Descoperire despre vitamina C
Poate inhiba formarea unor substanțe cancerigene în stomac.
Articol editat de cristina.rusu, 12 iunie 2026, 12:00
Vitamina C poate reduce formarea unor compuşi în stomac asociaţi cu riscul de cancer, potrivit unui studiu realizat de cercetători canadieni şi publicat în „Journal of Theoretical Biology”.
Oamenii de ştiinţă au analizat aşa-numiţii compuşi N-nitroso – substanţe care se pot forma în stomac după consumul de alimente şi apă cu conţinut de nitraţi şi nitriţi.
Aceşti compuşi atrag de mult timp atenţia cercetătorilor, deoarece mulţi dintre ei sunt consideraţi cancerigeni şi sunt asociaţi cu un risc crescut de cancer gastric şi esofagian.
Autorii au creat un model matematic care descrie procesele desfăşurate în stomac, intestine, sânge şi salivă după masă. Modelul arată că vitamina C poate neutraliza compuşii chimici care ulterior formează compuşi N-nitroso potenţial periculoşi, reducând astfel semnificativ producerea acestora.
Potrivit calculelor cercetătorilor, nu doar administrarea vitaminei C în sine este importantă, ci şi momentul în care aceasta este luată.
Cel mai mare efect este observat atunci când vitamina este administrată la scurt timp după masă. De asemenea, s-a constatat că mai multe doze mici, distribuite pe parcursul întregii zile, sunt mai eficiente decât o singură doză mare.
Autorii subliniază că studiul se bazează pe modelare computerizată, nu pe teste clinice. Cu toate acestea, rezultatele contribuie la explicarea motivului pentru care dietele bogate în legume sunt adesea asociate cu un risc redus de apariţie a anumitor tipuri de cancer: multe legume conţin cantităţi mari de vitamina C şi alţi antioxidanţi.
RADOR RADIO ROMÂNIA
Radio Cluj poate fi ascultat şi online AICI. Ne găsești și pe facebook, X și instagram.