Filmul de weekend: Ultima dansatoare de cabaret
”Ultima dansatoare de cabaret” e un film sensibil despre îmbătrânire.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 1 noiembrie 2025, 00:00
”Remarcabil. Un tur de forță. Un triumf. Momentul în care Pamela Anderson a fost încoronată”. Cu aceste cuvinte descrie presa de specialitate filmul ”Ultima dansatoare de cabaret”, intrat de curând pe lista filmelor de la HBO.
Pe Pamela Anderson ne-o amintim cu toții din anii 90 când ne uitam la serialul ”Baywatch”. Apoi n-am mai auzit mare lucru despre ea, părea că este într-un con de umbră până recent, când a apărut, elegantă și grațioasă, la brațul lui Liam Neeson. Radiau amândoi și au confirmat că sunt un cuplu. Ea n-a prea avut noroc în viața sentimentală, el a jurat că nu se mai leagă de nimeni după ce a rămas văduv. Și uite că totuși… Mi-a fost simpatică atunci, cumva m-am bucurat pentru ei. Am remarcat și gurile rele care se legau de vârsta ei. Mie mi s-a părut că arată grozav și i-am admirat simplitatea și naturalețea. Își poartă anii cu eleganță și are încă o siluetă de invidiat.
Ăsta e motivul pentru care am început să mă uit la ”Ultima dansatoare de cabaret”. Și am continuat să mă uit pentru că mi-a plăcut. E regizat de Gia Coppola, tânăra de numai 38 de ani, nepoată a regizorului Francis Ford Coppola. Scenaristă este Kate Gersten, iar faptul că un film despre femei e gândit și făcut de către femei se simte foarte puternic.
În distribuție, pe lângă Pamela Anderson, un rol de ținut minte face și Jamie Lee Curtis. Scena în care dansează pe piesa lui Bonnie Tyler, Total eclipse of the heart, are ceva grotesc și magic în același timp.
Ultima dansatoare de cabaret e Shelly, care e veterana unui show despre care aflăm că are ultimele reprezentații. Se cere altceva, nu mai sunt apreciate tehnica și gloria apusă de acum 30 de ani a spectacolelor de cabaret, iar membrele trupei rămân șomere.
În momentul în care Shelly merge să dea o probă să-și găsească ceva de lucru, iar cel care face audiția îi spune ”dragă, nu mai ești sexy și acum 30 de ani ai fost angajată doar pentru că erai tânără și frumoasă!”, personajul principal își varsă toată disperarea și năduful și-i zice: ”da, am 57 de ani, dar încă sunt frumoasă!” Este exact vârsta Pamelei Anderson în momentul lansării filmului.
”Bătrânețe, haine grele!”, zice o vorbă românească din popor. Te-ai aștepta ca în secolul nostru să se fi schimbat lucrurile. Dar nu fundamental, cel puțin pentru anumite categorii profesionale. Societatea le vrea pe femei veșnic tinere, veșnic frumoase. Chiar dacă ele și-au sacrificat viața, familia, tinerețea, poate și sănătatea, vine o vreme când nu mai sunt dezirabile.
”Ultima dansatoare de cabaret” e un film sensibil despre îmbătrânire și mai ales despre eșecul nostru legat de modul în care ne raportăm uneori la acest subiect.
Anca Mureșan Bota
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.