Începe proiectarea pentru cel mai costisitor tronson de autostradă din România
Lotul Poarta Sălajului - Nușfalău, cu o valoare de 1,3 miliarde de euro, trebuie terminat până în 2031.

Articol editat de cristina.rusu, 25 septembrie 2025, 11:25
Lotul Poarta Sălajului – Nușfalău, parte a Autostrăzii Transilvania, a intrat în faza de proiectare. Compania de Drumuri a semnat ordinul de începere a lucrărilor pentru prima parte a investiției, care are un an și jumătate termen de realizare.
Până în martie 2027 trebuie finalizat proiectul tehnic, asocierea de firme din Turcia Makyol – Ozaltin urmând mai apoi să demareze și lucrările în teren.
Sectorul de 41 de kilometri, care străbate județul Sălaj, este cea mai costisitoare porțiune de autostradă care se realizează în România. Proiectul are o valoare de aproximativ 6,8 miliarde de lei, 1,3 miliarde de euro, din care numai tunelul Meseș va costa 1,1 miliarde de lei. Banii sunt asigurați din actualul Program de Transport al Uniunii Europene, însă există posibilitatea prelungirii finanțării și în exercițiul bugetar viitor.
Pe lângă tunelul pe sub Meseș, lung de 3 kilometri, pe lotul Poarta Sălajului – Nușfalău vor mai fi construite 65 de viaducte, poduri și pasaje, care, însumate, depășesc o treime din lungimea totală a tronsonului.
Cei 41 de kilometri, pentru care a început proiectarea, reprezintă ultima porțiune din Autostrada Transilvania pe care încă nu se lucrează.
Până în aprilie – mai 2027, când vor începe lucrările la acest obiectiv, toate celelalte sectoare ale autostrăzii vor fi deschise circulației sau vor fi în fază finală de execuție. Cele două loturi dintre Nădășelu, Zimbor și Poarta Sălajului vor fi gata până la sfârșitul acestui an sau cel târziu până la jumătatea anului 2026. Tot anul viitor trebuie deschisă și porțiunea dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș, în timp ce, de la Chiribiș la Biharia, investiția va fi terminată în 2027.
Până atunci va fi gata și Autostrada Moldovei, iar presiunea financiară care apasă bugetul României se va relaxa și se vor găși mai ușor fonduri pentru cofinanțarea lucrărilor.
Ultimul și cel mai scump tronson al Autostrăzii Transilvania are nevoie de patru ani pentru execuția lucrărilor din teren. Cei 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău vor fi gata în 2031, moment în care se va putea circulă neîntrerupt pe autostradă, de la Târgu Mureș sau Cluj-Napoca până la Borș și apoi mai departe, spre Vestul Europei.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.