Ascultă Radio România Cluj Live

Secretul tinereții ascuns în dieta mediteraneană

Dieta mediteraneană poate încetini procesul de îmbătrânire.

Secretul tinereții ascuns în dieta mediteraneană
Foto: Pexels

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 28 aprilie 2026, 12:00

Dieta mediteraneană, inspirată din alimentaţia tradiţională din Italia şi Grecia, include cantităţi mari de legume, fructe, ulei de măsline, peşte şi leguminoase.

De mult timp este considerată una dintre cele mai sănătoase strategii alimentare, iar studiile arată că persoanele care o urmează trăiesc mai mult şi au un risc mai scăzut de boli cardiovasculare, diabet şi probleme cognitive.

Un nou studiu realizat de Leonard Davis School of Gerontology din cadrul Universităţii din California de Sud oferă o explicaţie a acestui fenomen la nivel celular. Potrivit cercetătorilor, beneficiile dietei ar putea proveni din mici proteine numite microproteine, localizate în mitocondrii – „generatorii” de energie ai celulelor. Două dintre microproteinele analizate în cadrul studiului sunt humanin şi SHMOOSE, care protejează celulele împotriva stresului oxidativ şi îmbătrânirii.

Cercetarea a analizat probe de sânge de la persoane în vârstă care au urmat diferite tipuri de alimentaţie, constatând că cei care respectă strict dieta mediteraneană au niveluri mai ridicate de humanin şi SHMOOSE, asociate cu mai puţine semne de afectare celulară şi o stare de sănătate mai bună.

Anumite alimente din dietă au efecte specifice: uleiul de măsline, peştele şi leguminoasele stimulează nivelul de humanin, în timp ce SHMOOSE creşte în cazul unui consum redus de carbohidraţi procesaţi. Humanin poate proteja inima prin reducerea activităţii unei enzime numite Nox2, care produce molecule dăunătoare ce afectează vasele de sânge.

Deşi studiul este relativ restrâns şi observaţional, rezultatele evidenţiază influenţa profundă pe care obiceiurile alimentare o pot avea asupra proceselor celulare şi îmbătrânirii. Cercetarea sugerează, de asemenea, rolul potenţial al microproteinelor mitocondriale ca elemente-cheie în protecţia organismului şi menţinerea unei stări de sănătate optime.

Prin urmare, adoptarea dietei mediteraneene nu doar sprijină sănătatea cardiovasculară, ci poate încetini îmbătrânirea la nivel celular prin stimularea mecanismelor naturale de apărare ale organismului.

 

 

RADOR RADIO ROMÂNIA

Foto: Pexels

Radio Cluj poate fi ascultat şi online AICI. Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Diverse joi, 11 iunie 2026, 00:00

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”

Actorul Charlie Heaton îl va interpreta pe fiul lui Thomas Shelby în filmul care continuă povestea unui film anterior din aceeași serie, sequel,...

Charlie Heaton intră în universul „Peaky Blinders”
Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 12:00

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă

O echipă internaţională de cercetători a realizat un studiu în anul 2025 şi a constatat că există două tipuri de curiozitate.   Primul...

Curiozitatea, legată de sănătatea cognitivă
Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Destinație de vacanță: Litoralul estonian

Două plaje din Estonia sunt gata pentru sezonul estival: parcările cu plată sunt deschise, pavajul este nou și este întreținută cu stricteţe...

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Cât costă un gyros în Grecia?

Gyros-ul este printre cele mai populare mâncăruri din Grecia.   În prezent, un gyros standard în lipie în Grecia costă în medie între...

Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse marți, 9 iunie 2026, 12:00

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă acordă tot mai multă atenţie efectului pozitiv al mişcării, nu doar asupra stării fizice, ci şi asupra...

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 00:00

De la petale la esență: uleiul de trandafiri

La Muzeul Trandafirului din oraşul Kazanlâk din Bulgaria, a fost prezentat ritualul distilării trandafirilor.   Vechea tradiţie de obţinere...

De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse luni, 8 iunie 2026, 12:00

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții

Primele teste ale unei noi terapii genice sugerează că o singură doză ar putea reduce colesterolul „rău” cu 62% pentru tot restul vieții....

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții
Diverse luni, 8 iunie 2026, 00:00

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult

Originară din zone tropicale și disponibilă în mai multe forme și nuanțe, această plantă poate înflori luni întregi și se adaptează ușor...

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult