Numărul sesizărilor privind posibile scăpări de gaz a crescut cu 80%
Distribuitorii verifică instalațiile, dar reparațiile sunt responsabilitatea proprietarilor.

Articol editat de cristina.rusu, 23 octombrie 2025, 12:37
Numărul apelurilor către dispeceratele distribuitorilor de gaz a crescut semnificativ în întreaga țară, pe fondul exploziilor produse la sfârșitul săptămânii trecute în București și Bistrița.
La Cluj-Napoca, potrivit relatărilor locuitorilor, echipele firmelor autorizate pentru verificarea instalațiilor sunt suprasolicitate, ceea ce duce la prelungirea timpilor de intervenție.
Despre situația din zona de acoperire a companiei Delgaz Grid și despre pașii care urmează după apelul la dispecerat ne vorbește Oana Demian, expert în comunicare externă în cadrul companiei.
„Media sesizărilor telefonice privind posibile scăpări de gaz înregistrate la dispeceratul de urgență al companiei noastre în intervalul 17–20 octombrie a fost cu circa 80% mai mare față de intervalul 14–16 octombrie.
De asemenea, în perioada 17–20 octombrie, media întreruperilor în alimentarea cu gaze naturale a fost de peste 3 cazuri/zi. Întreruperile au fost necesare întrucât instalațiile interioare de utilizare a gazelor naturale nu prezentau siguranță în exploatare”, a declarat Oana Demian.
Ce se întâmplă după apelul la dispecerat
În momentul în care o persoană semnalează o posibilă scurgere de gaz, o echipă a distribuitorului este trimisă la fața locului pentru verificări. Dacă suspiciunea se confirmă, iar scăparea provine din instalația de utilizare a clientului, adică partea de la regulatorul de presiune până la aparatele de consum, alimentarea cu gaz este sistată pentru siguranța locatarilor.
„Administratorul imobilului în cauză, dacă sunt scăpări pe instalația comună, sau consumatorul a cărui instalație interioară prezintă disfuncționalități, este anunțat că îi revine, conform legii, responsabilitatea remedierii defecțiunii prin intermediul unei firme autorizate de către ANRE.
Distribuitorul reia alimentarea cu gaze naturale în termen de maximum 24 de ore de la momentul în care firma autorizată aleasă de către proprietari poate face dovada faptului că au fost remediate aceste defecţiuni: în baza fişei de evidenţă a lucrărilor de revizie, prin care se confirmă că instalaţia îndeplineşte condiţiile de funcţionare în siguranţă, iar firma îşi asumă responsabilitatea pentru lucrările efectuate”, a explicat Oana Demian.
Cine trebuie să repare instalațiile
Reprezentanții companiei atrag atenția că Delgaz Grid nu este responsabilă de reparațiile instalațiilor interioare, ci doar de rețeaua de distribuție publică – conductele și branșamentele stradale, echipamentele de măsurare și reglare a presiunii.
Responsabilitatea întreținerii și reparării instalațiilor de utilizare revine proprietarului locuinței sau, în cazul blocurilor, asociației de proprietari. Aceștia pot apela la orice firmă autorizată de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Lista completă a firmelor poate fi consultată online, pe site-ul ANRE, la adresa:
https://portal.anre.ro/PublicLists/AtestatGN
Distribuitorul precizează că nu taxează serviciile de sistare sau reluare a alimentării cu gaze naturale și că nu “recomandă” anumite firme, ci doar pune la dispoziția clienților lista celor autorizate pentru a efectua astfel de lucrări.
Compania operează o rețea de gaze naturale de aproximativ 26.000 de kilometri în 20 de județe din nordul și vestul României, printre care Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Timiș, Arad, Bihor, Hunedoara, Mureș și Iași.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.