Ascultă Radio România Cluj Live

Școală în două și trei schimburi. Reorganizări și șantiere, în prag de nou an școlar

Noutăți și provocări pentru unitățile de învățământ din județul Bihor.

Școală în două și trei schimburi. Reorganizări și șantiere, în prag de nou an școlar
Foto: Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Oradea

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 25 august 2025, 13:21

În pragul noului an școlar, inspectorul școlar general Alin Serafim Ștefănuț a prezentat principalele noutăți și provocări pentru unitățile de învățământ din județul Bihor. Una dintre schimbările majore este comasarea mai multor școli și grădinițe, în contextul aplicării noii legislații care stabilește pragul minim de 500 de elevi pentru ca o unitate să își păstreze personalitatea juridică și 300 de copii pentru grădinițe.

Astfel, în municipiul Oradea și în județ au fost afectate opt unități de învățământ. De exemplu, Grădinița din Ștei a fuzionat cu Colegiul Național „Avram Iancu” Ștei, iar la Beiuș două grădinițe au fost comasate într-una singură, păstrându-și personalitatea juridică Grădinița cu Program Prelungit nr. 1, care avea mai mulți copii. În comuna Batăr a rămas o singură unitate de învățământ cu personalitate juridică (la Batăr), fosta școală din Talpoș devenind structură.

Ștefănuț a subliniat că procesul de reorganizare s-a desfășurat „în bune condiții, cu înțelegere a părților și cu o bună colaborare între Primăria Oradea, directorii unităților și Ministerul Educației”.

În Oradea, Școala Gimnazială „Octavian Goga” a fost preluată de Școala Gimnazială „Avram Iancu” Oradea, iar două unități – Școala Gimnazială „Ioan Slavici”, Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” vor funcționa ca structuri ale Liceul Sanitar „Vasile Voiculescu”.

„Școala Gimnazială «Octavian Goga» a fost preluată, prin absorbție, de Școala Gimnazială «Avram Iancu». Cum ambele școli se află în cartierul Ioșia, s-a decis această fuziune. Cele două unități de învățământ se află în apropiere, fapt care face ca managementul să nu fie afectat. Mai mult decât atât, se pierde acolo un post de director. În schimb, dat fiind faptul că va crește numărul formațiunilor de studiu, se câștigă al II-lea post de director adjunct. Astfel, al 2-lea director adjunct poate să rămână să se ocupe strict de structura «Octavian Goga»”, a explicat inspectorul școlar general Alin Ștefănuț.

Liceul Tehnologic Dual, absorbit de CT „Mihai Viteazul”

O situație aparte este Liceul Tehnologic Dual, înființat anul trecut, care își va pierde personalitatea juridică și va deveni structură a Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea.

În momentul de față, Liceul Tehnologic Dual este autorizat, dar nu este acreditat. Noi am cerut un punct de vedere de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene pentru a verifica dacă această reorganizare – fuziune prin absorbție – nu afectează proiectul Campus pentru Învățământ Dual Oradea, care este implementat acolo și încă se află în derulare.
Răspunsul a fost că proiectul nu este afectat, având în vedere efectivele liceului, gândit să funcționeze cu numărul minim de elevi și care a funcționat pe baza unei excepții prevăzute în Legea Învățământului Preuniversitar din 2023, respectiv un număr redus de 80 de elevi. Conform Legii 141, pragul minim pentru ca o unitate să își păstreze personalitatea juridică este de 500 de elevi, așa că liceul nu și-a mai putut păstra personalitatea juridică și s-a decis reorganizarea acestuia.
Practic, Liceul Tehnologic Dual va deveni structură a Colegiului Tehnic «Mihai Viteazul» Oradea. Aceasta a fost forma de reorganizare agreată atât cu Primăria Municipiului Oradea, cât și cu directorii unităților de învățământ și cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, a explicat Alin Serafim Ștefănuț.

Își păstrează job-urile

Inspectorul a precizat că niciun angajat nu își va pierde locul de muncă.

Profesorii vor avea posturi echivalente, iar personalul administrativ și muncitorii vor fi preluați de noile unități de învățământ”, a precizat șeful Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Bihor.

În șantier

Pe lângă reorganizări, un alt subiect sensibil îl reprezintă reabilitarea unităților școlare. În municipiul Oradea, 27 de școli și licee se află deja în lucrări, iar alte două urmează să demareze în perioada imediat următoare (Colegiul Național „Emanuil Gojdu” și Școala Gimnazială „Octavian Goga”, la cea din urmă, licitația a fost contestată).

Toate unitățile de învățământ din municipiul Oradea care nu au fost reabilitate în ultimii trei-cinci ani ar trebui să intre în proces de renovare.

Trei schimburi

Problema este că, în cazul în care lucrările nu au început deja, constructorii nu vor putea finaliza șantierele în timp util, adică până la finalul anului școlar 2026. Din păcate, acest lucru înseamnă că nu toate unitățile de învățământ din oraș vor putea beneficia de reabilitare în perioada următoare.
În prezent, se lucrează la 27 de unități de învățământ, iar alte două vor demara lucrările săptămâna aceasta. În ceea ce privește Școala Gimnazială «Octavian Goga», situația este incertă, deoarece licitația pentru lucrări a fost contestată și va trebui reluată, ceea ce face dificilă finalizarea reabilitării în termen.
În plus, mai există situația că același constructor a câștigat mai multe licitații simultan și trebuie să-și organizeze echipa astfel încât să acopere toate șantierele deschise. Pentru anul școlar 2025-2026, unele unități vor funcționa în două schimburi, cum este cazul Școlii Gimnaziale nr. 16 și Liceului Teoretic «Aurel Lazăr», iar alte unități, precum Liceul de Artă din Oradea, vor funcționa în trei schimburi, ținând cont de specificul activității, a explicat Ștefănuț.

Inspectorul a mai menționat că pentru grădinițele aflate în reabilitare s-au găsit spații alternative, astfel încât copiii să își desfășoare activitatea în condiții normale:

Pentru grădinițele aflate în proces de reorganizare s-au identificat spații și soluții astfel încât copiii să poată merge la grădiniță dimineața, iar programul să decurgă firesc. Copiii de grădiniță nu pot fi împărțiți în două schimburi. S-au găsit spațiile necesare, iar împreună cu Instituția Prefectului și cu instituțiile abilitate am efectuat vizite în teren pentru a verifica condițiile în care vor merge copiii la grădiniță începând din toamnă. Este un disconfort pentru părinți și pentru cadrele didactice și nu putem să ne gândim să ignorăm faptul că o grădiniță dintr-o anumită zonă sau anumite grupe se mută în altă zonă, dar este o situație temporară. Trebuie să avem în vedere faptul că fondurile europene accesate pentru reabilitarea grădinițelor, respectiv a școlilor, liceelor și colegiilor naționale aflate în proces de reabilitare, sunt fonduri cu care probabil nu ne vom mai întâlni în următorii 20 de ani, a spus șeful IȘJ Bihor.
În ceea ce privește unitățile de învățământ – școlile gimnaziale, liceele și colegiile aflate în proces de reabilitare – am transmis o adresă către acestea pentru a afla care sunt propunerile de funcționare pentru anul școlar următor. Până acum am primit scenarii dintre cele mai diverse: de la reducerea orelor de curs la 40 de minute, până la funcționarea în sistem hibrid, care, în momentul de față, nu poate fi acceptată, sau până la școală online o zi pe săptămână, situație care nici ea nu poate fi aplicată în prezent, și chiar la funcționarea unităților în trei schimburi, în anumite cazuri, a mai arătat Ștefănuț.

În ceea ce privește personalul didactic, conform șeful învățământului bihorean, mărirea normei la 20 de ore a fost implementată fără probleme majore.

Avem 15 cadre didactice aflate în restrângere de activitate și 38 care completează norma. Soluții s-au găsit pentru toți, iar procesul de repartizare va continua până la finalizarea tuturor posturilor disponibile, a precizat inspectorul.

Cu toate aceste provocări, oficialii din Bihor cred că noul an școlar va începe printre șantiere în unele școli, însă directorii unităților de învățământ și IȘJ Bihor caută soluții pentru asigurarea unui mediu educațional stabil și sigur pentru elevi.

O situație actualizată vom avea probabil la finalul acestei săptămâni, după ce vom centraliza toate propunerile de funcționare pentru anul școlar 2025-2026 și după ce vom efectua, așa cum am procedat și în cazul grădinițelor, vizite în teren pentru a verifica spațiile în care se vor reloca anumite clase, a mai spus inspectorul școlar general.
 

 

 

Crina Dobocan

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebookX și instagram.

Misiune anti-bullying, ghiduri de prevenție și intervenție
Educaţie marți, 12 august 2025, 13:28

Misiune anti-bullying, ghiduri de prevenție și intervenție

Patru ghiduri anti bullying – pentru elevi, părinți, profesori și structuri cu atribuții pe linie de siguranță școlară – au fost...

Misiune anti-bullying, ghiduri de prevenție și intervenție