Ascultă Radio România Cluj Live

Hora Unirii – povestea neștiută a imnului pentru înfrățirea românilor

Poezia 'Hora Unirii' avea să devină cunoscută după ce compozitorul moldovean Alexandru Flechtenmacher a compus muzica.

YouTube: Hora Unirii cântată de Maria Tănase în 1959

Articol editat de Andreea Leonid, 24 ianuarie 2025, 00:00

Unul dintre simbolurile Unirii Principatelor Române de la 1859 este ‘Hora Unirii’, imn mobilizator care i-a ‘chemat’ pe munteni şi pe moldoveni să se unească sub acelaşi nume.

 

Cu toţii cunoaştem autorul acestor versuri mobilizatoare care însoţesc hora – Vasile Alecsandri. Mai puţin cunoscută este, însă, povestea din spatele cântecului.

La 14 iunie 1848, Vasile Alecsandri publică Hora Ardealului, în ‘Foaie pentru minte, inimă şi literatură’, folosind pseudonimul ‘Un român’. Textul exprimă unitatea de acţiune a Revoluţiei Române de la 1848 pentru a înfăptui unirea deplină a românilor. Odată cu trecerea timpului, aceasta îşi pierde titlul iniţial, fiind denumită Hora română sau chiar o Cântare:

”Hai să dăm mână cu mână / Cei cu inima română,/ Să-nvârtim hora frăţiei/Pe pământul României!/ Ardelean, copil de munte! / Ian rădică-acum cea frunte/Şi te-nsuflă de mândrie/ Că-mi eşti fiu de Românie!”

 

 

‘Hora Unirii’ scrisă de Vasile Alecsandri în 1856, cu ocazia constituirii societăţii Unirea, la Iaşi, a fost publicată în revista ‘Steaua Dunării’ a lui Mihail Kogălniceanu.

‘Ca urmare a unei spontaneităţi înflăcărate, poetul scrie versurile ‘Sub acest măreţ castan/Noi jurăm toţi în frăţie/ Ca de azi să nu mai fie / Nici valah, nici moldovan. / Ci să fim numai români / într-un gând, într-o unire / Şi să dăm mâni cu mâni / Pentru-a Ţărei fericire‘, păstrând însă prima strofă din Hora Ardealului.

Poezia devine din ce în ce mai cunoscută în lumea satelor din Moldova, ţăranii văzând în unire un mod de a scăpa de nevoi şi de boieri. Nu durează mult până când ajunge să aibă impact şi în Transilvania, fiind considerată un îndemn şi pentru românii transilvăneni că, sub semnul Unirii, puteau înlătura asuprirea claselor dominante.

Hora Unirii devine un cântec popular, aşa cum o consideră şi Vasile Alecsandri, care o include în volumul ‘Poesii populare ale românilor’, în 1866. Transcrisă în 1859, Oprea Dumitru Braşoveanu o intitulează sugestiv ‘Versul naţional în privinţa împreunării Principatelor’, modificând versul ‘Măi muntene, măi vecine’, cu ‘Măi muntene, măi române’, din cauza unei realităţi istorice transilvănene diferite de cele din Moldova şi Muntenia.

Hora Unirii ajunge astfel să inspire o bogată poezie patriotică şi unionistă în toate provinciile româneşti, cu deosebire în Transilvania. Poezia, cu versuri de impact pentru toţi românii, devine imnul Uniri, Radu D. Rosetti, el însuşi poet şi prozator, consemnând, cu entuziasm, că Hora Unirii a lui Flechtenmacher, pe versurile lui Vasile Alecsandri, trebuie să fie cântată, prin tradiţie, în ziua când sărbătorim unirea tuturor românilor’, spune profesorul de Limba română, Marina Vasilof, de la Colegiul Pedagogic ‘Spiru Haret’ din Focşani.

Poezia ‘Hora Unirii’ avea să devină cunoscută după ce compozitorul moldovean Alexandru Flechtenmacher a compus muzica şi a devenit un simbol al Unirii de la 24 ianuarie 1859, un imn al înfrăţirii tuturor românilor, al cărui prestigiu a crescut în timp, odată cu dezvoltarea conştiinţei naţionale şi a spiritului cetăţenesc.

‘Răspândirea rapidă a Horei Unirii în întreaga ţară şi în toate mediile sociale au transformat această poezie într-o adevărată ‘Marseillaise a Unirii românilor‘, cum o va considera poetul însuşi, mai târziu.

De altfel, ideea uniunii fusese cuprinsă, ca temă lirică, în cunoscuta poezie-manifest ‘Către români’, numită ulterior ‘Deşteptarea României’, elaborată în toiul evenimentelor de la 1848. Încă de atunci, unirea era simbolizată printr-o horă imensă, acoperind tot spaţiul geografic al României Mari, constituind proiectul unui om vizionar.

Dacă în lumea satului HORA unea oamenii, adunându-i roată, într-un simbol al perfecţiunii şi al întregului, ei bine, ‘Hora Unirii’ a lui Alecsandri adună toată românimea într-un cerc. Prinderea de mână a celor ce se unesc în acest dans transmite ideea de putere multiplicată, în funcţie de participanţii la actul de bucurie că teritoriul ţării noastre se întregeşte.

În imagini, spaţiul dintre oamenii prinşi în horă este o inimă, cercul format din oameni cuprinzând cordurile înmulţite: cele nevăzute, din pieptul dansatorilor, precum şi acelea care umplu golurile dintre cetăţenii ce stau mână în mână’, a declarat, pentru AGERPRES, Ionelia Burghelea, profesor de Limba română la Şcoala Gimnazială ‘Oana Diana Renea’ din Focşani.

Potrivit acesteia, poezia lui Alecsandri este ‘un manifest’, care are drept scop mobilizarea românilor pentru unire.

Poezia Unirii este un text-manifest, un discurs politic în care sunt cuprinse de autorul ce se dovedeşte un spirit civic avântat şi un patriot plin de înflăcărare toate aspectele care îi pot mobiliza pe români întru înfrăţire: chemarea la acţiune, stabilirea unor idealuri înalte, perspectiva biruinţei şi jubilaţia împlinirii ei. Deşi cuprinde, în cele opt strofe, un discurs politic, Hora Unirii îl sensibilizează pe receptor prin simplitate şi prin caracterul popular, ideile poetice, viziunea şi simţămintele exprimate fiind uşor de receptat de cititorii/ascultătorii acestui imn intonat. Eul liric sau mai precis eroul liric moldovean, rostitor al discursului mobilizator, se adresează vecinului său de dincolo de Milcov, munteanul, considerat geamănul de care a fost despărţit de vitregiile istoriei: ‘Amândoi suntem de-o mamă,/ De-o făptură şi de-o seamă,/ Ca doi brazi într-o tulpină, / Ca doi ochi într-o lumină’. Dubla comparaţie din strofa citată susţine imaginea vizuală a unităţii naţionale, locuitorii provinciilor româneşti împărtăşind rădăcinile şi trunchiul arborelui genealogiei lor‘, spune Ionelia Burghelea.

Deşi nu a devenit niciodată imn al României, ‘Hora Unirii’ a avut mai multe variante, interpretate de-a lungul timpului de artişti foarte cunoscuţi, una dintre interpretările celebre aparţinându-i Mariei Tănase (video, mai sus).

 

 

Agerpres

Foto: Agerpres

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Scriitorul francez Sylvain Audet-Găinar vine la Cluj cu un nou roman
Cultural joi, 17 iulie 2025, 11:09

Scriitorul francez Sylvain Audet-Găinar vine la Cluj cu un nou roman

Scriitorul francez Sylvain Audet-Găinar își lansează la Cluj, la librăria Bookstory, un nou roman.   Apărut la editura Crime Press Scene,...

Scriitorul francez Sylvain Audet-Găinar vine la Cluj cu un nou roman
Scene din viața satului românesc, în expoziția ”Tradiții”
Cultural marți, 15 iulie 2025, 12:30

Scene din viața satului românesc, în expoziția ”Tradiții”

La Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca a fost vernisată expoziția de grafică „Tradiții” a artistului Horațiu Crișan, cu 31 de lucrări...

Scene din viața satului românesc, în expoziția ”Tradiții”
15 august – Ziua Maramureşului
Cultural luni, 14 iulie 2025, 14:18

15 august – Ziua Maramureşului

Preşedintele Nicuşor Dan a promulgat, luni, 14 iulie, legea care prevede ca în 15 august să fie sărbătorită, în fiecare an, Ziua...

15 august – Ziua Maramureşului
Ascultă teatru radiofonic în fiecare noapte, la Radio Cluj!
Cultural luni, 14 iulie 2025, 12:06

Ascultă teatru radiofonic în fiecare noapte, la Radio Cluj!

Vrei teatru pe care să-l savurezi în liniște? Ei, bine, Radio România a gândit o vară întreagă cu teatru radiofonic, difuzat în orele în...

Ascultă teatru radiofonic în fiecare noapte, la Radio Cluj!
Cultural duminică, 13 iulie 2025, 00:00

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Marele Gatsby

Seară de teatru radiofonic la Radio Cluj. Duminică, 13 iulie, de la ora 20:03, vă oferim spre audiție piesa Marele Gatsby de Scott Fitzgerald....

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Marele Gatsby
Cultural duminică, 6 iulie 2025, 00:00

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Bărbierul din Sevilla

Teatrul Naţional Radiofonic prezintă, duminică, 6 iulie, piesa Bărbierul din Sevilla de Beaumarchais. Vă invităm să o ascultați imediat după...

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Bărbierul din Sevilla
Cultural joi, 3 iulie 2025, 15:27

Programul festivalului de teatru de la Turda

Primele zile ale Festivalului Internațional de Teatru Turda au fost spectaculoase, transmite Teatrul Național ”Aureliu Manea”: zeci de...

Programul festivalului de teatru de la Turda
Cultural marți, 1 iulie 2025, 19:32

Sfântul Sinod a decis canonizarea a 16 femei cu viață sfântă

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat, marți, 1 iulie, în şedinţa de lucru, canonizarea a 16 femei cu viaţă sfântă –...

Sfântul Sinod a decis canonizarea a 16 femei cu viață sfântă