Ascultă Radio România Cluj Live

Oboseala cronică, asociată cu deficitul de vitamine

Deficitul de B12 și acid folic, asociat cu epuizarea.

Oboseala cronică, asociată cu deficitul de vitamine

Articol editat de cristina.rusu, 13 iunie 2026, 12:00

Oboseala cronică devine din ce în ce mai frecventă în viaţa modernă.

 

Deşi epuizarea este adesea pusă pe seama stresului sau a lipsei de somn, cercetătorii consideră că şi alimentaţia deficitară poate juca un rol important.

O echipă condusă de profesorul Hiroaki Kanouchi de la Graduate School of Human Life and Ecology a Universităţii din Osaka a analizat dacă deficitul anumitor vitamine poate fi legat de nivelurile de oboseală şi motivaţie.

Oamenii de ştiinţă s-au concentrat pe acidul folic (B9) şi vitamina B12 – două substanţe nutritive care ajută la reglarea homocisteinei (Hcy), o substanţă din sânge care creşte atunci când aceste vitamine lipsesc.

Studiul a inclus aproape 600 de adulţi japonezi sănătoşi.

Cercetătorii au măsurat nivelurile din sânge ale homocisteinei, acidului folic şi vitaminei B12, apoi au evaluat oboseala şi motivaţia participanţilor printr-un chestionar şi o scală analogică vizuală.

Echipa a constatat că participanţii cu niveluri mai ridicate de homocisteină aveau, în general, niveluri mai scăzute de acid folic şi vitamina B12, indiferent de sex.

Cercetătorii au analizat apoi în detaliu modul în care nivelurile de homocisteină sunt legate de oboseală la bărbaţi şi femei.

Analiza a inclus şi factori care pot influenţa oboseala, precum vârsta, durata somnului, volumul de muncă şi obiceiurile alimentare.

Rezultatele au arătat că bărbaţii cu niveluri mai ridicate de homocisteină raportau mai des oboseală fizică accentuată. La femei, nivelurile crescute de homocisteină au fost asociate cu o motivaţie mai scăzută.

„Nivelul de homocisteină din sânge ridică îngrijorări legate de bolile cardiovasculare, demenţă şi fracturi. Rezultatele noastre arată că, în viitor, ar trebui acordată atenţie şi oboselii şi motivaţiei. Pentru a evita creşterea nivelului de homocisteină, este important să se prevină deficitul de vitamina B12 şi acid folic. Alimentaţia echilibrată este esenţială în acest sens”, susţine prof. Kanouc.

 

RADOR RADIO ROMÂNIA

Radio Cluj poate fi ascultat şi online AICI. Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 12:00

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă

O echipă internaţională de cercetători a realizat un studiu în anul 2025 şi a constatat că există două tipuri de curiozitate.   Primul...

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Destinație de vacanță: Litoralul estonian

Două plaje din Estonia sunt gata pentru sezonul estival: parcările cu plată sunt deschise, pavajul este nou și este întreținută cu stricteţe...

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Cât costă un gyros în Grecia?

Gyros-ul este printre cele mai populare mâncăruri din Grecia.   În prezent, un gyros standard în lipie în Grecia costă în medie între...

Cât costă un gyros în Grecia?
Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 12:00

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă acordă tot mai multă atenţie efectului pozitiv al mişcării, nu doar asupra stării fizice, ci şi asupra...

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 00:00

De la petale la esență: uleiul de trandafiri

La Muzeul Trandafirului din oraşul Kazanlâk din Bulgaria, a fost prezentat ritualul distilării trandafirilor.   Vechea tradiţie de obţinere...

De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse luni, 8 iunie 2026, 12:00

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții

Primele teste ale unei noi terapii genice sugerează că o singură doză ar putea reduce colesterolul „rău” cu 62% pentru tot restul vieții....

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții
Diverse luni, 8 iunie 2026, 00:00

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult

Originară din zone tropicale și disponibilă în mai multe forme și nuanțe, această plantă poate înflori luni întregi și se adaptează ușor...

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult
Diverse duminică, 7 iunie 2026, 12:00

Cele mai accesibile şi iubite fructe din lume: beneficii pentru inimă, energie și digestie

Bananele sunt printre cele mai accesibile şi iubite fructe din lume – gustoase, uşor de consumat şi extrem de nutritive. Pot fi consumate...

Cele mai accesibile şi iubite fructe din lume: beneficii pentru inimă, energie și digestie