Ascultă Radio România Cluj Live

Werther- iubirea e destin

Werther e modelul personajului romantic. La peste un secol după scrierea romanului Suferinţele tânărului Werther de Goethe (1774), Jules Massenet reia tema şi compune în 1887 Werther, capodopera creaţiei sale, alături de Manon.
Pentru Goethe iubirea e dincolo de voinţă, la fel ca în tragedia greacă, e destinul. Destinul plasează sentimentele deasupra voinţei umane, abstractizează iubirea lui Werther constrâns să  îşi urmeze destinul dincolo de libertate.

Werther- iubirea e destin

Articol editat de , 1 octombrie 2015, 12:59 / actualizat: 1 octombrie 2015, 14:09

La peste 50 de ani de la ultima montare pe scena Operei Naţionale Române din Cluj, Werther revine pe afiş cu premiera începutului de stagiune de duminică, 4 octombrie, ora 18.30. Muzica franceză, puţin cântată pe scenele româneşti, excepţie făcând, desigur, Bizet, cere voci şi creează atmosferă.


Pentru această premieră Opera Naţională Română Cluj l-a invitat pe tenorul Călin Brătescu dar şi un regizor şi un scenograf francezi. Cu regizoarea Nadine Duffaut am stat de vorbă despre această montare dar şi despre percepţia în România a muzicii franceze.

Am venit să montez în România pentru a contribui la cunoaşterea muzicii franceze. Am înţeles că Werther nu a mai fost pus în scenă la Cluj din 1960, şi cred că e important ca publicul să asculte din nou muzica franceză. E o partitură specială, compusă în scopul de a spune o poveste şi nu de a înşirui o serie de arii, ca numere închise, cum se întâmplă cel mai adesea în opera italiană. E o muzică romantică, în spiritual poveştii lui Werther, iar împreună cu scenograful Luis Desiré am dorit să creăm un univers poetic fără să îl descriem în mod realist. Nu veţi vedea o biserică, o casă în scenă, ci totul e sugerat pentru a păstra lejeritatea şi poezia spaţiilor.

Tragedia lui Werther nu pune accent pe poveste, ci sondează psihologia personajului, traseul lui emoţional.

Am vrut să rămânem cât mai aproape de muzică şi de partitură, pentru că nu trbuie uitat că în operă cuvintele spun o poveste, dar muzica spune şi ea ceva în plus, ce trebuie ascultat şi susţinut de regie. De aceea propun un spectacol în care las loc şi imaginaţiei spectatorului. Cred că dacă regia îşi exprimă în montare imaginaţia, trebuie să îl ajute şi pe spectator să contribuie cu propria imaginaţie la ceea ce vede.
Cum se armonizează povestea romantic germană a romanului lui Goethe cu muzica franceză mai lejeră ca formă, dar care caută să restituie sufeltul personajului?
Exact despre o întâlnire de suflert e vorba în opera aceasta. Sufeltul german şi muzica francează nu sunt atât de diferite. Muzica lui Massenet în mod special nu e lejeră, ci de o mare profunzime. Şi toate personajele legate de povestea lui Werther, fie că e Le Balli, Johann, Schmidt, Sophie, toate personaje secundare, prin lejeritatea lor permit un uşor respiro care ne adâncesc mai tare în drama lui Werther şi a Charlottei. Echilibrul dintre uşurinţa aparentă, plăcerea vieţii şi drama poetică, vie a celor două personaje principale ajută prin contrast spectatorul să simtă mai bine tragedia crescută între momentele luminoase ale vieţii.

E tragedia lui Werther atemporală, în viziunea dumneavoastră regizorală?

Când vorbim despre actualizarea montărilor în operă sunt anumite lucrări care nu se pretează la aşa ceva. De exemplu în Tosca se face referitre la războaiele napoleoniene, la Italia, deci e complicat de adus în prezent o poveste conotată istoric. Povestea lui Werther e atemporală aşa că se pretează la aducerea în prezent. Dar la nivelul costumelor nu am dorit o actualizare pentru că linia lor din epocă se pretează romantismului. În schimb, la nivelul decorurilor am relizat un spaţiu atemporal, cu tranparenţe prin care prezenţa naturii e foarte importnată. În romantism natura e un personaj în sine şi avem curgerea anotimpurilor, primăvara, toamnă, Crăciuunl, ca un cadru pentru o viaţă care se derulează în ritmul schimbării sezoanelor. E o viaţă care curge cu natura, şi de aceea am simbolizat-o printr-un arbore, care e în egală măsură un element al naturii dar şi simbolul unei vieţi. Aşa că decorul urmează evoluţia naturii, fără să se intersecteze cu spaţiul real, de exemplu al bisericii. Biserica e sugerată doar prin rugăciunile adresate lui Dumnezeu, casa lui Le Baille prin printr-o mica masa cu un fotoliu, dar nu propunem un interior demonstrativrealist al bisericii, al casei.
Spaţiul de joc e astfel spaţiul interior al suflletului.
Exact, e foarte frumos spus spaţiul sufletului.

Premiera Operei NAţionale Române Cluj cu  Werther de Jules Massenet  poate fi urmărită duminica 4 octombrie, de la ora 18.30 şi din Piata Unirii, în transmisie directă pe un ecran uriaş. Vă recomand, însă, sala de teatru unde refinamentul  muzicii franceze poate fi cel mai bine apreciat.

 

 

Oana Cristea Grigorescu

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI.

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva
Cultural duminică, 21 aprilie 2024, 06:00

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva

Dramatizare: Rodica Suciu Stroescu.   Regia artistică: Leonard Popovici. În distribuţie: Mirela Gorea, Dragoş Pâslaru, Mircea Albulescu,...

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Adam şi Eva
Se pun în vânzare biletele pentru FITS
Cultural vineri, 19 aprilie 2024, 12:36

Se pun în vânzare biletele pentru FITS

Biletele vor avea preţurile neschimbate şi în acest an, între 30 și 150 de lei, a anunţat preşedintele festivalului şi directorul...

Se pun în vânzare biletele pentru FITS
Se deschide sezonul de turism cultural la Alba Iulia
Cultural joi, 18 aprilie 2024, 18:55

Se deschide sezonul de turism cultural la Alba Iulia

Alba Iulia şi-a construit, de-a lungul ultimilor ani, o imagine unică în zona turismului cultural şi istoric.    Spectacolele...

Se deschide sezonul de turism cultural la Alba Iulia
Festivalul Internațional de Teatru „Povești”
Cultural joi, 18 aprilie 2024, 14:32

Festivalul Internațional de Teatru „Povești”

19-25 mai, șapte zile de povești noi, pentru copii și oameni mari, în care teatrul este în centrul atenției.   În această ediție va fi...

Festivalul Internațional de Teatru „Povești”
Cultural miercuri, 17 aprilie 2024, 18:00

Anul Puccini va fi sărbătorit la Opera română clujeană

Opera Națională Română Cluj-Napoca are bucuria de a prezenta PREMIERA operei TOSCA, un spectacol realizat în parteneriat cu Institutul Cultural...

Anul Puccini va fi sărbătorit la Opera română clujeană
Cultural miercuri, 17 aprilie 2024, 15:30

Premieră la Teatrul de Nord: POATE VISEZI

Preponderente în lucrările sale sunt ambivalența, dezamăgirea și renunțarea, care vorbesc cu elocvență despre epuizare umană iar elemente...

Premieră la Teatrul de Nord: POATE VISEZI
Cultural miercuri, 17 aprilie 2024, 15:03

Expoziție la Galeriile Radio Cluj – Denisa Berceanu

Galeriile Radio Cluj vă așteaptă în perioada 19 aprilie – 7 mai să vizionați expoziția Ilustrații cu inimi anatomice cuprinzând...

Expoziție la Galeriile Radio Cluj – Denisa Berceanu
Cultural miercuri, 17 aprilie 2024, 13:56

Expoziția Constantin Brâncuși la Centrul Pompidou din Paris

Fotografii, documente si filme de arhivā, atelierul din Montparnasse în care a lucrat, precum și sculpturi aduse din colecții internaționale...

Expoziția Constantin Brâncuși la Centrul Pompidou din Paris