S-a votat! Se majorează tarifele de la 1 august
Cât vor plăti orădenii pentru transportul public și ce reacții a stârnit decizia?

Articol editat de cristina.rusu, 26 iunie 2025, 14:55
Începând cu 1 august, orădenii vor plăti mai mult pentru transportul public local.
Consiliul Local Oradea a aprobat, în ședința din 26 iunie, noile tarife propuse de Oradea Transport Local (OTL), justificând măsura prin creșterea costurilor și a inflației. Este prima majorare din ultimii aproape șase ani.
Noile tarife aprobate
Bilet 1 călătorie / 1 oră: 4 lei (de la 3 lei)
Bilet 2 călătorii / 1 oră: 8 lei (de la 6 lei)
Bilet prin SMS / 1 oră: 0,80 euro
Legitimație 1 zi: 22 lei (de la 15 lei)
Legitimație SMS 1 zi: 4,55 euro
Abonament lunar nominal: 80 lei (preț nemodificat precizat)
Abonament 3 luni nominal: 310 lei (de la 220 lei)
Abonament 12 luni nominal: 1.250 lei (de la 890 lei)
Abonament săptămânal: 65 lei (de la 40 lei)
Abonament lunar nenominal: 220 lei (de la 160 lei)
Abonament navetist: 50 lei (neschimbat)
Abonament donatori sânge: 55 lei (+37,5%)
Bilet de suprataxă: 60 lei (nemodificat)
Bilet de nevalidare: 20 lei (de la 10 lei)
City Tour Tramvaie – adulți: 15 lei
City Tour Tramvaie – copii: 7 lei
Abonament expres nominal: 80 lei (de la 55 lei)
Supliment expres nominal: 40 lei (de la 35 lei)
Bilet 1 călătorie RO-HU (Biharkeresztes): +43%
Abonament lunar RO-HU: 240 lei (de la 170 lei)
Toate tarifele includ TVA de 19%. În cazul unei eventuale majorări a cotei TVA la 21%, tarifele vor fi ajustate automat.
Reacții critice
Creșterile tarifelor au stârnit critici dure din partea cetățenilor și a unor consilieri locali.
Mai mulți orădeni au trimis mesaje Primăriei Oradea. Oamenii își fac griji. Pe de altă parte, unii dintre consilierii locali avertizează că scumpirea va avea efecte în special asupra oamenilor cu venituri reduse. Alte voci spun că majorările vor încuraja folosirea mașinilor personale, în defavoarea transportului public.
Un orădean atrage atenția asupra faptului că un abonament lunar de peste 100 de lei devine greu accesibil pentru mulți locuitori.
„În loc să fie încurajată mobilitatea urbană sustenabilă, suntem împinși spre folosirea mașinii personale”, a spus un localnic.
O orădeancă a dat exemplu Luxemburgului, unde pentru a se reduce poluarea, transportul public este gratuit în oraș.
O orădeancă reclamă lipsa unor măsuri corelate cu aceste scumpiri.
„Nimeni nu vorbește despre îmbunătățirea frecvenței sau a confortului. În loc să investească în condiții mai bune, ne taxează mai mult pentru aceleași probleme”, spune femeia.
Alt călător semnalează lipsa de echitate în aplicarea sancțiunilor.
„Plătesc abonament, dar dacă uit să validez, amenda e 20 de lei. Cei care nu au nici bilet nu pățesc nimic. Unde e logica?”, se întreabă omul.
Pe de altă parte, mulți dintre orădenii cărora le este decontat transportul în comun se tem că angajatorii nu vor mai suporta aceste costuri și vor renunța la decontarea abonamentelor.
„Eu am minim pe economie și trei copii. Sunt mamă singură. Soțul meu a murit. Nu am niciun ajutor. Dacă firma nu-mi decontează transportul nu știu cum o să ajung la muncă, pentru că și așa mă descurc foarte greu”, a spus o femeie.
„Nu este normal să ai aceleași scumpiri pentru bilete și abonamente. Cei care folosesc zilnic transportul ar trebui încurajați, nu penalizați”, a mai spus o orădeancă.
Consilierul local Papp Lilla Aliz cere reevaluarea deciziei, considerând că „majorările recente sunt excesive” și propune o ajustare echilibrată.
„Transportul public trebuie să fie accesibil, nu un lux. Esența unui oraș modern este echilibrul, nu excluziunea prin tarif”, a arătat acesta.
„Într-un oraș care aspiră la modernizare europeană, ar trebui găsit un echilibru între eficiența economică și accesibilitatea serviciilor publice”, spune un profesor din Oradea.
Crina Dobocan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, X și instagram.