Ascultă Radio România Cluj Live

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei

Din momentul implementării sistemului garanţie-returnare în România, au fost colectate peste 2.3 miliarde de ambalaje.

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Foto: Radio Cluj

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 1 noiembrie 2024, 12:16

În septembrie 2024 consumatorii au returnat 15 milioane de ambalaje pe zi, ceea ce însumează o rată de colectare de peste 80% în sistemul garanţie-returnare. Sunt numere foarte mari, ceea ce arată că programul are succes; la 11 luni de la implementare însă experienţa utilizatorilor rămâne anevoioasă. Ceea ce urmează e o relatare personală privind interacţiunea cu automatele de colectare a recipientelor incluse în sistem.

 

Din momentul implementării sistemului garanţie-returnare în România, au fost colectate peste 2.3 miliarde de ambalaje. Am adunat şi eu două sacoşe cu recipiente, dar am tot amânat să le returnez, auzind de cozi interminabile, automate capricioase ca o pisică şi saci zdrăngănitori, pe care oamenii trebuie să-i târască de la un supermarket la altul. Acum însă mi-am spus că e cazul să mă mobilizez, să nu stric statistica naţională.

Dilema colectorului

Întâi de toate însă, automatele de colectare nu sunt accesibile pentru persoanele cu deficienţe de vedere: diversele mesaje de eroare sunt afişate vizual, nu sunt rostite cu voce tare, iar bonul se eliberează apăsând pe un ecran tactil. Aşa că e nevoie încă de la început să recurg la metoda aceea ajutătoare din jocurile televizate: să sun un prieten.

Dilema colectorului de recipiente este: oare să merg mai des cu ele şi să stau la coadă de fiecare dată, sau să aştept să se adune mai multe, dar atunci devin incomode de transportat? Pentru foarte mulţi dintre noi nu e vorba tocmai de o decizie: preferăm să le punem într-un colţ până când lucrurile scapă de sub control, iar atunci treaba devine, ardeleneşte spus, musai.

Ca pieton situaţia e chiar mai enervantă, am prefera, dacă se poate, să agăţăm după noi o remorcă. Aşa că alegem, desigur, cel mai apropiat automat de colectare.

– Tu obişnuieşti să-ţi returnezi sticlele?

– De vreo două ori le-am adus, dar renunţ, că nu am nervi să mă tot plimb cu ele în braţe. Le voi spăla în continuare şi le voi pune afară, să le ia cine are nevoie.

Aparatul citeşte codul de bare de pe recipient, iar la finalul procesului eliberează un bon cu contravaloarea ambalajelor returnate. Automatele sunt însă temperamentale, iar interacţiunea cu ele aminteşte oarecum de natura superstiţioasă a unui jucător de noroc: omul trebuie să nimerească unghiul potrivit, viteza optimă; dar chiar şi când se respectă toate recomandările o parte din ambalaje vor fi refuzate, iar atunci începe căutarea frenetică de explicaţii, cu ochii la ceilalţi care aşteaptă la coadă.

– Să vedem dacă citeşte eticheta.

– Nu vrea.

– Da, o dă înapoi. Cică nu respectă standardele, deşi eticheta e ok.

– Dar are codul de bare; cum nu îndeplineşte standardele? Când am cumpărat-o le îndeplinea?

– Ceva nu e în regulă cu modelul de sticlă, cred.

– Avem aşadar o sacoşă cu 9 sticle refuzate. Pentru că suntem optimişti, mai încercăm la un aparat… O, aici e coadă!

Încăpăţânarea a dat rezultate: după câteva zeci de minute de stat la rând, am mai scăpat de 4 sticle:

Să facem bilanţul acestei expediţii: Am returnat două sacoşe de recipiente, exceptând 5, care se pare că sunt nonstandard, chiar dacă sunt inscripţionate cu codul de bare. Vorba aceea: ori farfuria nu e dreaptă, ori e supa strâmbă, ori e lingura cu gaură. Operaţiunea a durat o oră şi 10 minute, iar pentru tot efortul am câştigat în total 20 de lei.

După 11 luni de funcţionare, sistemul încă mai are sughiţuri; şi nu doar la sate, unde magazinele mici se află adesea în situaţia de a nu mai putea prelua recipiente. cei care se confruntă cu probleme privind sistemul garanţie returnare, care nu pot fi rezolvate de personalul magazinelor, pot trimite reclamaţii pe whatsapp la numărul de telefon 0726715142.

 

 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

În casa baronului visător: explorăm castelul Bánffy din Răscruci
Reportaje sâmbătă, 5 aprilie 2025, 00:00

În casa baronului visător: explorăm castelul Bánffy din Răscruci

La o aruncătură de băț de Bonțida, la doar 2,84 kilometri în linie dreaptă, se află un castel cu o poveste fascinantă, plină de umor,...

În casa baronului visător: explorăm castelul Bánffy din Răscruci
NU SUNT INVIZIBIL – Campanie de conștientizare a autismului
Reportaje joi, 3 aprilie 2025, 14:10

NU SUNT INVIZIBIL – Campanie de conștientizare a autismului

Centrul de zi al Asociației Autism Transilvania își deschide astăzi porțile către vizitatorii dornici să învețe în cadrul unor ateliere de...

NU SUNT INVIZIBIL – Campanie de conștientizare a autismului
Lecții despre curaj și terapie prin artă
Reportaje miercuri, 2 aprilie 2025, 13:51

Lecții despre curaj și terapie prin artă

Organizația clujeană Create.Act.Enjoy crede în terapie prin artă și o practică de foarte multă vreme în spitale, centre pentru seniori,...

Lecții despre curaj și terapie prin artă
Salată de cuvinte şi ochelari VR: 6 exerciţii pentru înţelegerea autismului, de încercat la Bistriţa
Reportaje marți, 1 aprilie 2025, 15:54

Salată de cuvinte şi ochelari VR: 6 exerciţii pentru înţelegerea autismului, de încercat la Bistriţa

Ce simți când trebuie să răspunzi la o întrebare într-un vacarm total? Ce vezi când lumea pare haotică, rapidă, derutantă? Cum e să ți se...

Salată de cuvinte şi ochelari VR: 6 exerciţii pentru înţelegerea autismului, de încercat la Bistriţa
Reportaje luni, 31 martie 2025, 09:56

„Nu mai merg în adăposturi, dar au pierdut speranţa”, preotul Balázs Attila despre realitatea din Transcarpatia

Sunt sate în care nu a mai fost vreun botez de trei ani, ne-a spus Balázs Attila, preotul reformat din Săvădisla, întors recent din...

„Nu mai merg în adăposturi, dar au pierdut speranţa”, preotul Balázs Attila despre realitatea din Transcarpatia
Reportaje marți, 25 martie 2025, 14:22

Premieră națională: Peștera Urșilor a fost scanată 3D

Studenții Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea, de la specializarea Măsurători Terestre și...

Premieră națională: Peștera Urșilor a fost scanată 3D
Reportaje duminică, 23 martie 2025, 00:00

Bogdan Ota: între trecut și viitor, între muzică și tehnologie

A absolvit Universitatea de Arte George Enescu din Iaşi; dar, ca să confirme parcă ideea că nimeni nu poate fi profet în propria lui ţară, a...

Bogdan Ota: între trecut și viitor, între muzică și tehnologie
Reportaje sâmbătă, 22 martie 2025, 11:29

Spectacolul primăverii. Au început să înflorească magnoliile în Oradea

Natura oferă un spectacol de culoare şi frumuseţe, în aceste zile, în Oradea. Acesta prin intermediul magnoliilor din curtea Palatului Baroc,...

Spectacolul primăverii. Au început să înflorească magnoliile în Oradea