Mai puține ecrane, mai multă copilărie
Psihologii avertizează: timpul petrecut în fața dispozitivelor electronice trebuie adaptat vârstei..
                                    Articol editat de cristina.rusu, 16 septembrie 2025, 16:19
Copiii de astăzi cresc într-o lume de neconceput fără smartphone-uri, tablete şi calculatoare.
Există nenumărate studii, dar nu şi reguli internaţionale unitare privind timpul petrecut în faţa ecranelor.
Totuşi, psihologii, specialiştii în dependenţe şi pedagogii au stabilit câteva norme de bază, adaptate fiecărei etape de dezvoltare a copilului.
Principiul este preventiv: mai bine să evităm riscurile decât să regretăm. În primii ani de viaţă, copilul explorează lumea.
În Germania, se recomandă ca până la vârsta de trei ani să nu se permită accesul la dispozitive electronice.
OMS este mai permisivă: de la doi ani, maxim o oră pe zi, dar mai puţin este şi mai bine. În primii doi ani, copilul trebuie să înveţe să-şi concentreze singur atenţia, nu să fie distras de ecrane.
Psihologii explică faptul că micuţii percep lumea diferit, iar ceea ce văd li se poate părea real. De aceea, părinţii trebuie să discute cu ei despre ceea ce au văzut.
Cel mai îngrijorător este că timpul petrecut în faţa ecranelor reduce timpul pentru dezvoltarea motricităţii, limbajului şi interacţiunii sociale.
Studiile arată că la fiecare minut de ecran, copiii aud cu şase cuvinte mai puţin de la părinţi, ceea ce duce la un vocabular mai sărac.
Rolul grădiniţei şi al şcolii este foarte important.
Înainte de a ajunge la şcoală, copiii trebuie să exploreze lumea, să se orienteze în spaţiu şi să se joace ore întregi cu alţi copii. Jocul dezvoltă imaginaţia şi înţelegerea socială. De aceea, până la această vârstă, timpul în care au acces la dispozitive electronice nu trebuie să depăşească 30 de minute.
Între 6 şi 9 ani, copiii îşi formează moralitatea şi disciplina, iar în Germania, recomandarea de petrecere a timpului în faţa ecranelor este de 30-45 minute pe zi, în prezenţa adulţilor.
La copiii mai mari, controlul devine mai dificil. Recomandările experţilor germani: între 9 şi 12 ani – maxim 45-60 minute, între 12 şi 16 ani – 1-2 ore pe zi, iar între 16 şi 18 ani – circa 2 ore.
Este important ca părinţii să se intereseze de conţinut şi să menţină încrederea copiilor, pentru ca aceştia să vorbească deschis despre ceea ce văd.
Accesul la dispozitivele electronice nu este cu totul negativ: digitalul poate fi util în şcoli, la învăţarea limbilor străine sau la menţinerea contactelor sociale.
Cheia este să nu devină un obicei şi să se adapteze fiecărui copil şi conţinutului. Părinţii nu trebuie să-şi lase copiii singuri în faţa ecranelor, să discute cu ei şi să stabilească reguli clare în ceea ce priveşte folosirea dispozitivelor electronice.
RADOR RADIO ROMÂNIA
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.