Ascultă Radio România Cluj Live

EU aleg România: Muzeul de locomotive şi fântâna cinetică din Reşiţa – exemple de frumuseţe şi creaţie tehnică

Această prezentare necesită JavaScript.

Muzeul a luat fiinţă în 1972, la aniversarea unui secol de producţie de locomotive cu aburi la Reşiţa. Din cele 16 exemplare expuse, 14 sunt produse la Reşiţa, cea mai importantă fiind locomotiva „Resicza”, prima din cele trei locomotive cu aburi construite în spaţiul sud-est european, la Reşiţa, între anii 1872-1873. Este expusă pe un piedestal chiar la intrarea în muzeu, suferind puține modificări de-a lungul vremii. Proiectată de John Haswell, piesa are 4.48 m lungime și o greutate în serviciu de 11,5 tone. A fost recuperată în anul 1961 de la Câmpia Turzii, unde fusese garată pe o linie de manevră. Este o locomotivă tender cu două roți cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forță de tracțiune de 1125 kg și 45 CP la viteza de 11 km/h.

Un alt exponat deosebit este Locomotiva 230.516, fabricată în 1936, clasată în Tezaurul Patrimoniului Național Cultural. Locomotiva a fost comandată, de către Regele Ferdinand, societății Ernesto Breda, din Milano, cu specificația ca vagoanele sale să-i poată oferi tot confortul pe parcursul călătoriilor sale oficiale. Garnitura a fost finalizată după moartea Regelui, dar în vagoanele sale au călătorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu, dar și demnitari străini, precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker și Todor Jivkov.

În total la Reşiţa au fost fabricate 1.491 de locomotive cu aburi, până în anul 1964, când s-a trecut la producerea de locomotive Diesel şi mai apoi electrice. Din anul 2004, Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Reșița se află pe Lista Monumentelor Istorice.

Cea mai frumoasă „simfonie lichidă”

EU aleg România: Muzeul de locomotive şi fântâna cinetică din Reşiţa – exemple de frumuseţe şi creaţie tehnică

Articol editat de , 8 august 2014, 12:24

Muzeul de locomotive de la Reşiţa, cel mai mare din Europa

Fluierul ultimei locomotive cu abur care a poposit în Reşiţa s-a auzit în urmă cu doi ani. Atunci au fost sărbătoriţi 140 de ani de la fabricarea primei locomotive în oraşul de pe Bârzava şi 40 de ani de la inaugurarea Muzelui de locomotive. De altfel, Reşiţa se mândreşte cu cel mai mare muzeu de locomotive cu aburi, în aer liber, din Europa. Toţi cei care traversează municipiul, obligatoriu fac un popas în Triaj, acolo unde pot fi admirate 16 exemplare de toată frumuseţea.

Această prezentare necesită JavaScript.

Muzeul a luat fiinţă în 1972, la aniversarea unui secol de producţie de locomotive cu aburi la Reşiţa. Din cele 16 exemplare expuse, 14 sunt produse la Reşiţa, cea mai importantă fiind locomotiva „Resicza”, prima din cele trei locomotive cu aburi construite în spaţiul sud-est european, la Reşiţa, între anii 1872-1873. Este expusă pe un piedestal chiar la intrarea în muzeu, suferind puține modificări de-a lungul vremii. Proiectată de John Haswell, piesa are 4.48 m lungime și o greutate în serviciu de 11,5 tone. A fost recuperată în anul 1961 de la Câmpia Turzii, unde fusese garată pe o linie de manevră. Este o locomotivă tender cu două roți cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forță de tracțiune de 1125 kg și 45 CP la viteza de 11 km/h.

Un alt exponat deosebit este Locomotiva 230.516, fabricată în 1936, clasată în Tezaurul Patrimoniului Național Cultural. Locomotiva a fost comandată, de către Regele Ferdinand, societății Ernesto Breda, din Milano, cu specificația ca vagoanele sale să-i poată oferi tot confortul pe parcursul călătoriilor sale oficiale. Garnitura a fost finalizată după moartea Regelui, dar în vagoanele sale au călătorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu, dar și demnitari străini, precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker și Todor Jivkov.

În total la Reşiţa au fost fabricate 1.491 de locomotive cu aburi, până în anul 1964, când s-a trecut la producerea de locomotive Diesel şi mai apoi electrice. Din anul 2004, Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Reșița se află pe Lista Monumentelor Istorice.

Cea mai frumoasă „simfonie lichidă”

Această prezentare necesită JavaScript.

Lăsăm în urmă muzeul şi ajungem la o altă atracţie a oraşului. Un obiectiv mult mai tânăr, care va împlini în această lună doar 30 de ani. Este vorba de Fântâna cinetică din centrul municipiului. De o frumuseţe şi creaţie tehnică deosebite, a devenit simbolul reşedinţei Banatului Montan, vizualizând armonia dintre frumuseţile locurilor, talentul artistic al omului din zonă şi ştiinţa de a prelucra metalele.

Inaugurată la 23 august 1984, fântâna cinetică este opera sculptorului Constantin Lucaci, cea mai frumoasă „simfonie lichidă” din cele 9 fântâni monumentale realizate de maestrul luminii în mai multe oraşe din România: Constanţa, Drobeta Turnu Severin, Vaslui, Brăila, Giurgiu şi Alba lulia.

Cea din Reşiţa este compusă din două părţi, una fiind alcatuită din 6 elemente şi una dintr-un singur picior cu mai multe braţe. Noaptea este  luminată în diverse culori. E ca o horă de oţel şi apă.

Ajunşi în faţa fântânii, lăsaţi ca stropii care sar din dansul apei să vă împrospăteze faţa ca roua dimineţii. La Reşiţa, chiar dacă cerul e fără nicio umbră de nor, puteţi vedea curcubeul de două-trei ori pe zi. Este încă unui din „miracolele” fântânii lui Constantin Lucaci. Da, sub efectul ploii cinetice, curcubeul apare printre picăturile minuscule de apă străbătute de raze de soare.

Fântâna este un loc de popas şi de taifas, dar şi un loc de întâlnire a îndrăgostiţilor. Nu întâmplător, la sfârşit de săptămână, în zilele pentru nunţi, veţi vedea perechi de tineri, mire şi mireasă, care vin de la Biserica translatată, după cununia religioasă, şi se fotografiază aici, pe fundalul coroanelor de apă într-o mişcare cinetică cu semnificaţia temeiniciei căsniciei şi a tinereţii noii familii.

Aşadar, dacă paşii vă poartă prin Reşiţa, nu ezitaţi să vizitaţi două obiective turistice pe care nu le veţi uita uşor.

Radio România Reşiţa

Un campion cu totul special – Leon Rotman
EU aleg România duminică, 24 iulie 2016, 09:06

Un campion cu totul special – Leon Rotman

Leon Rotman este considerat deschizător de drumuri pe apele de aur ale canoei tricolore. El are şi în continuare acea forţă care l-a ajutat să...

Un campion cu totul special – Leon Rotman
Otilia Bădescu una dintre cele mai titrate jucătoare de tenis de masă din România
EU aleg România sâmbătă, 23 iulie 2016, 08:12

Otilia Bădescu una dintre cele mai titrate jucătoare de tenis de masă din România

Multipla campioană națională, europeană , una dintre cele mai titrate și longevive jucătoare de tenis de masă din România, Otilia Bădescu a...

Otilia Bădescu una dintre cele mai titrate jucătoare de tenis de masă din România
Ilie Balaci – „Minunea blondă” a fotbalului românesc
EU aleg România vineri, 22 iulie 2016, 08:55

Ilie Balaci – „Minunea blondă” a fotbalului românesc

Ilie Balaci a fost unul dintre cei mai talentaţi fotbalişti români din toate timpurile, iar numele său este legat de marile succese obţinute de...

Ilie Balaci – „Minunea blondă” a fotbalului românesc
Octavian Bellu, antrenorul cu 300 de medalii în gimnastica românească
EU aleg România joi, 21 iulie 2016, 08:09

Octavian Bellu, antrenorul cu 300 de medalii în gimnastica românească

Considerat de mulți specialiști ca fiind cel mai mare antrenor pe care l-a avut gimnastica românească, Octavian Bellu s-a născut în Ploiești...

Octavian Bellu, antrenorul cu 300 de medalii în gimnastica românească
EU aleg România miercuri, 20 iulie 2016, 08:28

Miodrag Belodedici, campionul cu cele două ”Stele”

Miodrag Belodedici rămâne singurul fotbalist român care a cucerit două Cupe ale Campionilor, cu Steaua Bucureşti în 1986 şi cu Steaua Roşie...

Miodrag Belodedici, campionul cu cele două ”Stele”
EU aleg România marți, 19 iulie 2016, 09:30

Dan Grecu: „Succesul îl datorez talentului de a munci”

În anii 70 a deținut supremația la unul dintre cele mai grele aparate din lumea gimnasticii masculine, inelele. Iar, în cariera sa de sportiv, a...

Dan Grecu: „Succesul îl datorez talentului de a munci”
EU aleg România luni, 18 iulie 2016, 08:21

Constantin Lăcătuşu – primul român pe Everest

 17 MAI 1995 Zi importantă pentru mine. S-a întamplat să fie la fel şi pentru alpinismul românesc, fiindcă atunci, tricolorul a ajuns pentru...

Constantin Lăcătuşu – primul român pe Everest
EU aleg România duminică, 17 iulie 2016, 11:47

Helmuth Duckadam şi cele câteva minute care l-au dus direct în istoria fotbalului

Câţi dintre noi ştim oare cât au durat penalty-urile de la Sevilla, din ’86 ? Da, a fost 0-0, după 90 de minute între Steaua şi FC...

Helmuth Duckadam şi cele câteva minute care l-au dus direct în istoria fotbalului