Ascultă Radio România Cluj Live

Noi tendințe europene pentru evaluarea calității învățământului superior

În ultima vreme a devenit tot mai evident faptul că performanţele învăţământului universitar se validează în momentul angajării absolvenţilor.

Noi tendințe europene pentru evaluarea calității învățământului superior

Articol editat de Alina Vingan, 2 martie 2017, 15:38

Corelarea învăţământului universitar cu nevoile pieţei forţei de muncă poate fi realizată doar prin dobândirea de către studenţi a competenţelor şi abilităţilor practice necesare în prima zi de angajare.

Că urmare, pentru fiecare profesie, respectiv program de studii, trebuie să cunoaştem exact competenţele pe care dorim să le oferim studenţilor, ţinând cont de dinamică mediului economic şi profesional, în strânsă colaborare cu părţile interesate:

Printre premisele care au contribuit la schimbarea şi modernizarea sistemului de învăţământ superior la nivel European sunt: internaţionalizarea învăţământului (implementarea Procesului Bologna, mobilităţile studenţilor şi cadrelor didactice prin programul Erasmus+, mobilitatea europeană a forţei de muncă, existenţa profesiilor reglementate la nivel European și dezvoltarea conceptului de învăţământ centrat pe student, bazat pe rezolvarea de probleme concrete şi, implicit, pe formarea de competenţe necesare pe piaţă muncii.

Până la ora actuală evaluarea internă şi externă a calităţii învăţământului universitar se bazează mai mult pe mediul în care se realizează procesul de învăţare, calitatea cadrelor didactice şi a facilităţilor de învăţare, precum şi pe conţinutul programelor de studii. (Conf. dr. Sorin Daniel, Responsabil asigurarea calității, Facultatea de Medicină Veterinară Cluj-Napoca)

O garanţie în vederea modernizării învăţământului superior este reprezentată de implemenatrea unor noi proceduri interne de management a calităţii, care să ia în considerare aceste tendinţe recente. Deşi s-au constatat rezultate remarcabile privind îmbunătăţirea calităţii în învăţământul superior în ultimii ani la nivel European, mai sunt însă multe lucruri de făcut.

Pornind de la aceste considerente, USAMV Cluj Napoca este printre primele instituţii de învăţământ superior din România, care a înţeles că este necesară o adaptare a sistemului educaţional la cerinţele actuale ale profesiilor pe care le oferă.

În acest sens, USAMV Cluj Napoca este parte din proiectul Erasmus+ “Internal quality management – Evaluating and improving competence-based higher education IQM”, în cadrul unui consorţiu European, alături și de alte instituţii de învăţământ superior, precum şi agenţii de asigurare a calităţii prestigioase: Universitatea de Medicină Veterinară Viena, Universitatea Ljubliana, Universitatea Vilnius, Universiatea Odemburg, Universitatea de Ştiinţe Economice Viena, EAEVE (the European Association of Establishments for Veterinary Education), ENQA (The European Association for Quality Assurance în Higher Education), AQA (Agency for Quality Assurance and Accreditation Austria).

Proiectul se derulează în perioada 2015-2018 şi îşi propune: îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei sistemelor educaţionale europene, stabilirea unui parteneriat strategic internaţional care va lua în considerare măsuri de gestionare a calităţii adecvate pentru a fi utilizate în instituţiile de învăţământ superior, dezvoltarea, testarea şi difuzarea de proceduri solide, de încredere, privind managementul calităţii, care pot contribui la îmbunătăţirea durabilă a predării bazate pe competenţe.

Proiectul “Internal quality management – Evaluating and improving competence-based higher education IQM“ îşi propune să îmbunătăţească calitatea şi eficienţa în domeniul învăţământului superior prin stimularea tranziţiei către învăţământul bazat pe competenţe.

În cadrul proiectului s-au propus 3 obiective: Dezvoltare – elaborarea şi livrarea unor proceduri de management a calităţii interne pentru învăţământul superior bazat pe competenţe.

La finalul proiectului va fi dezvoltat un Instrument de lucru European pentru managementul calităţii interne aplicat în instituţii de învăţământ superior bazat pe competenţe, care vor avea în vedere Standardele şi liniile directoare europene (ESG) revizuite ale ENQA, precum şi instrumentele EU privind transparanta şi recunoaşterea diplomelor; Implementare – instituţiile de învăţământ superior participante în cadrul proiectului vor demara implementarea unui studiu pilot în vederea testării procedurilor de management a calităţii interne la un program de studiu, utilizând setul de instrumente de lucru oferit de proiect; Diseminare – în ultima etapă se va realiza diseminarea instrumentelor de lucru dezvoltate atât către instituţiile de învăţământ superior şi agenţiile de asigurare a calităţii Europene. (Conf. dr. Sorin Daniel, Responsabil asigurarea calității, Facultatea de Medicină Veterinară Cluj-Napoca)

Astfel, beneficiarii rezultatelor acestui proiect vor fi toate instituţiile de învăţământ superior care au implementat un învăţământ superior bazat pe formarea de competenţe, care au nevoie de un sistem nou de management al calităţii şi care sunt dispuse să investească în resursa umană şi să responsabilizeze părţile interesate, respectiv conducerea, corpul profesoral şi studenţii instituţiei, organizaţiile profesionale şi mediul economic.

 

Alina Nechita/Comunicat

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

laborator
Educaţie duminică, 21 aprilie 2024, 11:36

Un nou laborator pentru studenții orădeni

Departamentul de Electronică și Telecomunicații din cadrul Facultății de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației este preocupat...

Un nou laborator pentru studenții orădeni
Programul național ”Masă sănătoasă”
Educaţie joi, 18 aprilie 2024, 18:38

Programul național ”Masă sănătoasă”

S-a dovedit că pentru mulți elevi, masa primită la școală este principala din zi, iar frecvența participării acestora la ore s-a...

Programul național ”Masă sănătoasă”
Acces gratuit la obiectivele culturale Oradea Heritage
Educaţie joi, 18 aprilie 2024, 17:39

Acces gratuit la obiectivele culturale Oradea Heritage

La Muzeul Evreilor și în Sinagoga Sion vor putea fi organizate lecții de istorie.   Un parteneriat inedit semnat de Inspectoratul Școlar...

Acces gratuit la obiectivele culturale Oradea Heritage
Asociația EDUSPACE a lansat programul revoluționar Future Manager
Educaţie joi, 18 aprilie 2024, 15:23

Asociația EDUSPACE a lansat programul revoluționar Future Manager

Într-o lume a schimbărilor în ritm alert și a cerințelor tot mai complexe de pe piața muncii, Asociația EDUSPACE a lansat cel mai complex...

Asociația EDUSPACE a lansat programul revoluționar Future Manager
Educaţie miercuri, 17 aprilie 2024, 18:06

Minor molestat de un pedagog

Un elev de 15 ani (clasa a IX-) de la Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuși” din Oradea a fost molestat de pedagogul de serviciu.  ...

Minor molestat de un pedagog
Educaţie marți, 16 aprilie 2024, 09:43

Platforma digitală de corectare, în atenția Ministerului Educației

Pornind de la experiența simulărilor din lunile trecute, când s-a atestat în toate școlile și liceele din țară noul sistem, autoritățile...

Platforma digitală de corectare, în atenția Ministerului Educației
Educaţie luni, 15 aprilie 2024, 14:32

Elevii de la ”Economic”, cei mai buni la ECOMAT

În cadrul acestui eveniment care face parte din Calendarul Proiectelor de Educație Extrașcolară, Regionale și Interjudețene, ce vizează elevii...

Elevii de la ”Economic”, cei mai buni la ECOMAT
Educaţie luni, 15 aprilie 2024, 11:29

Corectarea digitală, criticată vehement de Consiliul Elevilor Alba

Metoda de corectare digitală a fost deja pusă în practică în cadrul simulărilor care au avut loc în luna martie.   Reprezentanții...

Corectarea digitală, criticată vehement de Consiliul Elevilor Alba