Acordul prevede o testare obligatorie la nivel...

Germania pregătește un nou serviciu militar
Internaţional joi, 13 noiembrie 2025, 15:31

Două milioane de lumini LED pe Champs-Elysees de Crăciun

Bulevardul Champs-Elysees, a cărui ceremonie de aprindere a luminilor marchează în fiecare an începutul sezonului sărbătorilor de Crăciun la...

Două milioane de lumini LED pe Champs-Elysees de Crăciun
Internaţional miercuri, 12 noiembrie 2025, 17:28

Ucraina este astăzi țara cea mai contaminată cu explozibili din lume

Circa 13.500 de kilometri pătrați de întindere de apă din Ucraina – inclusiv fluviul Nipru și coasta Mării Negre – sunt...

Ucraina este astăzi țara cea mai contaminată cu explozibili din lume
Internaţional miercuri, 12 noiembrie 2025, 15:22

Cipru, zguduit de un cutremur de 5,3

Un seism cu magnitudinea 5,3 s-a produs miercuri, 12 noiembrie, în Cipru, unda de șoc fiind de asemenea resimțită și în zone din Liban, fără...

Cipru, zguduit de un cutremur de 5,3